/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Fjerne kattelopper
Fra : Flemming
Vist : 7033 gange
100 point
Dato : 26-11-02 12:16

Hvordan fjerner jeg kattelopper fra en skumgummimadras uden gift? De tæpper der er på madrassen ved hvilken temperatur skal de vaskes for at slå lopperne ihjel ?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 26-11-02 12:20

det er besværligt uden gift må jeg da pointere - kan du ikke bare spraye med Absolut D ?!?

tror faktisk man skal koge det ( 95 grader ) for at være sikker - eller måske det kunne være en løsning at putte tæpperne i en pose og så ned i fryseren.

- men ser lige hvad jeg kan finde og så vender jeg evt. tilbage.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 26-11-02 12:32

http://www.skadedyr-guide.dk/skadedyrsguide/seek/kattelopper.shtml#kattelopper

http://www.oelgod.netapotek.dk/lopper.htm

tror bare ikke det der med at koge eller fryse virker på andet end de voksne lopper, og æggene - du skal jo også behandle dyret ..... og de øvrige ting i huset ( møbler, gulvtæpper - alle de steder dyret har været er der vel lopper ! )

så du kommer jo nok til at ty til giftstoffer ( ! ) - og tjekke dyret. Det er i hvert fald hvad der anses for at være den korrekte behandlingsmetode.

Selv på en anti drug side anbefaler de gift ( set i lyset af det skal være effektivt ) http://www.drugdebate.com/debate/thread.asp?message=852&showall=false ( nedest på siden )

- men hvis du er så meget imod det - så prøv dog at koge/fryse ..... det skader ingen steder, men der er vist ikke grund til at tro det virker.

Hilsen Fnollerpige

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 26-11-02 12:37

her kan jeg se de også skriver - "For at fjerne æggene er det en god idé at foretage hyppig støvsugning i omgivelserne, hvor katten færdes samt vaske kattens tæpper. Behandle grundigt mod voksne lopper i alle husets rum. Endvidere kan man købe midler som forhindrer loppens æg/larver i at udvikle sig"

så man kan vaske æggene af tæpper m.m i hvert fald.

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 26-11-02 16:03

Katten får insektudviklingshæmmer så problemet må jo klinge af med tiden!! ?
Jeg har tisdligere prøvet alt det der giftstas og jeg kan bare ikke tåle det !! Derfor søger jeg en alternativ løsning.
Tæppe kan jeg jo prøve at vaske
MEN mit primære problem er stadig hvordan jeg får bugt med lopperne i skumgummimadrassen- uden gift !

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 26-11-02 19:50

ja den bliver lidt svær at koge i en vaskemaskine - medmindre det er en meget tynd skumgummimadras - så kan den vel vaskes i en af de større vaskemaskiner på et vaskeri ....eller indlever den til rensning/dampning eller så noget.

Hilsen Fnollerpige

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 26-11-02 20:15

Det er ikke muligt at vaske skumgummimadrasen i vaskemaskinen, den er alt for stor, så jeg søger en anden løsning. En løsning som jeg kan gøre herhjemme.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 26-11-02 21:03

Naah nu var det osse mest ironisk ment !!
hvis ikke du vil indlevere den til rensning, så er mine forslag ved at løbe ud - jammen så smid den dog op i et badekar og kog noget vand ...... og smid ved.

( den bliver bare nok svær at vride !!

Håber så nogen andre kan hjæle dig .... Held og lykke

Accepteret svar
Fra : Klojs

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-02 02:20

Jeg kan se du har problemer med en skumgummimadras *S* Sådan en koster jo ikke så meget. De kan tit fås i Jysk Sengetøjslager for en hundredekronseddel eller to. Så kan den loppebefængte smides ud.

Hvis du ikke vil det, så synes jeg du skulle se bruge et alternativt underlag og når det bliver minusgrader nok udenfor, kan du jo sætte madrassen udenfor et par nætter. Det er vel lige så godt som at lægge småting i fryseren

.....men det er jo snart 14 dage siden s du har jo nok fundet en løsning.

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 04-12-02 11:51

Jeg har endnu ikke fået en løsning så gode råd modtages gerne
Er det sikkeret at lopper dør ved frostgrader og ved hvilken temperatur i hvor lang tid?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 04-12-02 15:17

ja som jeg jo skrev i et de første indlæg kunne du fryse det væk - og hvor koldt er der i en fryser !!! -18 grader - læg det derned natten over, om det virker på lopper ( det skriver jeg osse længere oppe ) ved jeg ikke men det virker på lus !!!!!!

tror bare ikke frost hjælper, men prøv dog, nu du stadig ikke har fundet nogen anden løsning - ..... og læg de ..... ting i fryseren natten over.... fold madrassen sammen og stop den med ned i eller stil den udenfor et par dage ....
det var da fantastisk.

Kommentar
Fra : lena17

Dato : 04-12-02 21:50

Hej, man kan få noget pulver som kun er giftigt for lopperne, som skal drysses på hvor der er lopper.
Det virker.
MVH Lena17

Kommentar
Fra : trumpf9700

Dato : 03-01-03 01:20

hejsa

Du skal købe Advantage vet til din kat , det er nogle ampuller som man knækkede ud i knakken på katten ca. hver 3-4 månede.. og det simpelthen det bedste der findes på market til katten.. Frontline vet er forrebygne og dræbende , over for nye lopper og larver.. Abosut den bruger du til at sprøjte i hele lejligheden , specielt i revner og sprækker, og langs fodpaneler, og der hvor katten opholder sig mest!!

Mvh

Trumpf9700