/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Investere i Vindmølleaktier
Fra : Flemming
Vist : 763 gange
200 point
Dato : 26-11-02 12:07

Hvordan finder jeg best ud af om det er tiden at investere i vindmøllefabrikken Vestas.

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-11-02 12:48

Kigger på deres forventede årsregnskaber for i år iforhold til dem som de har haft de seneste år Gå mellem 3 & 5 år tilbage og kig så på om de har haft større forventninger som årene er gået og så kig på om de er lavere for DETTE års regnskab Er forventningerne (forventet overskud) mindre end de forgående år så er virksomheden enten MEGET på usikker grund (Satset aktiehandel) Ellers vil de "skyde" deres Aktie kapital/Kurs opad men det er som regel et spil i lotteriet

Men du kan jo også se på det på en anden måde idet du jo tjener på et eventuelt overskud fra Vestas hvis du har købt Aktier hos dem så du har MULIGHED for stadigvæk at tjene penge selvom deres Aktiekurs falder

Håber du fik lidt ud af dette

Mvh
SANTA
(Aktieholder i Vestas *GGG*)

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 26-11-02 12:55

Hej Flemming
Du kan følge kursudviklingen på Vestas og NEG Micon på bl.a. Børsens internetside, her opdateres kurserne i takt med udviklingen på Børsen d.v.s. ca. med 5 -10 min. mellemrum. Jubii har en lignende side også udmærket.
Hvorsår du skal købe vindmølleaktier er et temperamentsspørgsmål - de er ihvertfald billige lige nu, men der er rigtig mange investorer der i det sidste årstid har tabt enorme summer på netop vindmølleaktier, hvis jeg var dig ville jeg følge den daglige kursudvikling og aktieanbefalinger i en periode og så får du hurtigt en fornemmelse af hvilken vej vinden blæser og når den blæser i den rigtige retning hopper du på vognen.

Hvis du har penge tilovers kan det sikkert med tiden blive godt - men lån ikke midlerne til aktieinvestering - det er risikabelt - og sæt dig grundigt ind i skattereglerne.

m.v.h.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-11-02 14:19
Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 26-11-02 16:20

-1-Har pentionskasserne ikke købrt de aktier de må købe ?

-2-Det undre jo mig at meddelesen om at det engelske marked åbner sig ikke påvirker kursen mere. Hvorfor ?

-3-Jeg går ud fra et markedet har taget højde for at det danske marked er "dødt" så på den konto kan man vel ikke forvente yderligere fald ?

-4- Hvad kan en kwh produseres til i dag ( ved havmøller) og hvad er forventingen til om 2-3 år ?

-5- Er det rigtigt at kraftværksstrøm om 5-10 år vil koste ca 30 øre ? og dermed at vi kan forvente at markedsprisen på el bliver værenlig højre end i dag ?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-11-02 17:03

Flemming vedr. #1 - Godt spørgsmål !!! - Kan være at man skal passe på den forventning i denne vinter - Jeg prøver lige at høre hos en jeg kender i en pensionkasse.

Kommentar
Fra : kamu99ab

Dato : 14-12-02 20:51

Om Vestas er et godt køb, er vist det man kalder et godt spørgsmål. Hvis der er nogen, der kan forudsige hvilke aktier der stiger, og hvilke der falder, må de meget gerne investere mine penge....men generelt er der ingen, der kan forudsige dem fremtidige aktiekurs på en aktie! Det er i hvert fald min påstand!
De aktieanalytikere der sidder i banker, pensionskasser mv. har ikke andre arbejdsopgaver en at opspore information om pågældende aktier, som de så kan analysere, og der er vel ingen grund til at tro at "en amatør" er bedre og hurtigere til at fortolke og handle ud fra ny information? Det jeg prøver at sige er at man skal lade være med at tro at man er smart.

Martin

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 15-12-02 00:34

Er der flere omentare. ?

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 09-01-03 00:34

I forbindelse med deltagelse i børsspillet (for 250.000,00 fiktive kr.) må jeg sige at aktier ak - ak... man får adgang til proff. analyser i forbindelse med spillet, kan se div. diagrammer for 2år, 1år 6, 3 og 1 måned samt en dag osv. men - for lige at tage Vestas (og Neg Micon): Der er stor potentiale og... f. eks. ved en vurdering af 10 eksperter sagde 6 af 10 (Proff.) KØB! 3 sagde HOLD! eeeen sagde sælg!
Det var en 3 måneds vurdering. De 3mdr. er knap nok gået endnu, men aktierne skal STIGE mindst 20% bare for at de 3 der foreslog HOLD! Får ret.
Jeg foreslår intet, men konstaterer at ændring/forlængelse af f. eks. en lov i USA osv. kan lynhurtigt få aktien til at stige - eller styrt dykke, for ikke at tale om ledelsens anseelse som jeg mener er dykket mega osv.
Jeg har 90.000 (fiktive) kr. er du interesseret kan jeg da købe aktier for dem, så kan vi se på det om en måned, selv om ingen bliver rige/fatigere af det :)

Kommentar
Fra : kamu99ab

Dato : 09-01-03 08:44

ovenstående er tydeligt et eksampel, der underbygger en større undersøgelse i Børsen sidste år. Den viste at den bedste strategi er at gøre det modsatte af hvad eksperterne siger! Hvis man havde gjort det, ville afkastet være blevet dobbelt så stort, som hvis man havde fuldt eksperternes råd.
Årsagen er måske at når analytikere finder frem til at aktien burde stige, sender pågældende en meddelelse "rundt i huset". Dvs Danske Securities sender til Danske Bank mv. Efter nogle dage kommer meddelelsen til offentlighedens kendskab, men der har de professionelle allerede handlet, og dermed er kursen tilpasset. Måske har kursen endda overreageret, fordi alle vil handle.

Så det bedste råd: find en portefølje der er godt diversificeret, og hold den! I hvert fald hvis det er rigtige penge (jeg ved godt at man ikke vinder et aktiespil på den måde)

Martin

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 09-01-03 09:33

Tilslutter mig Martin's kommentar - Aktien der kommer ud med købsrekommendation fra eksperterne, er jo også allerede fundet af mange der overvåger en udpluk af aktier, og således også derfor måske på højdepunktet når anbefalingerne går ud.

En anden lidt mere sinister version er.. At aktierne først går ud i rekomendation, når eksperterne vil sælge hvad de har købt til lav kurs... - Dette er under alle omstændigheder tilfældet for en meget stor del af det Amerikanske marked. - Køb aldrig noget der kommer ud med e-mail fra flot lydende Amerikanske "ANALysts".

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 09-01-03 12:31

Naturligvis er der kæmpe forskel på "aktiespil" og virkelighed med rigtige penge, der faren nok lurer mest er, hvis "man" med en egenkapital (sikkerhed) på kr. xxx.. låner kr. xxxxxx... det er ret nemt, meeen - hvis nu aktierne dykker så meget at egenkapitalen er spist op, så kommer banken og vil have mere sikkerhed eller realiseret aktierne og så er tabet jo reelt, uanset om aktierne et halvt år efter er oppe igen!
Det eneste jeg vil foreslå (foruden at undersøge bedst mulig) er: Sørg for en stor margin og nogen spredning, så man kan holde til en nedgang i een aktie uden at skal ud i panik, er man kommet ud i at det er BANKENS penge der er på spil så er man rigtig ilde ude.

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 30-01-03 09:50

Ja jeg trode allerede på Vestas for 25 % siden Dybest set oplever jeg at aktiekursen ikke særligt meget er styret af konkrete resultater. Forstået på den måde at det er mere politiske,hvad er in at købe og hvor meget "konen med ægene" vi kan bilde hinanden ind at en given aktie er værd. Dertil kommer af kommer at mange investore har trukket sig så "kagen" er pt. for stor til vi vil købe.

Kommentar
Fra : jhalkj

Dato : 06-02-03 21:05

Du kan blive medlem i Dansk Aktionærforening for 300kr årligt. DAF tilbyder forskellige arrangementer i løbet af året hvor du kan få undervisning i investeringer.
I DAF kan du også søge råd og vejledning hos de andre aktionærer.

Kommentar
Fra : birteflemming

Dato : 12-02-03 17:59

Hejsa
Tja.. det er jo nok lidt sent nu, men jeg ville såmænd bare have givet dig dette råd:
Hold dig væk... i alt fald indtil videre
Måske til sommer 2003, og hvis du vil være rimeligt sikker, så i alt fald ikke før

Kommentar
Fra : Stifinder

Dato : 12-02-03 20:34

ja set i bagklogskabens ULIDELIGE klare lys såeee...... pt. har jeg tabt svarende til en skitur til Dolomitterne fra kurs 71,5 til 49,6 Æv!!

Kommentar
Fra : Stifinder

Dato : 12-02-03 23:00

>>også på aktier der dykker! Også når jeg kun har et beløb på 13000,- tilbage? Hvad er strategien ?
Ps "birteflemming er ikke min kone

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 13-02-03 00:01

Nej "stifinder" men du hedder jo heller ikke Flemmeing vel?
Har du været på børsen bare eet døgn? Vil du se, at kursen svinger på minutter! Er du online - og kan handle NU!!! er der mange muligheder alt efter hvor dygtig du er.
OK - kr. 13000 er ikke til at "sprede" og en handel koster, så jeg foreslår du satser og drømmer........
Strategien er at du sælger når du har tjent = "overskud" på en investering, har du fulgt med kan du vel se at en kurs kan ændre sig 3-4% på et kvarter og - efter hvad du har at handle med kan du tjene meget, men kr. 13000.00 Køb og drøm z,,..

Har du fulgt børs spillet i år? Rene Jørgensen har forvandlet kr. 250.000 til næsten 1 million på 4 måneder. Indrømmet -" Fiktive" indvesteringer er ikke helt det samme som rigtige penge, men : Strategien er rimeligt åbenlyst! Jeg havde kun een x 250.000 og
"tjenten" kun kr. 30.000 Rene havde ca. 15 puljer af kr. 250.000 og og vandt "spillet"
- set på det samlede resultat har Rene været dygtiig - og... mener du ikke du er det så glem det her! Tror du virkelig en hver (idiot) kan score kassen på børsen?

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 26-04-03 17:40

Er det muligt at få SMS besked om en given akties kursudvikling ?(gratis eller til små penge)

Ps. jeg har fået pengene hjem igen på mine vestas aktier. Timing er nok nøgleordet, men jeg ville gerne kunne gennemskuge hvornår "fluerne" sætter sig på den samme "lort"

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 01-06-03 16:46

Man må gøre op med sig selv, om man ønsker at spille eller at investere - det første er sjovest, men også meget tit dyrt. Hvis du ønsker at investere, så er reglerne helt anderledes - se Dansk Aktionærforenings 10 gyldne råd for aktieinvesteringer.

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 01-06-03 19:08

jeg er spiller!!
Detsværre er jeg lidt for langsom!! købte i kurs 47 for 14 dage siden og fik kolde føddder i kurs 45,5. Derefter har det jo været rent fest, men jeg var på arbejde og havde ingen føling med hvad den "rigtige" kurs er/var.
Gad vide hvilke indikatore der kommer før "fluerne" sætter sig på "lorten "?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-06-03 05:05

Spiller??? med kolde fødder efter 1,5 point - har du ikke en skrivefejl der?

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 16-06-03 00:15

Indrømmet jeg fornemmede ganske vist at kursen ville stige men "fornuften" sagde mig at også Westas må blive ramt at bla. høj $ kurs samt den generelle usikkerhed verden. Jeg tror faktisk stadig ikke på dem , men hvad hjælper det når "fluerne " alligevel sætter sig :o/

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 01-10-03 08:39

Hejsa

Hvis dit spørgsmålet er besvaret er du så ikke sød at lukke det?

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 28-03-04 18:43

Hej Flemming siden du startede spg i nov ´02 er der jo sket meget og du er helt sikkert ikke blevet klogere af alle de ovennævnte kvallificerede svar.
Når der skal investeres / satses i en industri, som er utrolig følsom mht, om de forskellige landes regeringer vil satse på vindenergi eller ej - da må motivet være at det er en investering som muligvis give et godt afkast ~ under forudsætning af, at der er regeringer som VIL vindenergi, eller du ønsker at investere etisk - og - måske være heldigt at det også kan betale sig
Vestas er en af verdens største producenter, og helt givet en aktie værd
mvh
krakgt