/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hjælp ang. strøm til Aprilia..
Fra : madsrkristensen
Vist : 2714 gange
60 point
Dato : 07-03-06 17:31

Hej,

Jeg har et problem med min 2001 Aprilia Sonic. det hele startede en dag, hvor jeg havde monteret bagplade, og skulle ud og køre en tur. det var lige som om, at den ikke ville blinke mere, og som om, at hornet ikke virkede med mindre man gav gas.

Mit spørgsmål lyder så: hvorfor giver batteriet ikke strøm til horn, blinklys og elstart, når det gjorde for ikke så længe siden (den lader batteriet, men tager ikke strøm fra det) ?
har tjekket batteriet, og det er ikke der fejlen er. har også tjekket blinklysrelæ og forskellige ledninger for eventuelle fejl - ikke noget der.

håber i kan hjælpe mig.

- Mads Kristensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-03-06 18:28

Bagplade ????
Hvordan kan du tjekke blinklys mm?
Du sætter en autolader på batteriet, i laveste lade stilling, og tjekker horn og blinklys.
Oplad ikke længere end 10 min hvis du lader den stå og lade, da en bilautolader er for kraftig til et lille scooterbatteri.
Men horn og blinklys skal virke med det samme du sætter laderen til.
Hvis det så virker, så skal du have et nyt batteri (Du påstår jo at scooteren prøver at oplade det)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 07-03-06 18:54

tak for svaret.

har haft batteriet koblet både til billader, og til scooterlader (12volt & 4amp) både direkte og med batteriet af - uden effekt.

har afmonteret bagpladen, for at skille multistik af, og rense det igennem - ingen effekt.

men tænkte på om det evt. kunne være en sikring der er gået ? i så fald, hvordan tjekker man hvordan ens sikring har det ?

Hornet virker meget svagt, når man kører - blinklyset virker på den måde, at når lyset er tændt så blinker det helt vildt (og lyser meget svagt) og når lyset er slukket lyser det bare (stadig forholdsvist svagt)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-03-06 21:36

horn, blinklys blinkrelæ og elstart fejler jo ikke noget, når fejlen kommer på alle tingene på en gang, derfor må fejlen jo så ligge i tændingslåsen, du kan prøve at sprøjte WD40 eller Pronto ind i låsen, men det kan også let være en ledning som er sat til låsen som har dårlig forbindelse. For at komme til ledningerne, skal du jo have frontskjoldet af.
NB: Din fejl kommer også tit når der er tilsluttet alarm, med strømtyve, som næsten kan klippe tændingslåsledninger over.
Fejlen kan også komme hvis batteriets ledninger ikke er rigtigt spændt, for du har vel prøvet at sætte laderens minus direkte til scooter stellet?
Nej fejlen kan ikke være en sikring der er sprunget, men godt være sikringsforbindelsen, tit er der en sikring på plussen nede ved batteriet, den kan du prøve at "gå udenom"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bobby9000

Dato : 21-03-06 16:28

prøv statoren.. jeg havde samme problem.. det viste sig at statoren opladede batteriet, men leverede ikke strøm til lygter, horn etc. kunne være problemet..

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 21-03-06 17:59

Jeg har nu prøvet yderligere følgende:

prøvet at sprøjte WD40 ind i tændingslåsen

"rodet" med tændingslåsens ledninger (måske ikke helt nok? - hvordan skal dette gøres ?)

prøver andre blinklysrelæ (tror mit relæ er gået, da andre Sonic'er prøvede mit, lavede de samme nummer - og mit virkede heller ikke med de andre jeg prøvede (som for øvrigt heller ikke virkede på de andre Sonic'er)

"lavet stel" - både på den ene og den anden måde.

har ingen alarmer el. lign. der vil kunne forstyre strømmen.

"Nej fejlen kan ikke være en sikring der er sprunget, men godt være sikringsforbindelsen, tit er der en sikring på plussen nede ved batteriet, den kan du prøve at "gå udenom" "
Hvad vil det sige, og hvordan gør jeg det ?

"prøv statoren.. jeg havde samme problem.. det viste sig at statoren opladede batteriet, men leverede ikke strøm til lygter, horn etc. kunne være problemet.." - er ret overbevist om, at det ikke er statoren fejlen ligger i.

Det er lige som om, at det bliver værre og værre. først lyste blinklysene bare. derefter virkede hornet næsten ikke. så virkede ALT ellet ikke når den var slukket inkl. el-start. og nu virker hverken horn eller blinklys heller ikke når den er startet (blinklys lyser ikke engang mere)

håber i kan hjælpe mig.

MVH,
Mads Kristensen

Kommentar
Fra : gossip

Dato : 21-03-06 19:15

Hejsa.

Det lyder som om der er dårlig stelforbindelse. Prøv at tjekke alle forbindelser eller sæt en prøveledning fra motor til batteriets - pol.

Gossip

Kommentar
Fra : bobby9000

Dato : 21-03-06 19:42

nej måske, men det har nok noget med ledningerne at gøre.. har hørt at der på visse scootere er dårlig ledningsforbindelse.. hvad var det præcis for en bagplade du satte på? og hvor? det han mener med at du skal gå uden om sikringen er at du tager en ledning og fører fra + polen og tilbage til ledningen efter sikringen..på den måde kan du se om det er sikringen der er noget i vejen med..men hvis du kan se på sikringen at den ikke er gået er det sikkert ikke der problemet sidder..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-03-06 19:57

Det første jeg ville prøve:
Har du prøvet at bruge startkabler fra bilbatteri og til dit batteri (Plus til plus og minus til minus, eller endnu bedre fra bil-minus til dit stel)

"Nej fejlen kan ikke være en sikring der er sprunget, men godt være sikringsforbindelsen, tit er der en sikring på plussen nede ved batteriet, den kan du prøve at "gå udenom" "
Hvad vil det sige, og hvordan gør jeg det ?:
Hvis du kan se en sikring i en sikringsholder nede ved batteriet, så skiller du den ad (Tryk sammen og drej en kvart omg.) Så kan du holde ledningen direkte ind på plus polen (Du kan også give sikring og ender lidt sandpapir og wd40 og så sætte sikring i igen)
Se efter at ledninger er spændt godt på batteriet, desuden følg minusledningen, og se efter at den er spændt hårdt til knallertstel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 21-03-06 21:02

er ret sikker på, at scooteren får stel, da jeg både har prøvet at lave nyt stel og rense stelledningen (der på en Sonic sidder på elstarteren) uden det hjalp.

vil imorgen prøve det med sikringen, og det andet i skrev.

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 21-03-06 21:04

"bil-minus til dit stel" - så altså + på billaderen til min +pol på batteri, og så - fra billaderen til mit stel ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-03-06 22:08

Ja, men jeg mener nu ikke billader, det er bedre fra et bilbatteri, sådan:
Det røde startkabel fra bilbatteris + til dit knallertbatteris +
Og det sorte startkabel sættes fra bilbatteris - til din knallerts stel (Det kunne også sættes på din knallerts batteris minus, men hvis knallertbatteriet ikke sidder ordentlig til stel, så elimineres den fejl)
Men altså generelt minus til minus, og plus til plus

Grunden til at jeg foretrækker bilbatteri, er at det ved man levere varen, det er ikke altid at en lader klarer at sætte nok volt på et defekt knallertbatteri.
For de fleste fejl som dit kommer simpelthen af et knallertbatteri som er defekt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 25-03-06 09:23

Jeg har ikke haft mulighed for at prøve bilbatteri endnu, men jeg har dog fundet ud af, at sikringen til batteriet var gået!

Jeg skifter self. denne - og prøver en 7.5amp. og en 10amp. men der sker ikke noget ?
det gør altså ingen forskel om jeg har sikring i eller ej! :S - hvad kan det være ?

en anden ting er, at jeg har prøvet mit batteri på en anden scooter hvor det virkede. jeg prøvede samtidigt den anden scooters batteri, og det virkede ikke i min. hvorfor ?

Jeg har altså ikke den fjerneste idé om, hvad der kan være galt - men vil så snart som muligt prøve et bilbatteri hvis det kan hjælpe.

- Mads

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-03-06 12:40

Nå, når du har prøvet at skifte batteri, som er en glimrende ide, så er der ikke så meget fidus i at prøve mine forslag med bilbatteri.
Med en prøvelampe som man kan købe mange steder bl.a. thansen (Ca 20kr)kan man tjekke om der kommer strøm igennem rød ledning gennem sikring (sikringsholder kan jo være defekt)og om der kommer strøm gennem tændingslås osv.
Når man drejer nøglen skal der jo komme strøm fra batteriet gennem tændingslås, og ud til de forskellige ting: startrelæ instrumenter blinkrelæ, osv.
Men stadig må den største sandsynlighed være en forbindelse oppe ved "bagpladen" da at jo virkede før du rodede der oppe.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 25-03-06 23:19

så er der lidt nyt.

har i dag rodet med sikring og sikringsholder - og det har hjulpet en del!

nu virker: El-start og bremselys når den er slukket.

dog der blinklys og horn >>FULDSTÆNDIGT<< døde. - må nok indrømme jeg ikke var klar over, at man kunne måle om det fik nok strøm. vil mandag/tirsdag få fat i sådan en til at måle volt/amp. med så jeg kan se hvor fejlen ligger.

MANGE tak for hjælpen indtil videre, håber meget på at få det hele til at virke perfekt igen i næste uge.

MVH,
Mads Kristensen.

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 25-03-06 23:22

Citat
dog der blinklys og horn >>FULDSTÆNDIGT<< døde. - må nok indrømme jeg ikke var klar over, at man kunne måle om det fik nok strøm. vil mandag/tirsdag få fat i sådan en til at måle volt/amp. med så jeg kan se hvor fejlen ligger.

Det ville være dejligt, hvis du lige kort kunne fortælle mig hvor jeg kan/skal tjekke for om det får nok strøm. altså, skal det f.eks. være på blinklysrelæ hvis det er blinklys, eller skal det være på selve blinklysene, eller skal det være på kontakten ?

MVH,
Mads Kristensen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 26-03-06 00:56

Det behøver slet ikke være et multimeter, men det er meget bedre med en simpel prøvelampe med et krokkedillenæb som sættes på stel, og så kan målespidsen stikkes gennem ledninger for at se om der er strøm.
Nu er det ikke altid så simpelt, da horn feks. godt kan få strøm hele tiden, og så gennem hornkontakt få stel.
Men en anden ting man skal bruge er et par ledninger, som man kan trække direkte fra batteri, for at prøve forskellige ting.
VH Palle hansen
NB: Det kan jo være at batteriet lige skal oplades før blinkrelæet kommer igang.

Godkendelse af svar
Fra : madsrkristensen

Dato : 14-04-06 11:24

Tak for svaret pallebhansen.