/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
USB 1.0, USB 2.0 eller LPT 1 til printer
Fra : summer
Vist : 894 gange
200 point
Dato : 26-11-02 10:25

Kan nogen forklare forskellen på disse 3 tilslutningsmuligheder. Min computer er en årgang 1999 med 2 USB stik, hvor jeg bruger det ene til min scanner. Det er jo så nok "kun" USB 1.0
Jeg skal have en ny printer og de fleste/mange har USB 2.0 og/eller paralleltilslutning.
Jeg kunne tænke mig lidt "undervisning" i disse 3 tilslutningsmuligheder.

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 210 point
Dato : 26-11-02 11:31

Hej Summer,

jeg vil tro din USB er USB 1.x... max båndbredde på USB 1.x er 12 Mbit/sec (ca. 1,5 Mbyte/sec), og det er denne båndbredde/hastighed alle USB enhederne ska' deles om...

mht. USB 2.0 er denne max båndbredde/hastighed på 480 Mbit/sec (ca. 60 Mbyte/sec)... du ka' godt putte en USB 2.0 enhed på en USB 1.x port/vært men den vil ikke ku' benytte mere end 12 Mbit/sec, da USB 1.x ikke understøtter mere end det... du ka' også putte en USB 1.x enhed på en USB 2.0 port/vært... men den vil så selvfølgelig også kun ku' bruge de 12 Mbit/sec ud af de 480 Mbit/sec...

det variere lidt fra enhed til enhed hvor meget de benytter af båndbredden... fordelen ved USB 2.0 er f.eks. hvis du har flere USB enheder at de har en større båndbredde de ka' deles om... ved USB 1.x ska' der ikke ret mange resource krævende USB enheder til før båndbredden er blevet brugt...

hvis du sku' vælge USB 2.0, er det muligt at købe et USB 2.0 PCI kort, hvis du ikke bruger Win 2000 eller Win XP på din computer, ska' du sørge for at få fat i et USB 2.0 PCI kort, hvor producenten har sørget for USB 2.0 drivers til Win98/ME, da Microsoft kun har besluttet sig for at vil lave understøttelse til USB 2.0 for Win 2000/XP og så de fremtidige Windows versioner der måtte komme...

USB protokollen er bygget op mht. til transportering af data i dens protokol med rammer, i USB 1.x er rammen 1 sekund hvor der ka' overflyttes 12 Mbit data... med USB 2.0 er det lidt anderledes, der er rammen også 1 sekund på 480 Mbit, men den er yderlige delt op i 8 eller 12 microframes så vidt jeg husker, jeg mener dog det er 8 microrammer den er delt om i med 60 Mbit pr. microramme...

dette her er selvfølgelig noget af en forenkling... hvis du ønsker yderlige informationer ka' jeg bl.a. anbefale denne side... "USB in a NutShell - Making sense of the USB standard"... -->
http://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb1.htm
og hos Mindshare ka' du oprette dig gratis... -->
http://www.mindshare.com/
og så bl.a. se en 85 minutter video gratis, der forklare en hel del ting... men den er noget teknisk og nok mest beregnet på hvis man ska' udvikle USB produkter... men den giver og så en go' baggrundviden og forståelse for USB, og Don Anderson som forklare og fortæller er ret god til det...
http://www.mindshare.com/free/usb_overview_main.html

hvis du er yderligere interesseret har jeg en bunke af yderligere sider, jeg brugte i forbindelse med mit USB eksamen projekt...

ang. parallel porten ka' jeg ikke lige huske hvor meget hastigheden er...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-11-02 11:36

USB 2.0 kabler kan som regel også anvendes til USB 1.0, 1.1
Du skal dog også være opmærksom på om du vil have USB A eller B stil i begge eller kun en af enderne.

USB standarden foreskriver at kablet ikke må være en forsinkelse på max. 30 nSek(high speed 12Mbit) og 18 nSek(high speed 1,5 Mbit), men sætter du en USB hub eller repeater på, kan du sætte endnu 5 m på!

18 nSek svarer til 5,4 m ved lyshastighed. For normale kabler (PE isolation) er den elektriske hastighed 0,66 af lyshastigheden. Altså er maks. længden 3,6 m for almindelige kabler. For kabler med Teflon isolation er den elektriske hastighed 0,79 af lyshastigheden. Altså er maks. længden 4,3 m for almindelige kabler.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-11-02 12:22

Hej summer

USB 2 er min personlige favorit til at blive den næste standard for tilslutning af eksterne enheder.

Begrundelsen er parallelporten er ufleksibel og langsom USB 1 og USB 1.1 er fleksible men ligeså for langsomme.
Endelig er der firewire IEEE-1394, som så ud til at vinde, men som nu er blevet slået af USB 2, pga. af hastigheden.

Tilbage til dit spørgsmål, først lidt om hastigheden på de forskellige buser.

Parrallel envejs kommunikation Centronics max 150 KB/s
Parrallel tovejs kommunikation max 50 KB/s
RS-232 seriel kommunikation max 38400 b/s
USB 1.1 max 12 Mb/s og USB 1.0 endnu lavere
firewire IEEE-1394 max 400 Mb/s
USB 2 max 480 Mb/s

Det der taler for USB kommunikationen er at det er praktisk talt plug & play. Der er ingen dipswitche, jumpere eller andet der skal stilles i tide og utide. Hastigheden er den hidtil hurtigste for plug and play forbindelser og USB 2.0 er bagudkompatibel.

En anden og meget væsentlig ting, syntes jeg, er at hver USB port kun snupper 1 IRQ, men at man jo sagtens kan have flere tilslutninger pr port. Hver serielport og hver printerport og hver firewireport snupper 1 IRQ pr. port, så man får hurtigt brugt de alt for få IRQ til andet.
Der er lavet et logo for USB 1.0 og også for USB 2.0, disse logoer giver en vis garanti for kompatibilitet.

Håber det var noget lignende du søgte

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-11-02 12:24

Øv, for sent igen :-/. Ikke bare sent, men meget for sent

Der må da være en masse imellem du kan bruge

mvh srhansen

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-11-02 12:39

Hejsa igen Summer

Jeg synes du skal afvise MIT svar og godkende en af de andre kommentarer som er meget mere uddybende

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : summer

Dato : 26-11-02 14:20

Tak for megen respons. Jeg kan forstå at jeg godt kan bruge USB 1.0 selv om printeren er en 2.0. Da jeg kører win98se skal jeg jo så åbenbart investere i et USB 2.0 PCI kort, og det er jo ikke helt billigt 5-600kr.
Jeg har jo længe haft det problem, at når printeren kører, er der mildest talt ikke meget go' i alt andet. Det formodes at en USB tilslutning vil hjælpen på.
Kan jeg ikke i første omgang "nøjes" med USB 1.0 og så evt senere investere i 2.0?
Printeren jeg søger, skal bare være en all round printer - også med god foto resultat.
Jeg har kiggget på flg.:
http://www.bj-trading.dk/menu.asp?vare=PR-HP-3420 1*
http://www.bj-trading.dk/menu.asp?vare=PR-HP-3820 4****
http://www.bj-trading.dk/menu.asp?vare=PR-HP-5550 5*****
http://www.xdata.dk/visVare.jsp?vareID=48614 Epson Stylus C82 endnu ikke bedømt.

Hvad ville I vælge generelt bedømt. Jeg ved godt investeringen ikke er helt vild, men det er alligevel rart når den virker tilfredsstillende.

Endnu engang tak for indsatsen
summer

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-11-02 14:28

Det med farten når man skal sidde og vente på tingene bliver færdige er altid et lille spørgsmål fra person til person idet vi jo alle er forskellige men hvis du holder lidt tålmodighed i sindet så synes jeg det ville være helt okay med en 1.0 til at starte med og 2.0'eren falder jo også i pris jo længere tid der går

Beslutningen ligger jo hos dig summer Men jeg kunne godt nøjes med USB 1.0 men det er jo nok fordi jeg ikke printer særligt meget Hvis du bruger printeren rigtigt MEGET så ville jeg investere i en 2.0 for du vil blive træt af ventetiderne i løbet af kort tid tror jeg

Held & lykke med det

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-11-02 14:41

Hej Summer,

den printer du linker til med 5 stjerner ser fin ud... -->
http://www.bj-trading.dk/menu.asp?vare=PR-HP-5550
og så har den kombineret USB og Parallel... så ka' du jo bruge den over parallel porten indtil du f.eks. får USB 2.0, hvis det er det du vil... jeg ku' umiddelbart ikke se de andre printere havde den mulighed...

mht. til USB 1.x er max båndbredden jo 12 Mbit/sec, nu ved jeg så ikke lige hvor mange USB enheder du har tilknyttet ud over scanneren som du har nævnt... men de ska' alle sammen deles om de 12 Mbit/sec... hvorfor det godt ka' blive lidt problematisk for de andre USB enheder mht. at få båndbredde når printeren kører idet den æder det meste af den...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-11-02 14:44

Hej summer og SANTA

Jeg ville vælge HP 5550 printeren, da den både har parallel printerport og usb port, dvs du har mulighed for at vokse med opgaven .

Det er her helt rigtigt som SANTA skriver, at det helt er afhængigt af dit behov, hvilken hastighed du har brug for, men vælger du en printer med begge faciliteter, er du godt garderet.

Jeg har selv en HP 940C, som har samme facilitet og som jeg er yderst tilfreds med.
Strarup var lidt inde på det, men jeg mener at det er vigtigt at understrege, at hvis du beslutter dig for at købe et USB 2.0 kort så er det vigtigt at du køber et kort med en ordentlig driver support. Jeg har desværre læst om nogle stykker der har købt for dårlige kort på det sidste. Jeg selv har købt et adaptec med 4 porte, som jeg er yderst tilfreds med.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-11-02 14:49

HA ha, det er vist ikke min dag idag
Jeg bliver ved med at gentage hvad alle andre har skrevet før mig

mvh srhansen, der i fremtiden nok i højere grad vil trykke F5 inden han poster

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-11-02 14:53

Hej Summer!

Jeg har kigget på de 3 HP-printere, og HP Deskjet 5550 er helt klart min favorit, højeste opløsning og størst lager på 8MB, hvor 3820 kun har 2 MB og dårligere opløsning.

Jeg har set de 3 printere hos http://www.edbpriser.dk/ til en pris af h.h.v. 687, 939 og 1.253 kr. og set i forhold til at jeg gav over 3.000 kr. for en HP Deskjet 890C for nogle år siden ville jeg ikke være betænkelig for at skulle give 1.253 kr. for HP Deskjet 5550 hvor man har den største mulighed for et meget meget flot foto-print.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : summer

Dato : 26-11-02 16:05

God og fyldig forklaring fra Strarup, men også vældig god respons fra srhansen og SANTA2002, Derfor acc. til Strarup og point til I to andre her: http://www.kandu.dk/dk/spg/8441 + http://www.kandu.dk/dk/spg/8442
Bjarne_H Det er lige netop B.J.Trading der sælger disse printere til denne pris.

Godkendelse af svar
Fra : summer

Dato : 26-11-02 16:07

Tak for svaret strarup.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-11-02 16:18

Hej Summer!
Ja bl.a. andet - men det link du opgav - virkede ikke hos mig; derfor gik jeg ind via edbpriser.

Mvh
Bjarne