/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedligeholdelse af træhus
Fra : bomay
Vist : 4412 gange
200 point
Dato : 06-03-06 16:35

Er der nogen der har erfaring med vedligeholdelse af træhuse?
Vi overvejer stærkt at købe et helårs træhus men hører mange forskellige meninger om hvor meget vedligeholdelse sådanne huse behøver. Hvor tit skal det fx behandles mod svamp, males osv. og hvor dyrt vil det være at vedligeholde?????????????????

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 06-03-06 17:11

http://www.kp-linolie.dk/

http://www.kp-linolie.dk/tabel_maengder.shtml

Her kan du læse om hvad det bedste er at behandle med, og hvor meget der skal bruges.

så kan du finde det i prislisterne og regne det ud.

Bedst er at behandle hvert år, i hvert fald på sydvendte flader.

Hvis du mener et malet hus, er det dyrere, fordi malingen i sig selv er dyrere og det kræver større forarbejde på huset før der kan males.

mvh dova

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-03-06 17:15

Det kræver ca. hvert 5. el. 6. år, vores hus bliver smurt med Rentolin, det er dyrt men utroligt godt, det holder længere end mange andre midler. vi skifter med siderne, da den ene side skal have mere end den anden, da solen udtørrer træet.

Nogle foretrækker at male deres huse, men det har jeg ikke nogen erfaring med. Vores hus er et Trelleborg hus, vi er meget glade for det, det er behageligt at være i.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-03-06 17:18

Når du maler huset første gang skal der være svampedræber i, så skulle det ikke være nødvendigt
at behandle imod svampe mere, men selvfølgelig skal der holdes øje.

Hvor ofte du behøver at male, afhænger af kvaliten på malingen, hvis det er en rigtig god en (tyk og heldækkende) bør du kunne nøjes med hver 3-5 år helt afhængig af vejrforholdene

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-03-06 17:20

NB RENTOLIN ER SVAMPEDRÆBENDE!!! og meget drøjt i brug.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-03-06 17:24

NB RENTOLIN ER SVAMPEDRÆBENDE!!! og meget drøjt i brug.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-06 18:34

Citat
Når du maler huset første gang skal der være svampedræber i, så skulle det ikke være nødvendigt
at behandle imod svampe mere, men selvfølgelig skal der holdes øje.

Hvor ofte du behøver at male, afhænger af kvaliten på malingen, hvis det er en rigtig god en (tyk og heldækkende) bør du kunne nøjes med hver 3-5 år helt afhængig af vejrforholdene

Det vil jeg lige kommentere.

Jo, det er nødvendigt med svampedræber.

og så er det slet ikke godt, at male et hus med tyk og heldækkende maling.

Tyk, heldækkende maling trækker ikke ind i træet og beskytter, men lægger sig som en hinde udenpå, der gør at svamp og fugt ved utætheder i malingen kan trænge ind og ødelægge træet og få malingen til at skalle af.

mvh dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-06 18:37

Glemte lige:

Hvis man absolut vil give tyk og heldækkende maling, kræver det et grundigt forarbejde med beskyttelse af træværket med andre midler......inden malingen smøres på, men jeg vil alligevel ikke anbefale det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-03-06 19:35

Vi malede huset første gang, med maling hvor der var svampedræber i, derefter malede vi det
med tyk heldækkende maling, og nu maler vi efterfølgende ca hvar 5 år, og nej vores hus skaller ikke, det har heller ikke fået svamp, netop fordi vi behandlede det med svampedræber først

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-06 12:39

Maling eller ej, svampedræber eller ej, så skal der i hvert fald være et pigment (farvestof), som absoberer ultraviolet stråling. Se på de svenske røde træhuse: Hvis de får deres falurødt fornyet hvert ottende år, holder de i århundreder. Hvor mange vides ikke, for så gammel er metoden heller ikke, men et par hundred år er et godt bud. Det røde pigment er stærkt UV-absorberende, og jernsulfatet plus rester af diverse andre metaller er svampedræbende, og de gamle af husene er konstruktivt beskyttet, så det er dampåbent samtidig med at regnvand løber af. Linolie med et godt solfilter og fornuftig konstruktion lyder dog også som et godt bud! Her i landet har der været produceret "Tjæreborg-huse" igennem dekader, og de holder godt.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : bomay

Dato : 14-03-06 13:23

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : madsjx

Dato : 20-03-07 02:16

Der står også nogle tips til vedligeholdelse af træhuse på denne side:
http://www.maximat.dk/vedligeholdelse-af-traehuse-og-bjaelkehuse/