/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indpakning af Skorsten i gips
Fra : ulrik1976
Vist : 4977 gange
200 point
Dato : 06-03-06 15:32

Hej nogen der ved om man må indpakke sin skorsten i gipsplader?
Den er i drift med en brændeovn....
Den er ikke køn så jeg regner med at give den 1 gips plade uden på den....

Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-03-06 15:35

For at være helt sikker på, at det du laver er rigtigt nok, ville jeg ringe til skorstensfejeren, han kan svare dig på, om det er ok

Kommentar
Fra : polle1002

Dato : 06-03-06 16:21

Jeg har tidligere beklædt en skorsten, da brugte jeg eternitplader som jeg savede til og påskruede dem på skorstenen. Ikke bølgeeternit, men flad eternit.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 06-03-06 16:56

Hej.
Mig bekendt, må du ikke pakke din skorsten ind i noget, der hindrer inspektion af skorstenens tilstand. Der kan jo være revner o.lign. som ikke bliver opdaget, hvis den er gemt bag f.eks. gipsplader. Det er nok en rigtig god ide, at rådføre dig med din skorstensfejer, inden du gør noget i den stil, du spørger om. Du må i alt fald ikke skrue, bore eller fastgøre noget som helst til en skorsten, som ikke er en del af skorstenen (indmurede trin etc.). Hvis du ønsker at gemme din skorsten fordi du synes den er grim, så giv den et frisk lag puds. Hvis det er fordi der er løbesod på, skal den forsegles udvendigt med et eller andet, som du sikkert kan købe hos en maler (og så skal du holde op med at fyre med vådt brænde). Under alle omstændigheder, så kontakt din skorstens fejer, han ved lige, hvad du må/kan gøre.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-03-06 17:30

En skorsten må pudses og så tapetseres/gipsplader/træbelægning.
Men det vigtige er lukningen med mørtel.(pudsning)
Jeg går ud fra at der er en isoleret kerne i skorstenen.
Det fik jeg at vide for 30 år siden.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 06-03-06 20:23

Jeg har beklædt min skorsteng med træ, det vil min skortengfejer ikke godkende.
Så jeg skal pille det af igen, også selvom jeg har isokerne i.
Han begrunder det med at han ikke kan kontrolere skorstenen for evt. revner.

Det er bare en ting jeg ikke fatter og det er at min svigermor har sin skorsteng pakket ind i gibs - og hun må gerne for sin skorstengfejer.

Så jeg tro det er afgørende hvor i landet du bor, og hvem du har som skorstensfejer.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-03-06 20:57

Min tidligere skorsten var pudset og beklædt med sådan noget hessiantapet og malet. Evt. revner kunne ikke ses, og skorstenfejeren tømte da lemmen hver gang. Han kiggede ikke på bagsiden som var en del af en gang og hvor man ikke kunne se hvilken overflade der var.
Så det er nok forskelligt.

Kommentar
Fra : michael.s

Dato : 06-03-06 21:03

Jeg kan oplyse at du kan se de grundlægene regler på isokern´s hjemmeside, men det er ikke let for skorstensfejere er nogle små konger, bla fik jeg også min isokern kasseret fordi jeg havde lavet en bs30 branddør opad den, altså 2 lag gips stålskelet og 60 cm isolering, men niks den går ikke,det er dog lovligt at pudse den op, men aldrig at beklæde et stykke over 30 cm(mener jeg) feks etageadskillelse, men lyt til de andre og ring til din skorstensfejer, bed ham evt. om at komme ud og give lidt rådgivning.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-03-06 21:15

Ja en skorstensfejer der får lov til at rådgiver er en glad skorstensfejer - så bliver du også glad.

Kommentar
Fra : ballerup48

Dato : 06-03-06 23:04

Gipsplader er klassificeret som brændbart materiale, og skal derfor holde afstands kravene
Se link:

http://www.roskildepejsecenter.dk/Bygn_reglement.3148.0.html