/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
båndbredde/udskift router?
Fra : User
Vist : 492 gange
200 point
Dato : 05-03-06 22:38

Jeg har en 2048/512 kbit adsl forbindelse tilsluttet en speedstream 2601 router router, der igen er tilsluttet en 3com switch der viderfordeler til henholdsvis 1 pc og en amigo switch der igen fordeler videre til 2 pc'ere.

Mit problem er at jeg selvfølgelig mistænker denne knap så superoptimerede opsætning for at være grunden til, at hvis jeg bruger et program som emule eller lign. æder det mildest talt alt båndbredde - også selvom det i praksis kun henter fx 50 kbyte/s.
Internettet kører over TCP/IP protokol.

Jeg kender flere personer med samme opkoblingshastighed der ikke har dette problem, og vil meget gerne have det løst.

Mit eget forslag er at skifte routeren og den første switch ud, med en router der har indbygget switch, men hvilken router skulle det i så fald være?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-03-06 23:14

Forslag 1:
Opdater din firmware til routeren.

Forslag 2:
Check for diverse spyware og andet snavs, som måske kan stjæle din hastighed.

Stort set alle routere i dag, har som minimum en 4 port switch indbygget, også selv om der er AP på den.
Så jeg tror ikke det er nødvendigt at udskifte routeren ud, og det med de to ekstra switche er også OK!

Kommentar
Fra : HerGårDetGodt

Dato : 06-03-06 01:11

Som severino siger, tjek for spyware og andet snavs, P2P er en helt sikker måde at få alt muligt uønsket snavs på.

Der er et hav af indstillings muligheder i emule og det er meget muligt at du giver andre brugere af emule "lov" til at bruge din båndbrede, så skaf en manual og indstil det rigtigt. (Google er din ven)

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 06-03-06 02:14

Jeg vil forslå at du besøger emules der er en dansk side om hvordan du sætter emule op det er højst sansynelig at det er der problemet ligger.

Kommentar
Fra : User

Dato : 06-03-06 03:08

Tak for kommentarene

Til Hergårdetgodt:
Jeg bruger de samme indstillinger i emule osv. som dem jeg kender, der tilsynesladene ikke har samme problem...

Til Severino:

Routeren er opdateret for flere år siden til den nyeste firmware.
Min computer skulle være 100% ren for spyware og lignende, idet jeg bruger de gængse programmer jævnligt til at kontrollere og rense den.

Mht. til udksiftning af routeren har jeg en stærk fornemmelse af at den er af en ringe kvalitet, den er jo heller ikke ret meget større end min mus :P Og det er jo en router der bare fulgte med TDC abonnementet...
Men jeg har læst et sted at routere og switche har en specifik datahastighed ud over de normale fx 100 mb, 1000 mb osv.
Spørgsmålet er om dette vil have indflydelse på den totale hastighed/kapacitet og i så fald hvor meget?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-03-06 23:17

Om din router har 100 eller 1000 Mb er uden betydning da du kun kan downloade med den forbindelse du har, med 2 Mb.
Hvis det er flere år siden, at du har opdateret din router, så var det måske alligevel en god ide, at se om der ikke skulle være kommet en nyere opdatering til den.
Du kan jo også se efter, hvor mange andre programmer du har kørende i baggrunden, som tager af processorens kapasitet, og derfor forsinker din emule med flere "mulehår".
Har du tilpas fri kapasitet på din(e) harddisk(e), for ellers kan det også give nogle problemer!