/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Deveined (dortedyg)
Fra : netper
Vist : 1145 gange
100 point
Dato : 25-11-02 23:44

Ret skal være ret så dette spørgsmål er kun til dortedyg

og min konklution må så blive at det er afskallede og rensede rejer, med halen sidende på.

Med vægten så ved jeg godt at der er forskel på danske, engelske og amrerikanske pund, men jeg mener grundlæggende at mål og vægte i madlavning er vejledende og 25 gram fra eller til gør efter min ringe mening ikke den store forskel, at jeg først havde skrevet 500 g. var en ren sjuskefejl da jeg troede jeg endelig havde fået hakket mig igennem opskriften.

Per

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 25-11-02 23:56

hej Per
Der er væsentlig forskel på 500gram rejer og 250 gram rejer
mvh mcloud

Kommentar
Fra : netper

Dato : 26-11-02 00:00

hej mcloud

ja det er der, men jeg blev gjort opmærksom på at et pund ikke er 500 gram, men kun ca 450 g, og ved ½ pund giver det en forskel på 25 g. som er næsten ingenting

Per

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 26-11-02 00:26

Godt så, men kan du bruge mit svar om rejefødens endestation?

Kommentar
Fra : dandelwatson

Dato : 26-11-02 09:30

jeg vil så lige sige at forskellen på de pund er ret vigtig da der f.eks også er forskel så i bagning og der betyder det da egentligt ret meget om der kommer 25 g mere eller mindre mel i dejen så det med at det ikke betyder noget er da helt hen i vejret.

Dandelwatson

Accepteret svar
Fra : dortedyg

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-02 09:57

Hej Per

Jeg synes bare at det var ærgeligt at det forkerte svar blev godtaget, hvis andre skulle undre sig over hvad deveined betyder =). Jeg synes din konklusion lyder bedre nu.

Og ja - 25 g. her og 25 g. der - det gør nok ikke den store forskel.

Du behøver ikke at godkende dette som svar - Det var ikke for pointenes skyld=). Opskriften ser ellers god ud btw!

/dortedyg

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 26-11-02 10:19

Hej dortedyg

Nej det er så ok men jeg syntes nu aligevel du skal have dem

Per

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 26-11-02 17:15

Ok, her er det så: Devein betyder oversat direkte (Iflg. mig) fjern endetarmen.... Den sorte streng på rejer er kort sagt deres tarmkanal og det er rejelort, der er i den! Trust me! I know! Det er som der skrevet står kun af æstetiske årsager, at små/medium rejer, de bliver siddende i, men i de store Kina/Black Tiger/Jumbo osv. rejer er det altså meget lort det drejer sig om, og det er ikke ligefrem vildt appetitligt.

Mht. pund, så drejer det sig her om Amerikanske pounds, som er præcis 454g.

God appetit er bedst uden lort i rejen!