/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tyveri alarm igen
Fra : srhansen
Vist : 477 gange
100 point
Dato : 25-11-02 22:17

En eller anden har lukket mit spørgsmål til 4 stjerner:
http://www.kandu.dk/dk/spg/7932
Jeg føler egentlig ikke jeg har fået løst problemet i mit spørgsmål, men jeg var på vippen til at give technet point for hans flid for at løse opgaven.
Desværre var jeg ikke vågen så jeg havde glemt KANDU autolukker besvarede spørgsmål efter 14 dage:(

Så her er spørgsmålet igen

Da jeg har installeret genvindingsanlæg i mit hus, kan jeg ikke længere benytte min "gamle" tyverialarm (Quorum A160), da denne arbejder ved at måle trykket i huset. Jeg har derfor købt en ny alarm til mit hus.

Den gamle alarm havde en udendørs sirene (Quorum A-160R), som er langt bedre end den sirene der er til min nye alarm, derfor ønsker jeg at benytte den gamle sirene til min nye alarm.

Mit problem er at jeg ikke ved hvordan den gamle sirene var forbundet, da jeg ikke kan åbne kabinettet på den gamle alarm. Jeg ved at der går fire ledninger til sirenen, de 2 har jeg målt til at være til opladning af batteriet i sirenen, men de sidste 2 kan jeg ikke måle mig til, hvordan skal bruges. Jeg kan ikke måle nogen konstant impedans mellem de 2 ledere, så jeg regner ikke med at det er en dobbeltbalanceret sirene jeg har med at gøre. Det sandsynligste er at den ene af de to ledninger skal enten "steles" eller forbindes til 12V, men jeg risikerer en kortslutning, hvis jeg prøver mig frem.

Kommentar
Fra : jenschrmunk

Dato : 25-11-02 23:06

Hej
Hvad med om du tager et 1½ volts batterie og ser om du kan få det til at tude en smule, hvis det ikke duer med 1½ volt så prøv med lidt mere, hvis du holder strømmen en del under 12 volt så kortslutter du nok ikke noget.
MVH

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-02 00:29

jeg siger mange tak
men det var jo ikke lige meningen at du skulle gå hen og sove for du skulle jo arbejde på at få den sjover til at virke (
nå men spøg til side

jeg har set et par løsninger et sted men har ikke lige tid nu ( jeg skal lige have en maskine op at køre til imorgen men jeg vender til bage så hurtig jeg kan måske en gang i nat

men kan du lige give nr på de to sirener den en var Quorum A-160R og den anden var

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-11-02 21:41

Hej jenschrmunk

Jeg har prøvet både at måle og sætte spænding på alle 4 ledninger. Du kan af gode grunde ikke se hvad jeg kom frem til i mit sidste spørgsmål derfor kommer der lige et resum'e for de interesserede.

1. Der går fire ledninger til sirenen (A-160R) fra alarmen (A-160).
2. De 2 af ledningerne er jeg 90% sikker på er til opladning af batteriet i min sirene (bemærk at der normalt ikke sidder batteri i en sirene)

3. Fjerner jeg de 2 ledninger jeg kender fra spændingskilden (de 2 sidste er ikke tilsluttet noget) så starter sirenen med at hyle og den holder først op igen når batteriet er helt afladet eller at jeg igen tilslutter spænding. Disse 2 ledninger udgør derfor samtidig sirenens sabotagekreds (konkluderer jeg).

4. De 2 sidste ledninger må være til alarmens kontakt, således at hvis der sker indbrud så sker der noget med disse 2 ledninger der får sirenen til at hyle. Det mystiske er at hvis jeg kortslutter de 2 ledninger sker der ingen ting. Hvis jeg sætter spænding på de 2 ledere sker der ingen ting. Hvis jeg måler på de 2 ben i alarmen der forsyner de to ledninger måler jeg variabel resistans (modstand). Det er altså ikke nogen ballanceret udgang. Omvendt har jeg ikke alarmen mistænkt for at være specielt inteligent (pulsende spænding eller andet). Jeg tror derfor løsningen ligger lige for føderne af mig. Jeg har barre ikke set den endnu

5. Jeg er faktisk mest stemt for en dokumenteret løsning, hvis nogen kan finde noget. Årsagen er den at hvis jeg fusker mig frem til en løsning, så risikerer jeg at sirenen hyler en dag jeg ikke er hjemme og den bliver ved med at forstyre mine gode naboer, enten til politiet ringer på min mobiltelefon (som sidste gang) eller til at jeg kommer hjem igen. Jeg ved at en sirene højst må hyle i 3 minutter men den facilitet rummer denne sirene ikke, men min nye alarm gør.

6. Jeg ønsker at bevare denne gamle sirene, fordi den har en lysdiode der blinker altid. Jeg bilder mig ind at denne lysdiode har en præventiv virkning da sirenen ses tydeligt fra indgangen til huset. Det er den eneste sirene jeg har set med lysdiode, derfor er jeg interesseret i at beholde denne.

7. Jeg tager batteriet ud af sirenen , når jeg får frembragt en stige der er høj nok, derved mister jeg sabotage funktionen, men jeg opnår til gengæld sikkerhed for at sirenen opfører sig ordentligt når jeg ikke er hjemme.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : kimlund

Dato : 25-12-02 19:59

hvad med at montere en 12V blinkdiode (dem til biler) i din nye sirene så passer det hele sammen....

Kommentar
Fra : Nilsmoeller

Dato : 04-01-03 00:17

Det er nok smart at gå efter den "dokumenterede løsning", men der kan jeg desværre ikke hjælpe. Jeg har selv en udendørs sirene af et andet fabrikat. Den har også indbygget 12V batteri og er ligeledes forbundet med fire ledninger. 1: 0 Volt (eller stel). 2: 12 Volt (de to ledninger har du selv identificeret). 3: aktivering af sirene. 4: aktivering af flash. Min sirene bliver aktiveret med12 volt, men det kan lige så godt være, at det sker ved 0 volt. (D.v.s. at der er 12 volt på den ene pol på sirenen, og at den venter på en stelforbindelse for at give lyd - i stedet for omvendt). Hvis A-160R ikke har en flash, kan jeg forestille mig at begge ledninger er i brug i f.m. aktiveringen. D.v.s at både 12v og stel kobles til samtidigt fra et relæ i A-160?
Når du ikke har de nødvendige måleinstrumenter eller en strømforsyning med strømbegrænser kan du prøve dig frem uden at kortslutte ved at forbinde via en 12 V 5W pære. Den maksimale strøm kan da maksimalt blive 5/12 Ampere - hvilket ikke skulle ødelægge noget!

mvn nilsmoeller

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-01-03 13:18

Hej alle

Tak for de mange gode ide'er. Der er meg

Kimlund. Glimrende ide. Det vil jeg måske prøve når vejret bliver lidt bedre. Indtil da har jeg tilsluttet den nye sirene.

Nilsmoeller.
Jeg har både strømforsyning med strømbegrænser og måleinstrument og jeg har prøvet alle kombinationer (mener jeg). Et problemet kunne være at jeg ikke har haft mod til at prøve dem lang tid nok, måske. Det kan være at sirenens driftseffekt (nødvendig strøm før den vil sige noget) ikke har været til stede, netop fordi jeg selv havde begrænset strømmen for ikke at brænde noget af.

Foreløbigt virker det med den nye sirene. Jeg har besluttet at jeg vil vente til foråret med at "pille" ved den gamle sirene.
Jeg skal nok vende tilbage når jeg har fået afprøvet nogle af de mange gode forslag. Indtil da må i have lidt tålmodighed med mig

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 28-01-03 22:02

Hejsa

Sidder lige og læser dit spørgsmål
Har en kollega der laver nogle alamer det ligner din, jeg skal spørge ham og han kender til det du spørger om !!!

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 28-01-03 22:41

Hej Falcham

Det lyder godt

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : srhansen

Dato : 09-04-03 13:14

Hej alle

Jeg føler ikke jeg kan tillade mig at lade dette spørgsmål stå åbent længere

Jeg takker jer alle for jeres bidrag, men da man stadig ikke har mulighed for at dele point, tildeler jeg mine point til technet, da han blev snydt i det oprindelige spørgsmål

http://www.kandu.dk/dk/spg/7932

mvh srhansen

Kommentar
Fra : technet

Dato : 10-04-03 00:35

srhansen > jeg føler mig nu ikke snydt men jeg siger da tak for opmærksomheden
men det kunne da være rart hvis du fik dit problem løst istedet

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-04-03 19:21

@technet, lol nej jeg ved godt du ikke føler dig snydt , men spørgsmålet er jo oprindeligt oprettet til dig, for din store indsats i det forgangne spørgsmål.
Der er mange gode ideer i dette indlæg også. Så jeg stiller bare et nyt spørgsmål når jeg er klar. Det er jo kun cyberpoint og noget skal jeg jo bruge dem til

Endnu engang tak til jer alle.

mvh srhansen