/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmegenvindingsanlæg
Fra : clarens
Vist : 8543 gange
20 point
Dato : 05-03-06 07:38

Vi skal til at bygge nyt 15 maj. Vi har hørt at det er en fornøjelse at få installeret et ventilationsanlæg især da vores datter har lidt allergi. Huset er bliver på 153 m2. Jeg vil gerne lige have lidt viden inden jeg henvender mig til et firma.
Jeg har læst lidt om exhausto, Nilan og Genvex - er der mærker man skal undgå?
Er det ligemeget hvilke rør man bruger?
Hvilke indblæsnings- og indsugningsventiler er gode?
Filter - hvilket - hun er allergisk overfor husstøvmider?
Jeg kan se at der sælges elvarmeflade som ekstra tilbehør - skal man bestille det eller er det ikke nødvendigt?
Er der noget ved styringen man skal tænke på?
Eller noget?
Et pålideligt firma nær Middelfart?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-03-06 11:25

Når nu du skal til at bygge nyt så er det en knippelgod ide med varmegenvinding og ventilationsanlæg.

Jeg vil nok foretrække Genvex og Nilan da det er anerkendte mærker. Jeg vil ikke sidde og kome med en masse teknisk forklaring på hvad det er du skal vælge. Det bedste du kan gøre er at henvende dig til dem og fortælle dem detaljerne på hvad du ønsker, så strikker de en skræddersikkert løsning sammen til dig der har de konditioner der passer.

Prøv evt at søge på Kandu efter Varmegenvinding eller Varmepumper. Der er flere indlæg om netop dette.

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 05-03-06 23:14

Altså man henvender sig direkte hos Genvex og Nilan?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-03-06 09:20

Næh.....

Netop Middelfart ligger inden for meget nem rækkevidde af Egeskov VVS og Brian er gammel garvet VE-montør. Han ville være en god sparringspartner. Han har kontakterne fra gammel tid og er som sagt erfaren montør. Projekteringen henter han i byen!

At Exhausto ikke er et anerkendt mærke er vist en nyhed af format. Exhausto er et særdeles gammelt og særdeles anerkendt mærke (dansk). Dokumentationen er særdeles fin. Filtergraden i anlæggene er rimelig god. Dog er Exhausto's konstruktion dog efterhånden noget bedaget.

Genvex er ligeledes et "godt gammel firma", man har dog lidt lig i lasten med lidt konkurs og den slags pillerier. Dokumentationen kan virke noget uoverskuelig og rodet. Deres små modstrømsvekslere er fine , men filtreringen er noget skrammel. Bedre kan tilkøbes som ekstraudstyr.

Nilan er mest kendt for deres varmepumper. Klogskaben i disse konstruktioner kan der tæskes noget frem og tilbage i, men jeg vil ikke have en. Deres modstrømsveksler aggregat er forsynet med plasticveksler, hvilket ikke er at foretrække, idet plastik har en række dårlige egenskaber - rent brandmæssigt.

Nilan og Genvex tilbyder komplette kanalsystemer, men dimensioneringen af disse kan oftest gøres bedre. Exhausto tilbyder kun aggregaterne.

Derforuden har du Dantherm som efter sigende også laver fine små aggregater. Jeg har dog ikke haft muligheden for at pille ved disse og ved derfor ikke så meget. Ligeledes tilbyder Øland (Jesper Kræfting) totalleverancer. Øland sælger Norske aggregater, der dog efter min mening har lidt for små vekslere. Svenske PM Luft er ligeledes repræsenteret i DK med villa-sparbøssen. Et lille anlæg med roterende veksler.

Derudeover findes en række mere eller mindre lødige aggregater - nogle lavpris af plastic og nogle mere seriøse - bla SystemAir.

Mit bedste bud hedder PT Genvex, men tilpasset lidt......Mit allerbedste bud, er vi nødt til at bygge selv, idet det er dobbelt kryds i modstrøm, ordentlige filtre og ventilatorer med høj virkningsgrad.

But it's a jungle out there...... Men skriv gerne og jeg vil forsøge at hjælpe.

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 06-03-06 10:56

Mit bedste bud hedder PT Genvex, men tilpasset lidt......Mit allerbedste bud, er vi nødt til at bygge selv, idet det er dobbelt kryds i modstrøm, ordentlige filtre og ventilatorer med høj virkningsgrad.

Hvor er man henne sådan prismæssigt hvis man monterer selv?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-03-06 11:05

Afhænger stærkt af ambitionsniveauet - hvad man vil, hvor meget, hvor fint osv osv.

Listeprisen på den lille Genvex er ca 16500,- + moms. Læg dertil kanalsystem og træk lidt rabat fra - prisbudget omkring de 30 kg og opefter for noget der er rigtig OK. Dertil skal regnes med lidt isolering og montage materialer.

Kommentar
Fra : tkballet

Dato : 06-03-06 23:07

Jeg har haft et norsk anlæg, Flexit VG400, de sidste ca. 5 år, og vil gerne dele mine erfaringer.

I vores anlæg er der en krydsveksler (ca. 60% genvinding), idag ville jeg nok købe en modstrømsveksler ved større genvinding. Vi har dog meget billig varme fra stokerfyr, så ?

Jeg var meget opmærksom på at bruge gode materialer, da det er meget besværligt at reparere/ændre installationen senere. Jeg insisterede på at få lange lyddæmpere på både hovedkanaler (160mm) og ved alle, ind/udsugningsventiler. Vi har nu et totalt lydløst anlæg, og det sætter jeg stor pris på.

Det siger sig selv at man skal bruge faste galvaniserede rør overalt (jeg har set anlæg med fleksible plastslanger, de forgår med tiden).

Du bestemmer selv hvilken filtertype (filtertæthed) du vil have i agreatet vi har et såkaldt F7, som er et pollenfilter.

Køber man et anlæg skal det også vedligeholdes, i fugtigt vejr (tåge) bliver filteret også fugtigt, hvis det er fyldt med skidt mugner det (jeg taler af erfaring) og så er det ikke sundt længere.

Du skal ikke køre emhætten over anlæget da den giver meget fedtos som griser. Men det er en god idé at have en grundudsugning i køkkenloftet tæt ved komfuret.

Vi har en vandvarmeflade til centralvarmeanlægget i agreatet, jeg ved ikke hvad du varmer med, men el er meget dyrt, ca. 10 x så dyrt end vores stokervarme. Ved en modstrømsveksler (ca. 90% varmegenvinding) skulle det slet ikke være nødvendigt med en varmeflade, hvis i allerede har et centralvarmeanlæg. Selv ved vores anlæg giver det ikke træk hvis vi ikke bruger varmefladen.

Selv på laveste trin har vi et unødvendigt stort luftskifte, derfor har vi en timer på anlægget der tænder 4 timer morgen/formiddag (efter bad), 4 timer aften (efter aftensmad), og herudover 5 min for hver halve time. Det er rigeligt til os (3 pers). I vinterperioden slukker jeg flere gange om ugen anlægget en dag eller to for at holde fugtigheden i huset oppe, bussemændene bliver så tørre, når den relative fugtighed kommer under 30%. Vi har aldrig fugtigheden over 35 % om vinteren.

Husk at få emhættemotoren ud af køkkenet hvor den kan lydisoleres nu I er i gang. Jeg var nødt til at koble vores emhætte på køkkenlyset så den blev slukket sammen med lyset. Vi glemte den mange dage fordi vi ikke kunne høre den på de første 3 trin, og så sugede den varme ud hele natten.

Man kan få små posefiltre til at montere i selve udsugningsdysserne, det bør vi få gjort, da det er utroligt så meget støv anlægget suger ud af huset og ind i rør/veksler. Desuden bør man få en brandtermostat i anlægget, så det stopper hvis udsugningsluften fra huset bliver varm (brand).

Jeg håber du kan bruge nogle af mine personlige erfaringer!

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 07-03-06 08:25

Det var dog et dejligt faktuelt indlæg - tak.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-06 09:43

...ikke dårlig TKballet.......du har sat dig ind i tingene!

Næsten mine ord, meeenn.....

undlad at stoppe anlægget. Huset har behov for ventilation 24 h/døgn 365 dage om året. Flexit har vist iøvrigt en transformator til hastighedsregulering. Så det er spørgsmålet om at flytte en spade for at få den til at køre langsommere. Flexit'en kommer iøvrigt fra Øland. Ikke så ringe et anlæg, men veksleren er som nævnt vel klejn.

At emhætten skulle svine passer ikke nødvendigvis. Anvend en egnet emhætte - gerne en af Exhausto's - omend de er lidt smådyre, og filtret i emhætten er ok. Exhausto'erne yder tilstrækkelig med opfangning af fedt, til at udsugning herfra er total ukritisk. Har selv i mere end tyve år anvendt en Fläkt emhætte koblet på VE anlægget og tilsmudsning herfra har ikke været et problem.

Tørretumbler kan også tilkobles, men der skal du have indskudt et Nytrel filter i kanalen. Ellers går det galt med skidt.

Mugne indtagsfiltre kan ofte tilbageføres til uheldig udformet eller for lille dimensioneret indtag. Ligeledes bidrager stop af anlægget til slige problemer.

Modstrømsvekslerne er gode, men deres fjende er is. Og det er hulens svært at undgå i dage som dem vi har nu.

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 07-03-06 16:57

Jeg tror jeg kontakter Egeskov vvs/ Brian.

Hvilke oplysninger skal han have?

Satser på Genvex?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-03-06 08:45

Send lige mig en tegning på HVAC(snabela)sol.dk, så laver jeg et bette projekt og snakker med Brian!

Kommentar
Fra : tkballet

Dato : 08-03-06 19:33

Hej 3773, det lyder som om du har nogle erfaringer på dette område. Jeg ved ikke om dette indlæg hører hjemme i en ny tråd, men:

Det lyder fornuftigt at et godt filter i emhætten kan klare problemet med fedt i udsugningsluften, men skulle "vekslerens" ventilator så klare udsugningen alene eller vil du koble emhættens motor på veksleren? vi har en ret kraftig ventilator på emhætten, så jeg vil være lidt bekymret for at det vil komme overtryk på udsugningen, så "osen" vil blive blæst retur ud i huset gennem udsugningsventilerne. Det kunne selvfølgelig klares med en kontraventil rette sted, men det vil begrænse udsugningen generelt. Da vi har en fast grundudsugning i køkkenet har vi normalt kun emhætten tændt når det virkelig presser sig på.

Det samme problem kunne der være med tørretumbleren. Her kan jeg også forestille mig at man skal være sikker på at udsugningskanalerne inde i husets konstruktioner er vandtætte og rigtig godt isolerede, så der ikke kommer problemer med at kondens trækker gennem rørsamlinger ud på uheldige steder? Der vil utvivlsomt være noget varme at hente ved at have tørretumbleren koblet på veksleren men vil det også give større problemer med is i frostperioder?

Forøvrigt så har du ret i at Flexit bruger transformator til hastighedsregulering, men vi kører på laveste trin i forvejen.

Jeg tror at du har ret i at mug i indsugningsfilteret kan hænge sammen med at anlægget er slukket i perioder. Filteret var samtidig meget beskidt da vi oplevede problemet (og det bliver det ikke igen: husk periodisk service)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-03-06 19:54

Nu afhænger det af hvad størrelse anlæg i har, om emhætten overhovedet kan/skal på. Men laver du et anlæg der er i stand til at yde omkring 300 - 400 m3/h eller mere ved ikke under 150Pa, kan du godt have emhætten koblet på. Men er vi ovre i frithængende emhætter, kan man komme noget i underskud på luftmængden. Emhætten bør være egnet til dette. Kig på Exhausto's www.exhausto.dk de duer allerede med så lidt som 180 m3/h Og du har ret. Der skal IKKE ve ventilator i emhætten hvis du laver det nummer. Flexit'en er ikke specielt trykstærk og er derfor ikke verden bedste aggregat til denne øvelse. Filtrene er heller ikke vildt store, såehhhh Den ville jeg ikke bruge til dette.

Tørretumbleren behøver du ikke være så bange for. Dens indbyggede blæser er en brystsvag aksialventilator uden særlig trykydelse. Men indbyg en kontaktor der tvinger VE anlægget på høj fart når tumbleren kører (hvis du vil tilkoble den). Og HUSK indbygning af et NYTREL filter. Det kan du få hos Systemair.

Kondens optræder ganske af sig selv, hvis man slukker anlægget. Det er så kun et spørgsmål om tid, inden luft trækker op i anlægget og afkøles inde i kanalerne. Løsning = kør altid på laveste fart og anvend de højere tirn efter behov. På lav fart yder sådan en fætter ikke mere end 100 m3/h hvilket er passende for et hus af den størrelse.

Kommentar
Fra : tkballet

Dato : 08-03-06 21:23

Tak for inspirationen, jeg vil overveje at koble tørretumbleren på.

Vi har i perioder meget kondens i aftræksrørret fra VE-anlægget, så der skal være konstant fald fra taghætten til anlægget hvor der er fast udløb til kloarken. Det må gælde for alle anlæg.

Alt i alt kan jeg absolut anbefale et VE-anlæg, vi bor i et gammelt hus der var plaget af fugt på vinduer og borebiller nogle steder i gulve, det er 100% forbi nu. Det hjælper nok også at vi opvarmer mere idag end før.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-06 11:25

Hvis der er kondens udvendig på afkast røret, er luftfugtigheden i tagrummet for høj. Mere normalt er indvendig kondens i afkast kanalen. Dette fixes normalt effektivt ved at isolere afkastkanalen med 30mm lamelmåtte (og lad være at slukke for anlægget). Kondens der tyder på at i stadig ikke har tørret huset ordentlig ud. Så på sigt vil det forsvinde. Iøvrigt er kondensering på dette sted tegn på at veksleren genvinder rimelig godt. Det kan dog også være tegn på at luftmængde forholdene ikke er helt optimale - at der udsuges for lidt i forhold til hvor meget der indblæses. Måling og indregulering af anlægget kan fixe dette. Indreguler således at der suges lidt mere end der indblæses.

Kommentar
Fra : tkballet

Dato : 09-03-06 12:27

Vores anlæt er reguleret så der er lidt vacumm i huset. Kondens opstår i veksleren og indvendigt i aftræksrøret når det er koldt uden for og vi alle f.eks. lige har været i bad (min kone elsker lange bade, det er der måske andre der kender?). Jeg ser det ikke som et problem (at der kommer kondens!), da der veksleren orginalt er koblet fast på afløbet (med vandlås og det hele)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-06 12:34

Perfekt TK

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-06 12:41

Men isoler da røret. Det hjælper fælt!

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 19-04-06 22:44

Så har jeg fået et bud fra Brian/VVS.
Et Øland/Falcon/Flexit L7exTT aggregat - http://www.vvsgiganten.dk/?itemid=OL-FalconL7XETT
Lyddæmpere på alle tilgange/afgange fra aggregat.
De to hovedledninger 125 mm.
Lyddæmpere til alle rum bortset fra bryggers og køkken/alrum.
Rør, bøjninger, ventiler fra Øland.
Det hele koster ca. 29000,- kr + isolering.
Jeg er i tvivl om hvad jeg gør med isolering.
Forstod jeg Brian ret at rørene "hænges op" og pakkes inde i isoleringsmåtter?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-04-06 15:44

Jeg snakker lige med Brian!

Kommentar
Fra : tkballet

Dato : 22-04-06 02:27

Det ser da ud til at være et rigtig fint anlæg, men der er nogle ting jeg undrer mig lidt over:

1. Det er fint at der er lyddæmpere på alle til/afgange på anlægget men var det ikke bedre evt. at spare de to lyddæmpere ud mod det fri, og så få lyddæmpere ved alle ventiler inde i huset.

2.Har det noget med pladsen i dit hus at gøre at der kun er 125mm hovedledninger? Jeg blev anbefalet at såvidt det var muligt, skuller der 125mm (minimum 100mm) ud til den enkelte ventil. Kanaltilslutningen på agreatet er 250mm, og det må da give mindre modstand og støj med større hovedkanaler. De lyder godtnok meget små.

Og så lyder løsningen med elvarmeflade meget dyr i drift, men det er jo nok fordi der reelt ikke er brug for den!

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 24-04-06 11:19

1. Umiddelbart så ofrer jeg nok også lyddæmpere til alle rummene.

2. Jeg tror du har ret - min svogers hus på cirka samme størrelse som vores har 160 mm hovedledninger.

Ok - 3773 - venter at høre fra dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-04-06 08:45

Allerførst - de 29 000,- er det monteret?

Moms?

Har du spurgt til et alternativt aggregat. Falcon'en har ikke verdens bedste virkningsgrad, og ventilatorerne er med scirocco skovle.

Umiddelbart kan jeg bedre lide GE490 fra Genvex, men den er nok dyrere.

Hvis ikke emhætten er med burde L4x fra Falcon være nok.

Og kanalstørrelserne lyder helt bims.

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 25-04-06 13:13

Jeg er også blevet mindre tryg ved tilbuddet fra VVS_Brian efter at have nærlæst det.

Selvmontering.

De 29000,- er inkl moms men et cirka skøn fra min side - aggragatet kan købes hos vvs-giganten til 14700,- kr inkl moms

Det skyldes at jeg har fået en stykliste med priser.

På den stykliste er der afsat 131 stk t-rør, 72 stk 3 m spirorør, KSO-udsugningsventiler - ingen indblæsningsventiler??????????

Jeg har haft lidt kig på

http://www.ecovent.dk/cgi-files/mdmgfx/file-547-80529-917.pdf

den koster 18625,- kr.

Er der nogen der kender noget til det aggregat?

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 25-04-06 13:40

Meldingen fra VVS_Brian var at jeg kunne bruge hvilket aggregat jeg ville blot skulle aggregatet kunne opfylde at levere 285 m3/time ved 150 Pa.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-04-06 13:53

Vil du bare have et selvbyggersæt + lidt teknisk hjælp?

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 26-04-06 14:16

Jeg må vist hellere henvende mig til Genvex for at få dimensioneret et anlæg.

Rådet om VVS-Brian var tilsyneladende et dårligt råd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-06 16:03

Vill du "bare" have et selvbyggersæt?? Så kan jeg dimensionere det for dig!

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 26-04-06 21:13

Jeg havde en aftale med VVS-Brian om at han dimensionerede, lavede en skitse hvoraf det fremgik hvad jeg skulle indkøbe og så ville han meget gerne sætte priser på fordi han mente at han var billigst ( det var han på rør, bøjninger, m.m. men ikke aggregatet)

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 27-09-06 12:18

Efter en sommer der har budt på opgravning af levende hegn og opsætning af et træhegn, opgravning af græsplæne og lægning af fliser, samt opsætning af overdækket terrasse er jeg nu parat til at få installeret et anlæg inden vintereren.

Jeg har fået et tilbud fra Ecovent.dk

Aggregat, dimensionering, tegning og stykliste 18000,- kr og ca 12000,- for rør m.m.m (skal lige have fundet det bedste/billigste sted at handle).

Deres aggregat L400 med mulighed for at køre uden om genvinding når der er rigtig sommer, 160 mm hovedledninger 125 mm til bad, køkken, sov og bryggers resten 100 mm.
900 mm lyddæmper efter aggregat både ind og ud, 300 mm ved hvert rum.

Jeg er egentlig mest i tvivl hvilke gode, prisbillige udsugnings- og indblæsningsventiler jeg skal bestille?

Kommentar
Fra : clarens

Dato : 28-10-06 16:45

Så har jeg fået installeret varmegenvindingsanlæg.

Aggregat (fra ecovent.dk), sommerkassettte med automatisk styring, dimensionering og stykliste 17500,- kr.

Rør, bøjninger,lyddæmpere 12000,- kr.

Isolering 1800,- kr

Diverse 2000,- kr

Det kører stort set lydløst - hvis der er fuldstændig stille og jeg holde vejret kan der anes en lille smule susen.