/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Stavekontrol
Fra : helge.t
Vist : 785 gange
100 point
Dato : 03-03-06 23:25

Da jeg skrev mit seneste indlæg, sad jeg lige og tænkte på, om kandu måske kunne lægge en "staevkontrold" ind i stil med den der er i Outlook, Word og mange andre programmer?

Det kunne da være rart at lige at få kontrolleret stavningen, før man trykker på send.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-03-06 23:32

Det kan du jo skrive til kandu om http://www.kandu.dk/contact.aspx

service@kandu.dk

men jeg tvivler på, at du vil få noget ud af det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-06 23:38

Kan det ikke være lige meget, hvis bare det kan læses.
Stavefejl, tastefejl, sjuskefejl, helt ligegyldigt når bare meningen er god nok.
De har jo lavet sådan en rude så man kan gennemse sin kommentar og vil du stave rigtigt kan du bare skrive dine kommentarer i Word og så klippe-klistre.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 03-03-06 23:56

Jo, det er da rigtigt at stavefejl ikke betyder det store, bare forståelsen er der.
Men det gælder vel også mails sendt f.eks. med Outlook, Oulook Express o.l. og der er der jo en stavekontrol.

Jeg synes da heller ikke det er det store problem, det var bare lige en tanke der faldt mig ind.
Jeg ved heller ikke om det er teknisk muligt at lave en stavekontrol på kandu.

M.h.t. at skrive i Word og så klippe og klistre...det synes jeg sg. er for besværligt, så hellere et par stavefejl.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-03-06 00:00

Jeg mener at have set at Kandu har en stavekontrol...............................................
som jeg har set dukker op i mange spørgsmål selvom han ikke selv staver for godt

//bentjuu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 00:00

Ja pyt med stavefejl og med hensyn til stavekontrollen i Outlook Express så er den kun god til at fange tastefejl for den er alt for primitiv til at kunne andet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-03-06 00:02

Stav kontro er da meed vigtigt!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 00:02

Stavekontrol, pointkontrol, tipkontrol, adfærdskontrol...................

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-03-06 00:09

For det meste kan man forstå hvad der menes, trods slåfejl eller stavefejl, - men nogle få gange, sideløbende med mange stave- og slåfejl, - har det været det rene puslespil at gætte sig til meningen, specielt hvis vedkommende "skribent" også har svært ved at udtrykke sig skriftligt. I sådanne tilfælde har jeg et par gange tænkt - Kandu mangler stavelkontrol!
MVH Akle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 00:14

Måske er det mangel på indtagelse af ½ fl. brændevin eller lignende, der erårsag til at man ikke forstår - altså skriver på samme sprog.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-06 00:18

En stavekontrol vil da ikke kunne hjælpe med, at man kan udtrykke sig korrekt skriftligt.

Desuden er brugerne på kandu ikke så dumme. De kan godt forstå det, der bliver skrevet, hvis de vil.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-06 00:26

Citat
Måske er det mangel på indtagelse af ½ fl. brændevin eller lignende, der erårsag til at man ikke forstår - altså skriver på samme sprog.

det kan jo også være at "man" har fået en ½ flaske for meget, så det der bliver skrevet er noget volapyk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-06 00:27

Var det til at forstå

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-03-06 00:31

Jeg snakker ikke om at udtrykke sig korrekt skriftligt, - jeg snakker om at skrive, så andre også kan forstå hvad man mener. - Én ting er hvad men selv tænker, - en anden ting er hvad man får skrevet ned, - for ikke alle er tankelæsere.
MVH Akle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-06 00:37

Citat
Én ting er hvad men selv tænker

Et godt eksempel på en sætning, der ikke ville blive rettet i en stavekontrol.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-03-06 00:50

En stavekontrol vil aldrig kunne ændre en ordstilling i en sætning der er uforståelig, så pyt med at der er nogle låfejl.

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 00:53

Det kan da gøres meget værre:
Denne gang skrev bentjuul noget fornuftigt!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-06 01:03

Min holdning er, at der skal være plads til alle.

Hvis man ikke kan forstå det skrevne, hvem er det så, der har et problem????

Teamet bag kandu skal ikke være barnepige for brugerne.

En god investering kunne jo være en "ordbog" for de brugere, der vil stave korrekt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 01:06

Skarp som en Stanley kniv!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-06 01:13

Grin du bare BjarneD, det er sundt

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-03-06 01:19

... men man mener man men minus mænd ...

MVH Akle

Accepteret svar
Fra : betonjens1

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-06 02:05

Vis du installere google værktøjslinje får du stavekontrol på nettet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-03-06 05:29

bentjuul

Citat
Jeg mener at have set at Kandu har en stavekontrol

Den var go'

Nej gud fri os for en Kanduautoriseret stavekontrol, så kan vi jo ikke se om folk er standervisne, som jo så til en vis grad kan forklare deres ævl.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 04-03-06 06:17

Har man lidt svært, ved at skrive/stave rigtigt, kan man bare skrive indlægget i Word og derefter kopi/paste det herind, efter en stavekontrol

Gert

Kommentar
Fra : wasabiwoman

Dato : 04-03-06 07:53

Som betonjens1 skriver:

Google toolbar er løsningen ( har den engelske udgave - ved ikke om den danske også kan ?). Jeg bruger den selv rigtig meget. Den har stavekontrol på både dansk, engelsk, tysk; fransk m.m. Så når man skal skrive noget til/på et udenlandsk site, er den - i hvert fald for mig - en stor hjælp - mit skoletysk er meget nedslidt .
Alt hvad man skal gøre, er at trykke på Abc-iconet, så retter den enten automatisk eller gør opm. på dine fejl - alt efter, hvad du har indstillet den til, og den genkender selv sproget.

Hvis man ikke gider at se på toolbaren i det daglige, kan man jo bare ha' den skjult, indtil man skal skal bruge den. Rent personligt er jeg en stor fan og bruger de forskellige funktioner meget.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-03-06 09:14

Hvad tager længst tid?

Eks.:

Spørgsmålsstiller skriver sit spørgsmål i Word og foretager stave/grammatikkontrol, markerer indlægget og sætter det ind på KANDU.

Eller

KANDU læseren skal læse spørgsmålet/indlægget 5 -6 gange, før der dukker en mening op med ordene - når ikke at svare, før ens svar ér blevet brugt...

Hvis "problem" er det, at andre ikke forstår éns spørgsmål - sq da ikke læserens.

Vil man have folk til at forstå ens spørgsmål, kan man få en til at læse det igennem og finde fejl.

Men det er som om, der ikke skal meget til, før "man" synes, det er "for besværligt".

Så meget for seriøsiteten...

Godkendelse af svar
Fra : helge.t

Dato : 06-03-06 21:26

Tak for svaret betonjens1.

Godt forslag. Og så kan det også bruges andre steder end på kandu.