/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Komfur 230v vs 380v
Fra : base850
Vist : 4163 gange
40 point
Dato : 02-03-06 16:21

Hejsa
Vi er et par der er ved at købe et hus.

Huset har gaskomfur(hvilket vi ikke ønsker)og ingen 380v..Huset har HFI og 10A sikringer

Vi har så flere steder fået afvide at ingen 380v ikke er et problem,vi kan bare ikke finde et komfur til 230v.

Hvad kræves der for at vi kan få et elektrisk komfur?

Mvh
Lene og Stefan

Accepteret svar
Fra : betonjens1

Modtaget 50 point
Dato : 02-03-06 16:42

Du kan sikkert ikke få et komfur til 230w da det ikke vil kunde yde nok til ovn og fire kogeplader
du må bide i det sure æble og få lagt noget mere strøm ind, men vi er mange der misunder dig dit gaskomfur uden sammenligning det bedste at lave mad på.

hilsen betonjens1

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 02-03-06 16:43

Du kan sikkert ikke få et komfur til 230w da det ikke vil kunde yde nok til ovn og fire kogeplader
du må bide i det sure æble og få lagt noget mere strøm ind, men vi er mange der misunder dig dit gaskomfur uden sammenligning det bedste at lave mad på.

hilsen betonjens1

Godkendelse af svar
Fra : base850

Dato : 02-03-06 16:50

Hejsa Betonjens1
Ja det mente vi også men høre fra bla vores advokat at handes komfur køre på 230v
Da vi talte med dem ved Skousen sagde de også at vi ville have brug for mere power.

Tak for svaret
mvh
Stefan

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-03-06 17:34

Der er da noget galt her, vent lige til der kommer en trikker forbi.
Mit komfur kørte før på 380, men her kører det på 220, ovn og 4 kogeplader ingen problemer.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-03-06 17:51

DET ER BARE IKKE LOVLIGT AT MONTERE DET TIL 230V keldd
Det er lovligt at montere det til 2*^230 Dvs 2 faser=400V eller 3*230v = 400V men det må ikke monteres kun til 1*230v i danmark

Kommentar
Fra : base850

Dato : 02-03-06 21:24

Tak for de hurtige svar.
Rotw,hvis du bruger 2*230v hvormeget plads tager det så i mit relæ hvis det er godkendt til 10A?

Har i nogle "skud fra hoften" om hvad det evt vil koste at lægge kraft i et hus.
Huset ligger ud til en større vej i en mindre by.Jeg så helst at få instaleret et HPFI relæ i kældren(pt er det på 1sal på repo ved trappen.),men det betyder nok at det gamle HFI relæ skal føres ned.

Fra kælder er der let adgang til området i køkkenet(i stueetage).

Hvormeget må jeg og en ven som er Elektrikkerlærling lave selv før en mester evt skal efterse og godkende arbejdet?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-03-06 22:02

Hvis du har tænkt dig at lave det på den måde, skal du få mesteren til at kigge på det først,
alt andet er fjollet.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-03-06 14:50

jeg kom med en kommentar til keldd

2*230 = 400V det er det man kalder 2 faset 400V i fagsprog.

skal der 400V ind SKAL mesteren udfylde en del papire til elværket mm ville anbefale at de gåt igennem mesteren