/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Om Dell og tilbud...
Fra : Grimstrup
Vist : 608 gange
50 point
Dato : 02-03-06 15:57

Igår var der et tilbud på dells hjemmeside, man kunne få dobbelt ram med i prisen, i dette tilfælde betød det man fik 1024 ekstra - 2048 ialt. I dag har dell så på den samme maskine et andet tilbud dobbelt ram, men nu kun 512 ekstra - 1024 ialt. Det er så her jeg mener det ikke er lovligt at kalde det et tilbud, når den samme vare rent faktis har været billigere til salg før?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-06 16:06

Tilbuddet gives jo ud fra standarden og derfor kan de da godt variere, men det er da smart markedsføring.
Prøv i øvrigt at sammenligne Dell's priser med andre priser - når computeren har fået alt det der bør være i den er den blevet temmelig dyr.

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 02-03-06 16:34

Hej
Du skal lige være opmærksom på hvis den skal til reparation skal den til Irland, du skal selv bekoste transporten, samt undvære den i den tid det tager at reparerer.

IPM

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-06 16:53

Sikke noget sludder.
Hvis der er tale om fejl, der er dækket af reklamationsretten skal forhandleren betale.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/25/
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/36/

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 50 point
Dato : 02-03-06 17:51

Rent juridisk skelner man mellem "tilbud" og "udsalg". "Tilbud" er alene udtryk for at en vare sælges billigt, hvorimod "udsalg" er udtryk for, at en vare, der tidligere har været solgt i forretningen til én pris, nu sælges billigere. Således kan en butik per definition ikke holde åbningsudsalg men derimod have åbningstilbud.

Så Dells tilbud overtræder ikke Markedsføringsloven. Havde der været tale om en overtrædelse maf Markedsføringsloven, havde du ikke kunne bruge det til ret meget, for overtrædelsen har kun offenligretlige konsekvenser, dvs. at du kan klage over det til forbrugerombudsmanden, men du har ikke ret til at få varen billigere eller lignende (det havde været noget andet, hvis de havde haft før/nu-priser).

Med hensyn til reklamationsretten, så har bjarned ret. Sælger skal varetage reklamationsretten, og du kan derfor nøjes med at sende til din sælger, men det ændrer jo ikke på, at hvis sælger skal sende videre til Irland, kan det tage en rum tid inden computeren kommer hjem igen. I øvrigt dumpende Dell, da Forbrugerrådet testede netshops, idet de ikke tilbagebetalte købesummen i overensstemmelse med lovgivningen, da man benyttede returretten.

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 18-04-06 11:14

Tak for svaret RyeJensen.