/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
shrimp
Fra : netper
Vist : 1215 gange
50 point
Dato : 25-11-02 13:35

Og så lige den sidste for i dag

1/2 pound peeled, deveined shrimp with the tail left on

500 g. afskallede "deveined" rejer med hale på
?????

Per

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 25-11-02 13:43

Devein:

To remove the blackish vein from the back of a shrimp. There is a special tool called a deveiner but the vein can be removed using the point of a sharp knife. The veins in larger shrimp contain grit and should always be removed. Small to medium shrimp need to be deveined only for aesthetic reasons.

/dortedyg

Accepteret svar
Fra : LarsNic

Modtaget 60 point
Dato : 25-11-02 13:44

½ pund pillede, afdryppede rejer - piææede, men stadig med halen på!

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 25-11-02 13:44

Devein:

To remove the blackish vein from the back of a shrimp. There is a special tool called a deveiner but the vein can be removed using the point of a sharp knife. The veins in larger shrimp contain grit and should always be removed. Small to medium shrimp need to be deveined only for aesthetic reasons.

Kilde: http://www.drgourmet.com/glossary/devein.html

/dortedyg

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 25-11-02 13:45

Devein:

To remove the blackish vein from the back of a shrimp. There is a special tool called a deveiner but the vein can be removed using the point of a sharp knife. The veins in larger shrimp contain grit and should always be removed. Small to medium shrimp need to be deveined only for aesthetic reasons.

Kilde: http://www.drgourmet.com/glossary/devein.html

/dortedyg

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 25-11-02 13:46

Sorry.... computeren gik amok =)

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 25-11-02 13:55

Tak for svaret LarsNic.

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 25-11-02 14:00

Jeg forstår ikke valget... deveined betyder da ikke afdryppede ?!?

Kommentar
Fra : netper

Dato : 25-11-02 14:06

Hej dorthe

Mit spørgsmål lød på hvad devined betød, men det fik jeg godt nok ikke skrevet, jeg har smidt 2 spørgsmål tidliger i dag med hensyn til ord jeg skulle have oversat, så jeg tog det vist som en selvfølge.

Men hvis deveined ikke betyder afdryppede hvad betyder det så.

Jeg har en ordbog fra gyldendal og der står det ikke i, derfor jeg smider det herinde

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 25-11-02 15:28

hej per

Lige for at korrigere opskriften du skulle have oversat, så står der flg :

1/2 pound peeled, deveined shrimp with the tail left on

500 g. afskallede "deveined" rejer med hale på

det er ikke 500gram rejer , men 250 gram rejer, altså ½ pund ,fordi et pund er 500gram.

mvh mcloud

Kommentar
Fra : netper

Dato : 25-11-02 16:21

IHHHHH nu gik det ellers lige så godt *GGG* ja det er rigtigt at det er 250 g, det er min egen fejl og oversættelse.

Det lyder ellers som en god opskrift men måske lidt dyr med alle de skaldyr der skal i

3 hummerhaler
½ lime
2 fed hvidløg
salt
peber

2 spsk. olivenolie
3 fed hvidløg, knuste
1 løg, finthakket
1 gul peberfrugt, udkernet og finthakket
½ tsk. spidskommen
½ tsk. tørres oregano eller 2 tsk. frisk
2½ dl. tomatpure
2½ dl. tør hvidvin
1 laurbærblad
salt
Peber
250 g. pillede afdryppede rejer men stadig med halen på
250 g. kammuslinger
3 spsk. frisk hakket koriander

Hak hummerhalerne i halve på langs. Lad halen blive i skallen og fjern åren Læg halerne i en skål og pres lime over, læg hvidløgsfedene i skålen og drys med salt og peber. Lad det marinere ca 15 minutter, fjern marinaden før hummerhalerne bruges.

Opvarm olien i en sauter eller stegepande. Tilsæt hvidløg, løg, peberfrugt, spidskommen og oregano. Kog indtil at løgene er let brunede ca 6-8 minutter. Tilsæt tomatpure i og steg med grøntsagerne. Tilsæt hvidvin, laurbærblad, salt og peber i og lad det simre.

Tilsæt hummer og lad det simre videre 4-5 minutter Tilsæt rejer og kammuslinger og lad det koge videre 4-5 minutter

Hvis saucen er for tør kan der tilsættes mere hvidvin.

Fjern laurbærbladet og smag til med salt og peber, tilsæt koriander, rør det i og server straks

Serveres med ris.

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 25-11-02 18:59

Devein betyder at man fjerner den sorte 'vene' på rejerne som indeholder affaldsstoffer, som du kan læse af mit engelske fund. Man fjerner den på store rejer af nød og på små rejer af lyst, åbenbart. I teksten står der ligeledes at man kan gøre det med en speciel 'deveiner' eller med en kniv!

Der findes vist ikke noget dansk or for det, men alt i alt betyder det at den sorte streng der løber langs rejerne ER pillet af.

Lige en sidebemærkning.... et pound er ikke lig et dansk pund (500 g.).

/dortedyg

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-11-02 19:46

Hej Per,

jeg er nu også ret sikker på at Deveined ikke betyder afdryppet, og betyder noget andet ligesom Dorte skriver... i hendes kommentar mht. deveined... -->
http://www.drgourmet.com/glossary/devein.html

nu har jeg prøvet at kukkelure på den dersens deveiner dims... og den findes i forskellige udgaver...
http://www.kitchenhaven.com/store/page232.html
http://www.kitchenhaven.com/store/page200.html
http://www.amer-rest-equip.com/nem_shrimppro.html
http://www.amer-rest-equip.com/nem_shrimpprep.html
http://www.thegadgetsource.com/030734059777.html
http://www.jensco.com/jensco/shrimpdeveiner.html

og jeg ka' ikke umiddelbart se den sku' ha' noget med afdrypning at gøre... og når jeg kigger i ordbogen skriver den følgende ved Vein... blodåre, vene og i den dur... og når jeg kigger på det maskineri og andre dimsedutter i forbindelse med devein, og den beskrivelse Dorte har sendt lidt længere oppe, vil jeg nærmere tro det har noget med fjernelse af noget at gøre.... hvad dette noget er, er jeg ikke lige sikker på hvad er, idet jeg synes det med årerne og i den dur lød lidt mystisk...

så derfor har jeg prøvet at gennemgå nogle sider omkring skaldyr og rejer, for at se om jeg ku' finde noget der ga' mening... og umiddelbart vil jeg gætte på at Deveined betyder fjerning af rejetarm idet det jo på en måde er en "åre"...

samt det også bliver nævnt i disse følgende artikler...
http://www.skagenfood.dk/article.html?articleid=19
http://www.1st-gourmet.dk/gourmet.nsf/recipesbyid/9AFE81F4D3F1F8D0C1256AA1005F0EE4?OpenDocument
http://hotel.prosa.dk/~tgade/chili/opskrifter/grillede-rejer-blaeksprutter.shtml
http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/p0510509.html

og når jeg sammenholder det med linket fra Dorte og denne side... "Cooking shrimp like a professional"... -->
http://allsands.com/Food/HowTo/cookingshrimpt_snk_gn.htm
hvor de skriver følgende...
--------------------------------------------------------
Once you have peeled your shrimp, you may have to devein them. It isn't always a requirement with boiled shrimp, but you may want to consider doing this for appearance. Take a small, sharp knife and run it straight along the 'spine' of the shrimp, the outer curved section. You only need to cut approximate 1/8 inch into the meat. You should see some blackish material and possible a small vein running the length of the cut. Scrape out the discolored material with your fingers or the knife. Wash the shrimp to remove any traces of vein or other residue. If you do not devein the shrimp, it may have a gritty texture when eaten. It is not dangerous, but can be distracting for the diner.
--------------------------------------------------------

så er jeg rimelig overbevist om det må være fjernelse af den "sorte åre" eller tarmen på rejen der er tale om, istedet for afdrypning...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-11-02 19:50

Hej igen,

jeg ka' se Dorte kom mig i forkøbet... med deveined...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-11-02 21:06

Ok, her er det så: Devein betyder oversat direkte (Iflg. mig) fjern endetarmen.... Den sorte streng på rejer er kort sagt deres tarmkanal og det er rejelort, der er i den! Trust me! I know! Det er som der skrevet står kun af æstetiske årsager, at små/medium rejer, de bliver siddende i, men i de store Kina/Black Tiger/Jumbo osv. rejer er det altså meget lort det drejer sig om, og det er ikke ligefrem vildt appetitligt.

Mht. pund, så drejer det sig her om Amerikanske pounds, som er præcis 454g.

God appetit er bedst uden lort i rejen!