/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Renter af gæld
Fra : pabloj
Vist : 622 gange
200 point
Dato : 01-03-06 20:48

Hej.
Hvordan er reglerne for renter af gæld ved dødsfald.
Kan der kræves renter fra dødsdag til proklama i Statstidende?
Kan der kræves renter fra dødsdag til det tidspunkt hvor der bliver skiftet og gælden bliver indfriet?
Der bliver skiftet privat.

Jes

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 01-03-06 22:25

taler du om renter til pengeinstitutter, kreditforeninger, så er der renter til indfrielsen af gælden, og har som sådan ikke noget med dødsfaldet at gøre...

Går ud fra man vedgår arv og gæld...

/ Henrik

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-06 09:31

Renter beregnes til den dag gælden betales, uanset hvd årsagen er.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 02-03-06 10:37

Så kan jeg ikke forstå hvorfor der i et lån i en pensionskasse ikke beregnes renter fra dødsdagen, det samme gør sig gældende i et bankfinansfirma.
I en bank var der et lån, men de vil have renter til det bliver indfriet.
Det bliver jo lidt svært at beregne beløbet jeg skal regne med til børnene på den dag der skiftes, hvis der løber renter på til den tid.
Der må jo findes nogle regler for det.
Jes

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 02-03-06 11:06

Reglerne vil også stå i det gældsbrev der er underskrevet da gælden blev optaget...

Og har du ikke dem, vil du kunne få en kopi af dem der har lånt pengene ud...

Om der så er en socialt betinget aftale en pensionskasse , som afdøde er medlem af vil jeg ikke udelukke, men gælder det " almindelige" pengeudlånere, kan du godt fra starten indse at der skal betales renter af gælden til den bliver indfriet.'

Så forhal ikke det, hvis du er snu

/ henrik

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 01-04-06 17:37

Tak for svaret hawaii7.
Det viser sig at det ikke er helt så ligetil, men tak alligevel
Jes