/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
dessertvin
Fra : vaxen
Vist : 3069 gange
100 point
Dato : 01-03-06 19:41

Hej med jer!

Min skønne svigerfar fylder 70 og vi skal selvfølgelig købe en god gave til ham.

Han har selvfølgelig alt, så han ønsker sig ingenting.

Vi har nu besluttet at købe noget rigtig kvalivare chokolade - har fundet noget valrhona, som ser godt ud.

Dertil vil vi gerne købe en god dessertvin, men vi har ikke et klap forstand på vin, så jeg har brug for hjælp fra nogen, der er lidt vinkyndige...

Nogen, der vil hjælpe?

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-06 20:20

Min gæve Mor fyldte 70 år idag

Som den pragtfulde søn jeg er? ( ) ..købte jeg en go' Champagne ( ..istedet for blomster )

Den 'rigtige' gave følger på Lørdag, men dét fortæller jeg ikke hvad er !

Det korte og det lange er... : En god Dessert-vin?

Citat
Loire, Muscadet Sèvre-et-Maine

Fra Pays Nantais
Den klassiske Muscadet fra det lille område Sèvre-et-Maine. Sèvre-et-Maine er to små bifloder og mellem dem får man det bedste Muscadet vin. Appellationen dækker over 23 kommuner og i alt 10.451 hektarer.

De er tørre til knastørre, men har frugt og en fin balance i syren. Ca. 50 % af disse vine bliver tappet Sur Lie.

Vinene der er aftappet Sur Lie får en mere cremet og let prikkende smag, og egner sig perfekt til fiskeretter.

Muscadet skal drikkes unge, enkelte gode huse kan dog gemmes nogle år.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-06 20:24

Fiskeret ???

Jeg har aldrig hørt mage ! Skøre Franskmænder

En Muskadet er en udmærket dessertvin og fås i mange prisklasser !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-06 20:30

Ssshhhhhhhhhhhhhhhhh............ sig det ik' til nogen: Det er en bærbar til Mor

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-03-06 20:36

Åhh ja...din mor er ski da en rasende heldig mor.... Får da helt dårlig samvittighed over vores beskedne valg...

Han får altså også en trøje.... Æhmm...

Shit også... Ok - hvis der kan kommes på bedre ideer inden for en rimelig sum DKR, så er vi ganske åbne for forslag...

Ellers bliver det Valhrona og Muscadet... Af en eller andet type/prisklasse

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-06 20:38

Imidlertid ville jeg personligt anbefale en gedigen likør til chokolade

F.eks. : http://www.disaronno.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-06 20:42

vaxen -> En god mandellikør kan du få en hel dag til at gå med
...når du taler med din sprutpusher

Mht. Blærbar Pc'en; Jeg slejser med min rige lillebror ..og så er det vores rigtige mor det handler om i vores tilfælde ...og ikke en 'tilflytter'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-03-06 00:01

Muscadet og likør er til kvinder og og unge mænd.

Jeg har lige selv erfaret at god chokolade og god armagnac smager rigtig godt sammen, når en fuldvoksen mand skal vurdere det.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-03-06 02:52

Jamen til alle føsselarene
Hvad med at kigge lidt på: http://www.divxit.dk/vin.html her omtales bla.
Citat
Madeira er en god vin til ikke søde desserter, såsom souffle. Portvine går godt
til chokolade- og ostedesserter

Så er der selvfølgelig NETTO som kommer med en (for mig) god "Vinskole" på:
http://www.netto.dk/internet/nettodk/menu/main.nsf/ForceFrame?readform&redirect=http://www.netto.dk/internet/nettodk/info/newsletters.nsf/web/E61A57786BA26571C1256EB7003EDF0A?OpenDocument
Citat
Chokolade kræver et sødt modspil. Man hører tit, at man kan servere rød Bordeaux-vin
til visse former for chokolade, men der er mange betingelser, ... bla, bla, bla - læs selv

Go' føs'da'
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-03-06 02:56

NB: Og nu var det Molo som kom med Muscat
Citat
Desserter generelt:
Som hovedregel for vine til dessert gælder, at jo sødere desserten er, jo sødere og kraftigere skal vinen være. I realiteten skal vinen være en lille smule sødere end desserten. En tør sherry eller endnu værre en tør Champagne til en sød dessert er synd for alle parter.
En dessert, der altid vil volde en tjener problemer, er en varm chokoladesauce hældt ud over frisk frugt. Chokoladen fylder hurtigt munden og undertrykker ethvert forsøg fra vinens aroma- og smagsstoffer på at gøre sig gældende. Når chokoladen har udført sin mission, begynder syren i frugten at overtage ganen, og på det tidspunkt er vinens flygtige signaler for længst forsvundet.
Tunge cremede desserter og sødet frugt med alkohol kan også give tjeneren sved på panden, men kager af alle slags med eller uden nødder er fortræffelige sammen med halvsøde eller søde hvidvine og hedvine, især de der er lavet på Muscat-druen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-03-06 03:21

Hej Vaxen

Chokoladen du har valgt er virkelig nams for chokoladekendere. Dog skal du huske, at det er mørk letbitter chokolade. Så hvis din svigerfar ikke er vant til at spise chokolade, så kan det virke lidt "barskt" - Jeg ville nyde at nappe en Veccia Romagna http://www.vecchiaromagna.it/ til en kop kaffe og Valhrona.

Vecciaen er en Italiensk Brandy, som ikke er nær så sprittet som den typiske franske Cognac...... i hvert tilfælde i den prisklasse som alm. dødelige bevæger sig i. En Veccia Romagna skulle du kunne få for under et par hundrede kr. Skal det ikke være Brandy, så ville jeg ikke betænke mig på at drikke en Vintage Portvin (årgangsportvin). Her kan du se hvilke årgange der kan / skal drikkes nu.
http://www.vinavisen.dk/vinavisen/website.nsf/pages/AargangePort

Sån en kan du få fra 250 kr. og opefter.... (til omkring 3000 hehe)

Muscadet er ikke en dessertvin efter min mening - Bevars den kan da godt nydes til kage eller en mild blåskimmelost, men jeg opfatter en dessertvin som en noget sødlig vin, hvilket ikke kan siges om en vin med et restsukkerindhold på 1 - 2 gr/L - Det må faktisk siges at være en meget tør vin - eller sur som nogen vil kalde det.

Skal du ha noget der er HELT i topklasse, så spring på en Ungarsk Tokay - Forveksl den endelig ikke med den franske tokay pinot-gris, som egner sig bedre til til foie gras, fisk, lyst kød, vildt og steg.

Du får lige lidt om den Ungarske Tokay...klippet fra http://www.vinforum.dk/vinensabc/osteuropa/ungarn.shtml

Citat
Den mest berømte ungarske vin er dog Tokay, som er blevet produceret i mere end 200 år. Den produceres i Eger og har optimale vilkår for "ædel råddenskab" ved Bodrog-floden. Vinmosten er ekstrem sød og har svært ved selv at gære til mere end nogle få procent alkohol. Derfor tilsættes den tør basisvin. Alt efter sødme (og kvalitet) tildeles den færdige Tokay 3 til 7 "puttonyos", hvor 7 er den sødeste og bedste vin.

Puttonyos
Måleenhed for sødme i den ungarske vin Tokay (Tokaji). En puttonyos er egentlig en spand med 25 kg druer. Og antallet af puttonyos angiver hvor mange “spande” sød vin man iblander et fad almindelig vin ved fremstillingen af Tokay. Vinen kan have fra 3 til 7 puttonyos, hvor 7 er den sødeste (og bedste) vin. Tre svarer til 60 gram sukker pr. liter, mens 7 svarer til 180 gram pr. liter.

Endelig er der den Tyske Eiswein. Den er dyr, og er lavet til guder (og gudinder), og bare ved et tilfælde kommet her på Jorden. Dog synes jeg ikke man kan klare mere end 2 glas, så blir den vammel - Men det er jo heller ikke meningen, at man skal drikke hjernen ud i den slags vin. Du får lige lidt om Eiswein.... klippet fra http://www.vinetc.dk/dessertvin/eiswein_scheurebe.html

Citat
Til eiswein benyttes druer, som skal hænge på markerne så længe, at de først angribes af ædelråd. Derefter afventes yderligere til der første gang har været 8 graders frost. Ved denne temperatur høstes druerne og presses, så kun druerne sukkerholdige væske, der ikke er frossen, opsamles til vinfremstilling. Udbyttet er som følge af denne produktionsmåde ekstremt lille. Johanningers Eiswein dufter markant af grapefrugt, hvilket gør den til en lidt sjælden og unik oplevelse. Den har en medium sødme, der er balanceret af en let bitterhed fra det grapeagtige præg. Så der kan nydes mere end ét glas, inden man bliver ‘mæt’. Eiswein af »himmelskhøj« tysk kvalitet.

Aner ikke hvorfor jeg gad skrive så meget om det, men okay....der er jo ingen der kan brokke sig LOOL og jeg holder meget af vin........ GOD vin - ellers vi jeg hellere ha' Rynkeby saft eller helt undvære.

Gosh det er indviklet hwa LOOL Køb dog den gode chokolade og en fl. god portvin.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-03-06 03:26

Hej CLAN

Du har ret....Netto's vinskole er ganske fortræffelig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-03-06 03:35
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-06 08:32

transor -> En armagnac kan næppe kaldes en dessertvin

..men det smager som du er inde på: Himmelsk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-03-06 10:13

Wow.... Ja, jeg kan godt se, at der skal studeres lidt...

Svigerfar er til chokolade - også i den grad
Hans far var kaffegrossist og svigerfar var ansat i hans firma. Sammen tog de rundt omkring i verden og smagte på forskellige typer kaffe og deraf udviklede han absolut en gane, der godt kan lide, at ting smager af noget.
Han er til stærk ost og kraftig rødvin.

Det bliver en fornøjelse for ham, at sætte tænderne i den gode chokolade med den helt rigtige bitterhed og eftersmag.

Jeg er bange for, at jeg ganske enkelt bliver nødt til at frekventere den lokale vinspecialist for at få lige præcis, hvad Svigerfar fortjener....
Og så stole på, at han virkelig ved, hvad han snakker om...

Man bliver jo kun 70 en gang

Vaxen

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-06 10:26

Får jeg så påængårnø for min bemærkning om at tale med din lokale sprutpusher?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-03-06 10:43

Du ligger godt til i svinget Molokyle...Meeeen, hvis nu sprutpusheren anbefaler en af de andre vine eller sprutflasker, der er foreslået, såååå bliver der sgu rift om dem... Og der er jo hele hundrede på spil!!!!

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-03-06 15:32

SÅ er gaven fundet...

Når vi kommer om formiddagen får han en lille hygge-present, der består af tolv lækre Summerbirdchokolader ( http://www.summerbird.dk/index.php?lng=dk&sc=1&cn=57&ti=2&ti1=3&st=4&sh=2&sh1=3 , Model B) og en flaske portvin - nothing fancy... den kostede 84.50... - Aner ikke om den er go'

Når så de øvrige gæster arriverer og han modtager, hvad de nu vil begave ham med, så får han sådan en, der kan findes ved at følge denne lille instruktion:

http://www.interpresent.dk/shop/

Gavekurve, franske, og det er så den øverste vi taler om... Dog kun i Classicversionen... Der er dog grænser for galskaben

Ingen dessertvin blev det til... Men til gengæld tror jeg, at denne kombination vil falde smukt i Svigerfars smag

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-06 17:10

Chokolade køber man hos: http://www.bojesen.dk/bojesen/chokoladen/priser

..de sælger godt nok ikke til detail & private, men de flinke damer ved telefonen kan altid arrangere noget med Chokolatier'en, således at 'varen' kan hentes i Ingerslevsgade 60 på Vesterbro ..op ad trappen th, så man ikke forstyrrer produktionen nedenunder

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 29-12-06 21:23

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-12-06 22:16

Du havde da ikke behøvet at lukke allerede LOOOOOL