/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninstallere XP på bærbar
Fra : Bhlas
Vist : 470 gange
100 point
Dato : 01-03-06 16:49

Hej allesammen

Jeg har været så heldig at få en bærbar af min onkel .. jeg vil så gerne have formateret computeren og geninstalleret XP, men det er ikke nær så nemt som jeg er vant til fra den stationære ..
Når computeren starter op, gør den det slet ikke på samme måde som den stationære, så jeg kan ikke sætte den til at køre fra cden ved at trykke F10, som jeg plejer at gøre det .. når jeg så vil starte cden inde fra Windows af, gider den ikke fortsætte fordi at "det windows på cden er ældre end det allerede installerede" ..
Nogen der ved hvordan jeg kommer ind i BIOS og gør det derfra, således at jeg kan formatere hele svineriet, og lave om på partitionerne ?

På forhånd tak ..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-03-06 17:06

I bios kommer du normalt ved, at trykke F2 eller DEL under opstart.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 01-03-06 17:10

prøv at afinstallere sp2 fra tilføj/fjern programmer i kontrol panel,og prøv derpå at indstallere igen.
ellers er det normalt med at trykke >>delete<< under start at pc man kommer i bios,men hvilken pc er det , måske er der en boot menu ved at trykke f11 under start.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-03-06 17:30

Når du starter comp med din XP CD i skuffen.
Hold øje med skærmen ..................står der tryk på en tast for neden - så gør det.
Og så lige ........hvad hedder din comp.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-03-06 21:45

Som peet foreslår så er det "normalt" F2 eller Del der skal trykkes på lige efter start når det står nederst på skærmen.

Kommentar
Fra : Bhlas

Dato : 01-03-06 22:44

Det er en ACER Aspire 3613WLMI ..
Til "e.c.": det står der ikke noget om her på bærbaren .. gør der nemlig på den stationære ..

Når jeg starter computeren op, indlæser den slet ikke som jeg er vant til fra den stationære .. den starter bar med en ACER baggrund og så står der at den indlæser .. og tryk "F2 for setup" .. når jeg gør dette kommer jeg også ind i noget der minder om BIOS men .. ikke helt det samme .. syntes ikke jeg kan finde noget derinde hvor jeg skulle kunne sætte den til at boote fra cden ..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-03-06 23:06

Hvis du kommer ind via F2 så er du i bios og burde kunne finde noget med boot rækkefølge
evt. et sted hvor der står A C CDrom eller en anden rækkefølge - måske skiftes med Pageup/down tasterne.
Pas nu på du ikke sætter den til A som første hvis du ikke har noget diskettedrev.

Kommentar
Fra : Bhlas

Dato : 02-03-06 07:20

Jep, nu er den os i vinkel ! Super !! Sku bar rette lidt på indstillingerne, således at jeg bare skulle trykke F12 når den genstartede .. lækkert ..
Men et andet problem .. der sidder et trådløst netværkskort i den bærbare .. virkede med det samme jeg sluttede den til herhjemme men .. efter geninstallationen og formateringer, så kan den ikke rigtig finde det .. samt alle de andre funktioner der var med den bærbare (strømstyring osv.), de er også væk ..
Nogen der ved hva jeg gør her ? Specielt med netværkskortet ? Og lyden, den er der heller ik ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-03-06 08:21

Der plejer, at ligge driver på en af partitionerne. Se efter om der ikke er en mappe med "ACER" eller backup

Kommentar
Fra : Bhlas

Dato : 02-03-06 14:21

Da jeg geninstallerede XP lavede jeg om på partitionerne så .. de er formateret begge to .. desværre ..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-03-06 14:34

www.acer.dk se under support/download, der henter du alle driver og div.

Kommentar
Fra : Bhlas

Dato : 02-03-06 23:30

Ja, det er også rigtigt .. syntes jeg havde ledt hele siden igennem men .. åbenbart ikke godt nok :) Nu ser det ud til at det hele virker - bortset fra det trådløse internet .. den bliver ved med at skrive alt mulig mærkeligt, samt at den ikke kan oprette forbindelse .. nogen der har eksperimenteret med noget lignenede før ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-03-06 16:30

Har du fået det trådløse kort til at virke?

Hvis du kigger i enhedshåndtering kan du se om driveren er installeret og om kortet virker.

Lad høre fra dig.

Kommentar
Fra : Bhlas

Dato : 03-03-06 23:05

Nej det virker stadig ikke .. det står godt nok som om at det er sluttet til, efter jeg har hentet diverse drivere og installeret dem, men der står også at det "ikke er tilgængelig" ..
Forstår det ikk, for da jeg brugte denne computer inden geninstallationen af XP, der gik den på nettet med det samme vha. det trådløse ..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-03-06 15:10

Hvis den står som at enheden virker er driveren ok.

Men kan du se om der er nogle nætværk tilgængelige. Måske det er din trådløse router der lige skal piller fra stikkontakten for så igen at starte op. Det er tit at elektronik skal resettes.

Kommentar
Fra : Bhlas

Dato : 05-03-06 15:12

Har allerede prøvet at tage strømmen fra og slutte den til igen men ... var desværre ikke nok ..
Jeg kan jo se at den er her, den trådløse forbindelse .. den gider bar ikk virke .. står som sagt som "ikke tilgængelig" ..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-03-06 16:41

Jeg er sikker på at det er netværksindstillingerne der er problemet. Prøv at køre guiden mindre hjemme og kontornetværk og se om ikke det hjælper.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-03-06 19:21

prøv og se om der er nogen programmer du mangler vha dette program:
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=5&lang=en
stien er:
pc-opsumering- scroll ned til netværk og er den blå hold musen over er der et link til driver -
måske skal du osse have bundkort driver
stien er:
pc-opsumering-motherbound-motherboung chipset - som sikkeret er blå hent denne driver se osse om du kan finde andre driver.

Kommentar
Fra : Bhlas

Dato : 06-03-06 00:01

Har prøvet at køre alle guiderne, også dem jeg mener ikke vil kunne passe men .. ingen forskel ..

Det program der er sgu et rigtig fint et, bar en skam det er en trial .. men der står den som blå, og den viser så bagefter at driveren dertil ikke er go .. altså, den står som "bad" ..

Kommentar
Fra : Bhlas

Dato : 06-03-06 16:43

Nå, nu virker lortet sgu .. da jeg kom hjem fra skole her i eftermiddags virkede det pludselig - det skide elektronik :)