/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Pletter på plasmaskræm
Fra : jenshn
Vist : 838 gange
100 point
Dato : 01-03-06 10:49

Har en 42" plamaskærm fra Fujitsu-siemens, hvor der er nogle mærker på glasset efter nogle fedtfingre der har brændt sig fast. Har prøvet med sprit+glasrens på trods af at kundeservice frarådede mig det. Deres løsning er at skifte hele glaspladen, hvilket måske er lige radikalt nok.

Er der nogle gode ideer til løsning af dette problem?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-03-06 11:04

Hvis der er noget der har brændt sig fast, kan der ikke ændres på det,
det kan hverken slibes eller poleres væk.
Se nu med et par brilleglas, som jo også kan komme op i en ansèelig pris, intet kan gøres, hvis der er brændt en gnist fast m.m.
Så hvis du vil af med de mærker der er brændt fast , må du vælge den radikale løsning,
som du selv nævner. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-03-06 11:09
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-03-06 13:34

Hvis det er rigtigt glas, der er som yderst lag, kan du sagtens fjerne dem.
Der dog ikke ret mange fabrikanter, der benytter dette (ved dog ikke om Fujitsu-siemens bruger dette).
Dette er vigtigt at vide, inden man kan give det rigtige svar.
Er overfladen hård, som en vinduesrude, eller "blød" som på feks. en laptop computer????

MVH

Kommentar
Fra : jenshn

Dato : 01-03-06 14:52

Ville mene det var glas idet det er hårdt...men det er bare lidt underligt at de ikke vil have man bruger sprit til at rense det...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-03-06 15:07

Måske viskinge, ville være flink at fortælle os,
hvordan man fjerner noget der er brændt fast i glas??
Det ville sikkert interessere en del.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-03-06 23:34

Nu må jeg indrømme, at jeg ikke kan forestille mig, hvordan fedtfingre, kan "brænde" sig så fast på
glas, der sidder foran en skærm. Gnisterne fra en vinkelsliber, kan brænde sig fast i glas, men der
vel næppe det vi snakker om her.
Hvis du er 100% sikker på at det er rigtigt glas, ville jeg ikke være bange for at bruge en skraber
og (evt) polermiddel, som det man bruger til glaskeramiske komfurere. Har selv prøvet metoden, bla. på et spejl, med rigtigt godt resultat.
Men husk, at det skal være rigtigt glas, ellers bliver det noget l... !!!

MVH

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-03-06 00:29

jenshn-viskinge
Min fantasi strækker heller ikke rigtig til at fedtfingre kan brænde fast på en plasmaskærm,
men den må jo åbenbart blive varm, altså godt varm.19" skærmen her (monitoren)er jo kun knap og nap håndlun, men det er vel en LCD skærm.
jenshn, du må jo nok prøve med de skrappe midler, inden du køber et nyt glas.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : jenshn

Dato : 02-03-06 09:50

men ridser polermiddel ikke glas?
En keramisk kogeplade er vel hårdere end glas?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-03-06 11:25

Ja, det er med at passe på, jeg har lige ødelagt en ny thermorude.
Normalt når jeg stænker lidt maling på ruderne, plejer jeg at fjerne det med fint ståluld,
det har aldrig ridset glasset.
Men denne gang havde jeg ikke mere ståluld,men noget de kaldte pudsevat, det ridsede ruderne,
rigtig slemt, fordi, der var kunstigt diamant støv i vattet,
Du må prøve med de ikke så skrappe midler først, så held og lykke.
Hilsen Keldd.