/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
scartstik teknologi
Fra : ly36801
Vist : 673 gange
100 point
Dato : 28-02-06 20:07

Hej derude

Hvilken kvalitet (digital el. analog) får man når man overføre billede og lyd vha et scartstik?

Hilsen
Ly36801

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-06 20:57

Når man ser de angivelser der er i diverse brugsanvisninger og brochurer , kunne man forledes til at tro at scart betyder en bestemt signalform. Men sådan er det ikke helt.

scart er en standard teknikkere er enedes om, for at få en problemfri sammenkobling af forskellige videobaserede appparater.

Et videosignal skal altid indeholde dele som styrer billedskift og inieskift. Man kan med en vis ret påstå at det er digitale signaler. herudoverer der i analog video et eller flere signaler, som giver lysværdi og farve hen over hver linie, som billedet er sammensat af.

Ved et helt digitalt videosignal angives linien som et antal punkter og hvert punkt får en lys- og farveværdi angivet digitalt.

Scart er en standart for et stik med mange ben, som kan bruges til forskellige analoge tv og lyd signaler. scart standarden angiver benforbindelser både for monolyd, stereolyd, composit video, RGB video og s-video . Scart kan altså være til forskellige videosignalmetoder, men alle er de ( såkaldt) analoge.
Stikket kan naturligvis også bruges til noget andet, men så følger man ikke standarden.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 28-02-06 21:31

Javel ja.... Meget god forklaring

Men jeg er stadig lidt forvirret: Bliver det analogt, når man overføre fra én digital kilde til en anden digital kilde, når det går via et scart-stik?

Jeg ser analogt som lidt af et fy-ord. Det giver vel den bedste kvalitet både både lyd- og billedmæssigt hvis det overføres digitalt? Jeg mener: Det må jo ikke være dårligere end kilden.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-02-06 23:47

Hvis man feks. vil sende lyd fra en DVD afspiller til et højtalersæt (Som jo skal have et digital lyd stik ind) Så vil lyden blive bedst, da de fleste højtalersæt er bedre til at konvertere den digitale lyd til analog, end DVD-afspilleren. Desuden er kabelet ikke så følsomt for støjsignaler.
Et scartstik klarer analoge signaler, men er jo ikke dårlig af den grund.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-06 23:49

Fra hvilken digital kilde overfører du til hvad, via en scart. ???
De kan da ikke være kilde begge to.

Hvis det er fra et ægte digitalt videokamera til en DVD optager er det ikke formålstjenligt at bruge scart. Men du kan være nød til det hvis DVD optageren ikke har en digital indgang (firewire).

Med ægte mener jeg at filmen er lagret på et digitalt medie.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-06 23:53

Glemte at sige at digital video ikke nødvendigvis altid er af bedre kvalitet end analog.

Det vil dog altid give en forringelse hvis det digitale signal skal omformes til analogt for så igen at skulle digitaliseres. Ved hver omformning taber man noget.

Kommentar
Fra : hobnobs

Dato : 09-03-06 08:34

Hvis man vil overføre film digitalt fra fx et digitalt videokamera til en harddiskoptager, bruger man typisk FIREWIRE-stik og -kabel. Skal du derimod overføre et digitalt signal til en fremviser (projektor eller fladskærm) bruger man enten DVI-D (rent digitalt) eller DVI-I (kan både overføre digitalt og analogt) eller den nyeste standard HDMI.

Ligegyldigt hvor digital den oprindelige kilde er, skal signalet konverteres til analog form for at kunne sendes gennem et scart-kabel. Afhængig af hvor god/dårlig ens dvdafspiller (for det er vel det, spørgsmålet handler om?) er, forringes signalet mere eller mindre.

Annuller spørgsmålet
Fra : ly36801

Dato : 18-01-07 20:18

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål