/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
hvor klager man skive
Fra : snaptil
Vist : 774 gange
100 point
Dato : 28-02-06 20:04

min veninde , som er enlig mor, lige gået ud af et parforhold skulle have indskud til en bolig. desværre så påstår skive kommune de ikke har modtaget papirer. hvor klager man over deres håndtering af papir og deres sagsbehandling.
hun står til at tabe en bolig hun lige har modtaget.
papirerne er sendt to gange per fax og en gang per post.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 28-02-06 20:21

Hun skal indsende klagen til kommunen i første omgang.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 28-02-06 20:23
Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 28-02-06 20:26

Hun skal klage til kommunen i første instans.
Hvis hun herefter ikke er tilfreds, kan hun klage til Folketingets Ombudsmand:
http://www.ombudsmanden.dk/om_at_klage/hvad/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 20:38

Man kan ikke klage til Ombudsmanden før andre klagemuligheder er udtømt og da kun hvis man mener, at klageinstanserne ikk ehar fulgt sædvanlige retningslinier.

Som det er skrevet skal man rette sin klage til kommunen, der så kan vælge at kigge på sagen igen eller hvis man ikke kan ændre afgørelse eller som her ikke kan finde papirerne så skal kommunen videresende klagen med egne kommentarer til Ankenævnet i Statsamtet.
En afgørelse fra Statsamtet kan kun ankes hvis der er tale om om en principiel afgørelse eller en afgørelse hvor der ikke foreligger afgørelse i tilsvarende sager. Hvis dette gør sig gældende kan man klage til Den Sociale Ankestyrelse.

Hvis der er tale om den måde det kommunale personale har optrådt på og ikke en truffet afgørelse kan man stile sin klage til Borgmesteren der er kommunens øverste ansvarlige.

Hvis personalet ikke har styr på indkommet post som SKAL stemples og noteres som modtaget må der være tale om en intern klage.
Hvis I ikke har har en kvittering (anbefalet eller personligt overbragt) er det tvivlsomt om I har noget at klage over da det vil være påstand mod påstand.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 20:40

Lige et P.S!

Hvis I er utilfredse med noget hos en offenlig myndighed og ønsker at klage skal I bare gøre opmærksom på det og anmode om en ankevejledning da kommunen er forpligtiget til være behjælpelig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 20:56

På min faxmaskine, kan jeg, når jeg trykker på en knap få en slags kvittering for afsendelsen, der står dato og klokkeslet på samt modtagerens faxnummer på, prøv at tjek om det ikke også er muligt på den faxmaskine din veninde har brugt, for så er det lige så godt som et anbefalet brev

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 28-02-06 20:57

det sjove er at der er sendt to fax fra aarhus komune til skive kommune.. de er ikke modtaget ???==??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-02-06 21:07

Hvis det er Århus Kommune, der har sendt fax og post. Så må Århus Kommune da have en kvittering for at faxen er sendt.

Hvornår er den fax sendt?

Det er nu ikke så nemt at flytte fra en kommune til en anden, hvis man ikke selv har råd/kan betale indskud.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 21:22

Kommunerne skal notere både afgåede og modtagne breve og fax. En såkaldt postliste og hvis Århus har noteret det som afgået er det ikke dit problem, men kommunernes.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 21:34

Når kommunen siger faxen er afsendt, må de så bevise det. Jeg har på et tidspunkt modtaget en fax som ikke var til mig, jeg ringede til firmaet, men hvis nu kommunen har sendt til en forkert person, som ikke reagerer, kan det jo godt passe med, at Skive kommune ikke har modtaget den, men det er så ikke dit problem

Kommentar
Fra : Aalborg67

Dato : 01-03-06 04:23

Hej

Jeg syntes du skulle tage en kopi af det sendte, gå ned på Kommunen og få en Kvitt. på det er afleveret.. Så spare du efterkrav..

Jeg har selv prøvet samme hvor ting på forunderligvis "forsvinder", jeg køre en pensionssag på 3 Aar. Så tro mig jeg har oplevet mange spændene og "kontruktive" ting fra deres side... De er "kreative"...

Mvh.
Mogens

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-03-06 06:29

For at strte fra en ende. Du skriver der er sendt fax, så har du vel en kvittering fra den fax det er sendt fra?
Er de faxet fra en computer, ligger brevene gemt i kassen sendt fax?, det gør de ved mig.
De kan også være sendt til et forkert faxnummer!

Sender du papirer med post, sker det at breve bliver væk (men det er sjældent).
Posten kan også været nået til Skive kommune og blevet væk der!

Er det vigtige papirer så send aldrig en fax. Send dem som anbefalet brev, så er du sikker på det når frerm og posten får en kvittering.

Er der så derefter problemer med kommunen, klager du først til kommunen og hvis det ikke hjælper skal du gå videre i systemet. der er et "tilsynsråd" i amterne, som holder øje med kommunerne og det er dem du skal klage til. Du oplyser i din klage at du evt. går videre til tilsynsrådet med din klage og kommunen har også pligt til at oplyse dig denne mulighed, samt oplyse dig adressen og evt. kontaktperson.
Glem alt det snak om ombudsmanden.

Jeg håber du kan bruge noget af dette til at komme videre.

Med venlig hilsen
hawaii7