/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kage
Fra : bublebee
Vist : 5818 gange
50 point
Dato : 28-02-06 12:45

Jeg står og har lyst til at overraske min dejlige mand med en kage når han kommer hjem idag.
Men hvilken kage skal jeg lave ?

Det skal ikke være en eller anden vildt mystisk kage, for er selv ret kræsen, men en god chokolade kage eller noget andet godt?

Nogen der et forslag og en god opskrift ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-02-06 13:00

Du skal da bage fastelavnsboller, det er oplagt lige nu, eksempelet her kan du garanteret forføre mig med eller prøv selv at søge: http://www.bager-kim.dk/opskrifter.vis.php?id=237

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-02-06 13:10

Evt kanelsnegle - nogen der har en god - rimelig nem opskrift på den slags - eller på en god chokoladekage eller noget ???

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-02-06 13:30

Jeg har opskriften på den beste chokoladekage, der eksisterer... to minutter, jeg finder opskriften inklusive den lækreste bløde chokoladeglasur

Men pas på!! Den er vanedannende!!

Vaxen

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 60 point
Dato : 28-02-06 13:32

En chokoladekage, der ikke er for de fedtforskrækkede men til de modige lækkersultne

400 g. mel. (Her i huset bruges 360 g sigtet spelt fra aurion)
100 g. kakao
1 tsk natron
400 g. sukker (Her i huset bruges rørsukker)
½ L appelsinjuice
4 æg
200 g. smeltet plantemargarine

Jeg plejer at piske æg og sukker og blande alt det tørre og tilsætte det - lidt skiftevis med juicen. Til sidst kommer jeg fedtstoffet i.

I opskriften står der, at den skal bages i 35 minutter ved 175 grader, men det er ikke nok i min ovn. På varmluft tror jeg den står på 160 grader i 45-50 minutter... Der må eksperimenteres lidt...

Passer til en halv bradepande....

Glasur:

175 g margarine
275 g flormelis
1 æg
2 store spsk kakao

Det hele blandes i en gryde og varmes op under omrøring til det bliver en ensartet masse.

Mængden passer også til en halv bradepande...

VELBEKOMME

Vaxen

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 28-02-06 13:34

Kanelsnegle med chokoladeglasur.
ca. 25stk.
50 g gær
1 tsk salt
1 spsk sukker
250 g smeltet smør
1½ dl youghurt
2 æg (piskes let sammen før de hældes i)
3 dl mælk
Mel, så det dejen lige slipper.

Æltes hæver tildækket i 30 min.
Rulles ud til aflang firkant knap 1 cm tyk.
Smør blød smør/kærgården ud over det hele
strø kanelsukker på.
Evt. rosiner og/eller tynde skiver æbel.
Man kan lægge lidt marzipanskiver på.
Rulles til en roulade, der skæres i 1½ -2 cm tykke skiver.
Lægges på plade.
Hæver 30 min tildækket
Pensel med æg.

Bages ved ca 200 grader i ca 30 minutter.
Hurtig glasur?
Læg pålægschokolade på, mens de er varme.
Ellers lav almindelig glasur.
Kan fryses - Hvis du når det inden de er spist

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-06 13:51

Altså Vaxen.

Jeg rynker altså lige panden lidt. Du bruger cacao og pålægschokolade. Nemt, ja, men cacao er ikke chokolade og pålægschokolade er det ringeste af det ringeste af al chokolade. Hvorfor dog ikke bruge god chokolade af fineste kvalitet. Det højner da smagen vildt meget.

Bare lige..... http://www.kjaerstrup.dk/?mode=ch_historie

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-02-06 13:56

Klumme, jeg bruger ikke pålægschokolade

Pointen er, at jeg kender denne kage - den smager BRANDSKØNT og når man følger opskriften, bliver det et perfekt resultat...

Jeg gider da ikke at lade være med at anbefale en kanon opskrift bare fordi, den indeholder cacaopulver frem for Chokolade

Når det er det syndige måltider, det handler om - du ved, alt-med-måde måltiderne, så går jeg efter smagen...Og denne her er go' !!!

Prøv bare... Men som sagt - VANEDANNENDE!!!

I øvrigt - den forholdsvise store mængde fedstof gør, at den holder sig temmelig længe... Såfremt den ikke bliver gumlet, det er klart

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-06 14:10

Uhada, superkagen, -den har jeg endda i hovedet, så nem er den:

Pund-til-pund grunddej:
1 pund mel, 1 pund sukker og 1 pund smør. Hertil ca. 12 æg.
Jeg plejer at lave ½ portion. Altså 250 g til ca 6 æg.

Blommer og hvider skilles. Hviderne piskes stive. Blommer, sukker og blødt smør piskes grundigt sammen . Derefter irøres mel og stiftpiskede æggehvider. Hældes i en form og bages ved 180 grader i ca. 40 minutter. -prøv med en strikkepind om kagen er færdigbagt.
Og kagen smager bare af smør og æg og altsådannoget...

Men hvis den skal være lidt mere spændende, uden at ødelægge smagen af smør og æg, så kan man give den et lag "Toscablanding".

Jeg plejer at hælde dejen i en springform eller en lille bradepande. -Så det er et lag på max 3-4 cm i tykkelsen. Og når kagen er næsten færdig, så hælder jeg toscablandingen hen over, -sætter kagen ind igen og giver lidt ekstra varme ovenfra, til toscablandingen er gylden... mmmm..

Toscablanding:
1 dl. sukker
100g smør
3spsk fløde
100g smuttede grofthakkede mandler.

Det hele blandes i en gryde og koger op under omrøring. Og fordeles herefter over den næsten færdigbagte kage.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-06 14:21

Nøøø det skal da heller ikke afholde dig fra at bringe den Vaxen, men jeg ved blot hvor forfærdelig godt og vanedannende en chokoladekage lavet på de gode råvarer smager. Men okay.... jeg skal da prøve din (kage) ved lejlighed

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-02-06 15:06

Orrk ja, Klumme, sådan skal det da heller ikke være - klart at det andet også er superlækkert!!

Så god fornøjelse med det, når lejligheden pludselig byder sig

Vaxen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-02-06 16:30

Kanelsnegle:

Køb en pakke færdig bolledejspulver i Brugsen og følg opskriften på kanelsnegle - MUMS
En ordentlig formuleret opskrift står på pakken

Nemmere kan det ikke være
Bedre kan kanelsnegle ikke være

Venlig hilsen Dorthe - som går ind for 'snyderi' udi bagekunsten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-06 16:37

Denne her er bare en rigtig god kage:

Nam-Nam-kage:

4 æg
4kopper sukker
2 kopper mælk
6 kopper mel
4 tsk bagepulver
4 tsk vanillesukker
2 spsk cacao
300 gram smeltet margarine.

Sukker og æg røres godt.
De øvrige ingredienser (undtagen margarine) blandes i.
margarine smeltes ved svag varme og røres i til sidst.

Bages i ca 30 min. ved 200 grader.

Kokosglasur:

200 gram flormelis
2 spsk cacao
8 spsk kold kaffe
150 gram kokosmel
120 gram smeltet margarine.
Det røres sammen og fordeles på kagen når den er bagt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-02-06 21:07

Truntes Vulkankage

100 g nødder (kan evt. ristes og bruges til pynt i stedet for)
175 g smeltet chokolade
175 g smeltet smør

2 dl sukker
3 æg
1 dl mel   blandes
2½ tsk. pulverkaffe

Smør og sukker piskes med 3 æggeblommer.
Tilsæt chokolade+ mel + kaffe

Hviderne piskes og vendes i.

Bages i springform (smurt og drysset med mel) i 35 – 40 min. ved 200 grader, læg evt. folie over, så kagen ikke bliver for mørk i skorpen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-06 12:51

Hej, bublebee, -hvad blev det til med den kage i går? Fik du lavet den?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-03-06 10:08

jeg fik bagt et franskbrød så vi kunne få en lun ostemad, og så blev det til kanelsnegle.....

men skal bage igen i weekenden hvor vi får gæster ...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-03-06 10:46

Spændende, hvad du så bager, uhhmm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-03-06 13:03

Ja, en ostemad er altid godt... Du skulle prøve at kværne nogle (mange) valnøddekærner i dejen når du bager brød. Det giver en helt god smag, især til ostemadder... gufguf..

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-03-06 13:06

Det må jeg prøve næste gang jeg får et bage flip birgitta :)

Kommentar
Fra : KrisH

Dato : 21-03-06 12:05

En favorit her i huset er marmorkage, mange tænker at det da bare er en kedelig tør sandkage, men der tager I fejl...ikke med denne opskrift:

200g smør
200g sukker
2tsk vaniljesukker
3 æg
240g mel
2tsk bagepulver
1dl fløde/mælk
1-2spsk kakao

Kom ca halvdelen af dejen i en brødform og bland kakaopulveret i resten af dejen inden dette hældes oveni formen. Derefter lav zigzag med en gaffel og bag den i en forvarmet ovn ved 175 grader i en time.

God appetit!!!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-03-06 16:04

Hmm....ok så skal jeg på banen her, kan jeg se, I kan lide lunt franskbrød med ost på?

OK - hvad så med varm ost?

Dét er populært her i huset!
Se her:

Skær nogle skiver franskbrød (og det gør IKKE spor hvis det er fra 'i går' eller ' i forgårs' men det må selvfølgelig også gerne være frisk. Du skærer så mange som du mener I kan spise.

Drop bare smør, det er ikke nødvendigt men læs en pæn skive god ost på hvert stykke brød - gerne en ost med smag men selvfølgelig skal det være een I kan lide.
Ovenpå osten lægger du et par skiver tomat, drys så med lidt paprika. Nu sætter du hele herligheden på en bageplade med bagepapir, ind i ovnen ved 180 - 200 grader indtil osten begynder at boble (det er ca. 10-15 minutter).

Ud med dem og ned med dem - M-U-M-S.

Du vil opdage at du, næste gang, skal lave flere
Bon appetit.

Venlig hilsen Dorthe.....som vil overraskee Hr.Vil.Du med 'Moars varme ostemadder' i aften *suk*

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-03-06 17:28

Okay, jeg ville lægge osten øverst..:
Først brød, herpå skiver af tomat -eller hakket løg, -eller skinketern, -eller det hele..
Herover krydderier, f.eks. paprika, oregano, hvidløg -eller hvad man nu ka' li'.
Så dækkes alt med skiver af yndlingsosten, og kunstværkerne ryger under grillen i (mikro)ovnen.
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm......

Faktisk kan man jo helt hyggeligt sidde og lave hver sin mad hvis diverse ingredienser er sat på bordet. Og mens det første "sæt" griller, så kan man mageligt brygge sin næste mums..

Og det gør altså ikke noget, hvis brødet er hjemmebagt... Men det BEHØVER det ikke at være.. (Er vi kommet lidt langt fra emnet? )

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-03-06 18:09

Ja

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-03-06 18:09

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 22-08-06 15:20

Tak for svaret vaxen.

Nam nam

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-08-06 15:25

Jaa, den er altså for lækkermunde, Bubblebee... skønt, at du fik glæde af den....

Vaxen