/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skjold på tæppe
Fra : Jaffe123
Vist : 1365 gange
100 point
Dato : 28-02-06 08:20

Vi er ved at lave et badeværelse i vores tøre kælder, og har i den forbindelse haft nogle multiplader til at ligge på gulvet i et andet rum. Problemet er så at der, nu hvor vi har fjernet dem, er kommet et stort mørkt område på vores lyse uldtæppe, der hvor pladerne har ligget. Det ligner mug.

Da vi ikke har lyst og råd til bare at udskifte tæppet, vil vi høre om der er nogle der ved hvordan man bedst får fjernet dette skjold uden at ødelægge det hele.

Venlig hilsen Jesper

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 08:24

Jeg ville købe tæpperens/shampoo, det købes flere steder bl.a. i Flügger

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-02-06 08:35

Hvis det er et dyrt tæppe, så send det til rens. Hvis ikke, er det lige til genbrugsstationen.

Det er sikkert jordslået, og der er desværre meget lidt, du kan gøre. Du kan - som foreslået - prøve tæppeskum/shampoo/klorin, men det vil som regel kun blive lappeløsninger og vil aldrig blive rigtigt pænt - ærgerligt for dig.

Kommentar
Fra : ligeham

Dato : 28-02-06 09:09

hej jaffa 123

mug og svamp kan man normalt fjerne med midlet rodalon som du kan få i alle byggemarkeder eller matas, følg brugsanvisningen og så vand og sæbe og knofedt det skulle klar dit problem

hilsen ligeham

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-06 13:00

Men et lyst uldtæppe er tit er behandlet så det er delvist smudsafvisende, -det bliver mere modtageligt og sart af at blive renset -uanset om det er med tæpperens eller rodalon.. Så det er lidt noget med, om det er umagen værd. Det bliver under ingen omstændigheder som nyt igen.

Hvis det er et "væg-til-væg" tæppe, så kunne I måske have et løst tæppe liggende ovenpå det sted hvor skjolden er?

Så undgår I at ødelægge overfladebehandlingen på hele tæppet. Og det er ikke nødvendigvis så meget dyrere end at rense hele tæppet. For at få et nogenlunde jævnt resultat er man nemlig nok nødt til at leje en tæpperensemaskine.. Og selv da er der ingen garanti for et godt resultat.

Godkendelse af svar
Fra : Jaffe123

Dato : 28-02-06 18:16

Tak for svaret Birgitta. Der er mange gode svar. Vi prøver i første omgang at lave en lokal rensning og så ser vi an om der skal bruges penge på storrensning eller et lille tæppe.
Tak for hjælpen allesammen.
Jesper

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-06 18:33

Tak for accepten af mit svar.
Forhåbentlig får I et resultat, I kan leve med...