/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Puf-ærmer søger hjælp!
Fra : Nischa
Vist : 2631 gange
100 point
Dato : 27-02-06 19:30

Jeg og min faster (nok mest sidstnævnte) Er ved at syg mig et kostume til en karnevalsfest. Det er et minnie mouse kostume og nederdelen er blevet syet, og corsaget er købt. Men for at gøre det lidt sødere vil vi lave et par pufærmer til af samme stof som nederdelen.

Hvordan kan de laves? De skal vel være være seperate da jeg skal have et stropløs carsage på?
Eller?

Festen er allerede på fredag så jeg er lidt sent ude.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-06 19:48

Det bliver ikke nemt at få løse ærmer til at sidde ordentligt, og jeg synes det lyder lidt forkert til en corsage.

Men jeg regner med, at du tænker på noget der ligner billederne her, men det er jo en bluse der er indenunder:

http://www.lederhosen-aigner.de/html/dirndl.html

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-06 19:51

http://www.rose-dirndl.de/zweiteiler.htm

Måske I kan lave noget der ligner det på det store billede, og simpelthen sætte ærmerne fast på kanten af corsagen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 50 point
Dato : 27-02-06 20:59

De kan sættes fast på kanten med sikkerhedsnåle fra vrangsiden.Så "ødelægger" man ikke corsagen.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-02-06 21:33

Du kan også lave to stk. "skåneærmer" á la Hüttemeyer, som passer til din overarm.

Et rektangulært stykke stof med elastik foroven og forneden.

Hanne

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 27-02-06 22:30

Jeg ved ikke helt hvad du mener, men når du har klippet ærmerne til efter mønster, skal du lave en rynketråd langs det stykke som skal sys på. Inden du så syr ærmet på, skal du trække i rynketråden så ærmet rynker, hvorefter du kan sy det på. Hvis du ikke kan gøre det på en symaskine, så lav nogle lange ri-sting, som er lettere at trække gennem stoffet.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 28-02-06 01:25

Ærmerne skal være løse med løbegang til elastik foroven og forneden.
Afhængig af hvor meget "puf" du ønsker, skal ærmelængden være 35-50cm på midten, derimod kun ca 10cm i sømmen under armen. Vidden efter ønske (afhængig af din størrelse) 50-70cm.
Gør proportionerne på et almindeligt ærmemønster større og klip også en mindre bue forneden.

Hvis du vil ha' dem placeret højt på skuldrene bruger du en usynlig elastik fra ærme til ærme, som du lægger bag nakken. Juster alle elastikker meget omhyggeligt.

Håber det lykkes.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-02-06 19:21

http://www.rose-dirndl.de/zweiteiler.htm

Billedet til venstre - det er sådan, jeg forestiller mig, de skal se ud - de behøver ikke at sættes på noget, hvis elastikken passer på armen.

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : Nischa

Dato : 01-02-07 21:34

Tak for svaret jeb3.