/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Software svigter i kamera
Fra : valomanden
Vist : 487 gange
100 point
Dato : 27-02-06 15:15

Hejsa.
Jeg havde fornøjelsen af at være på skiferie tidligere i år, men fik desværre et problem med det digitalkamera vi havde med. Vi tog nogle billeder med det på førstedagen, men de var meget uklare/grødet og sådan lidt spøgelsesagtige i det og problemet gik ikke over på ture. Vi mente det var noget med softwaren i kameraet.
Da vi kom hjem til DK har vi prøvet at bruge det igen og der virker det fint nok med skarpe billeder, så mit spørgsmål er så om der er nogle der har været ude for det sammen/ ved hvad der ligger til grund for denne uforklarelige hændelse?

Med venlig hilsen
Valomanden...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-06 15:57

Når kameraet virker nu, vil jeg mene, at der udelukkende har været tale om forkert indstilling af kameraets menu.

Nu ved jeg ikke hvor meget tjek du har på det med fotografering, om du bare bruger automatikfunktionen.

Hvis du gør det, vil du typisk i et snelandskab med kraftigt solskin f.eks., få nogen billeder med alt for meget lys, og nærmest "sløret gennemsigtigt motiv".

Et kamera er ikke bare sådan i stykker i en periode, for at virke uden problemer senere.

mvh dova

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-02-06 16:31

Jeg har mere tro på at det kan hænge sammen med temperaturen......... Hvis nu det kamera har ligget i en varm hytte og så kommer ud kan der komme kondens fra dig og det kolde klima som det pludselig befinder sig i .Jeg vil tro at hvis du næste gang du skal ud og tage billeder i kulde er det fordel at have det i en pose tæt på kroppen..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-06 17:04

Citat
Jeg har mere tro på at det kan hænge sammen med temperaturen......... Hvis nu det kamera har ligget i en varm hytte og så kommer ud kan der komme kondens fra dig og det kolde klima som det pludselig befinder sig i

Næ, det er faktisk omvendt:

Kameraet danner kondens når det har været ude i kulden og kommer ind igen, ikke når det kommer indefra og ud.
Så dannes der dug på linsen, men det forsvinder efter få minutter.

mvh dova

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 27-02-06 18:43

Hej

Jeg har haft noget af det samme problem var også på skiferie væk da jeg kom hjem det vejret der gør det

Hilsen Orpe

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-02-06 19:30

Dova ................jeg bor i et område med meget sne og jeg har ikke "så meget tjek" på fotografering ,så jeg bruger automatikken en del........ Jeg har nu aldrig oplevet at der ikke kunne tages klare billeder i snevejr ..At der kunne have været justeret med lyset ...ja ja ok men billederne er klare og fine .. Så din forklaring er nok ikke meget mere bevendt som du mener min den er ....
Men at du tager et kamera ud fra hytten ..går med det og så ind under jakken hvor det er varmt kan jo give kondens -og nu tænker jeg ikke bare på den synlige linse..

Kommentar
Fra : valomanden

Dato : 28-02-06 11:23

Det er et almindeligt point and shoot kamera, men kan med garanti sige at det ikke er menuen, der er blevet ændre i. Problemet opstod på pisten, så med stor sandsynlighed en eller form for temperaturindvirkning som konsekvens af at man er inde i varmen og ud på pisten igen, flere gange. Det andet kamera vi havde med ikke blevet "skadet" på samme måde, så det virkede fint nok.

Kommentar
Fra : haeggelin

Dato : 28-02-06 22:08

Jeg tænker på, hvor længe der gik fra du tog foto og ville se dem, der skal gå nogen tid får du må bruge kamera efter minusgrader og så går indensdør, hvis du bruger kortlæser,skal kortet være normal temp indesdør og det gælder også i/påmeget varme steder.
V.h. Jan Hæggelin
P.S. du kan prøve RevoverMyFiles eller tjek PCWorld de har også noget du måske kan bruge.

Kommentar
Fra : valomanden

Dato : 01-03-06 21:10

Det hele startede den første dag på ski, det var ikke voldsomt frostvejr, men alle billeder taget med det blev grødet/spøgelsesagtigt. Og lagde det på varmen om aftenen i håb om det var noget med kulden, men kvaliteten var stadig den samme, så vi pakkede det væk efter de første 2 dage.
Og er så taget frem igen her for nyligt hvor det så virkede.

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 01-03-06 22:40

Hej igen

Jeg vil lige sige at mit kamera vil også havde at jeg skulle formater mit kort om det kunne ikke læse det det ville jeg ikke da jeg kom hjem fik jeg det tømt med et lille program som kunne læse det så nogle af billedderne kunne jeg bruge

Hilsen Orpe