/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
erfaringer med 2 hunde
Fra : SACA2
Vist : 1055 gange
100 point
Dato : 26-02-06 21:53

Vi har en 1 årig han yorkshire Terrier og overvejer at få en til. men hvad er bedst...en steriliseret tæve eller endnu en han... og hvordan med territorium hvis man har 2 hanner??

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-02-06 22:48

Pas meget på med terrier - de bliver enormt agressive hvis man sætter flere sammen. Det er en voldsom hunderace som ofte spiser andre hunde hvis de føler deres teritorie bliver truet. Hvis jeg var dig ville jeg købe en fugl istedet for flere hunde - du vil HELT sikkert få store problemer med det. Jeg har endnu aldrig hørt om at det er gået godt at sætte 2 terrier sammen - de går AMOK!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-02-06 23:37

Jeg ville vælge en tæve-2 hanner kan i visse tilfælde give problemer.
En af mine venner har 2 stk. Jack Russel som jo er meget skarpe, men han har ingen problemer.
Desuden er yorkshire af en mere fredelige type.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-02-06 00:39

Nej - de er VILDE! Og har SPIDSE tænder!

Kommentar
Fra : rene_t-j

Dato : 27-02-06 10:00

Hej Saca2

Jeg vil meget råde dig til at vente med hund nr to!!! Du har en 1-årig han, dvs du står ligenu overfor en lang teenage-periode med alt hvad det indebærer. Koncentrer dig om at få afrettet din hund, og når han er voksen kan du se dig om efter hund nr to... Det vil også lette dit arbejde med den nye hvalp at have en voksen, fornuftig hund der tager del i opdragelsen. Hvis du vælger at få en hvalp nu får du dig en stresset teenagehund og en vild og voldsom hvalp der ikke lærer at holde igen -stress, stress, stress...

Der er altid en risiko for at hundene ikke kan sammen, uanset om det er terriere eller ej, derfor er det vigtigt at du som ejer ved hvordan du skal forholde dig når nu hund nr to ankommer i jeres flok. Hvalpe har hvalpelicens -dvs at større hunde som regel finder sig i hvad som helst fra dem, men det er vigtigt at DU sørger for at der kommer ro på lejren nogle gange, den ældre hund skal også have lov at være i fred, ligesom hvalpen skal lære at slappe af. Er der optakt til ballade eller voldsom leg skal du stoppe det -du ender med at få voldsomt stressede hunde hvis de bare får lov at lege som de selv vil -i værste fald vil de begge blive så frustrerede at de simpelthen ikke kan sammen efter sådan en periode.

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 27-02-06 16:17

Det er først til sommer vi snakker om og da er vores hun 2 år.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 27-02-06 16:21

Det er først til sommer vi snakker om og da er vores hund 2 år.
Jeg ved ikke hvad kendskab Flash 77 har til yorkshire terrier...men jeg har aldrig set min være vred på andre hunde...ej heller ikke katte, som han ikke kan forstå flygter, når de har snust til ham og opdaget at han er en hund og ikke en kat.
Der er nogen der tror at yorkshire terrier er meget arrige, men det kan jeg BESTEMT ikke skrive under på. Nej tværtigmod er det jordens mest glade og imødekommende hund.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-02-06 21:21

->SACA2
Jeg ved heller ikke hvad Flash77 har af kendskab til hunde i det hele taget
indlægget er i hvert fald noget sludder.
Jeg har i mange år altid haft 2 hunde spændende fra tyske ruhår over groenendal til schæfer og det har aldrig givet problemer. Nu skriver du ikke noget om din erfaring som hundeejer, så jeg vil ikke gå i detaljer, blot sige at det ikke er nemmere at have 2 end 1 hund, men det giver mange sjove oplevelser, som man ikke får med kun 1 hund.
Jeg har været træner i 25 år i DCH, og har kun een gang været udsat for et tilfælde, hvor det ikke gik godt, så gå du blot roligt i gang med at finde en "makker" til guldklumpen.
Held og lykke
Dabj

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-02-06 21:45

Jeg har også mange erfaringer med hunde - og de har altid spist hinanden når der var mere end en! Især de små er slemme til det!

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 27-02-06 22:17

Hej

Jeg har to terrier. En cairnterrier på 5 år og en blandingsterrier på 2 år, begge tæver og vi har ikke haft problemer endnu. Jeg synes ikke jeg kan mærke om jeg har en eller to hunde, men hvis jeg skulle gøre noget om, ville jeg have valgt at få hund nr. 2 et år før, så det er et rigtig godt tidspunkt at I finder en hund mere når den i har nu bliver to år. Det vigtigste, synes jeg, er at den første hund er opdraget før man får hund nr. to da det er svært at opdrage to hunde på en gang.

snusi

Kommentar
Fra : annabassand

Dato : 28-02-06 09:24

Hej

Et par i min familie har to han Yorkies. De fik dem begge fra samme kuld og på samme tid, men de har slet ingen problemer med dem overhovedet.

Mvh
Anna

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 28-02-06 09:32

Hej SACA2

Jeg har 2 border terrier hanner på henholdsvis 1 år og knap 5 måneder.

De NYDER hinandens selskab, ind imellem tager de noget der godt kan ligne en dominanskamp, men i halvt leg/halvt alvor. Hvis jeg synes at det er for voldsomt tager jeg blot et stk. legetøj og smækker en gang med tungen, så glemmer de alt om hvad de er i gang med, for så skal der leges. Jeg behøver kun kaste legesagen en gang så leger de så fint sammen igen. Hundene skal så vidt muligt selv finde en rangorden, derfor blander jeg mig så lidt som overhovedet muligt, men er opmærksom, da den yngste nærmer sig den alder hvor han også bliver kønsmoden.

Rent praktisk betyder 2 hunde større arbejde, begge skal trænes, trimmes, vaccineres, have klippet negle, luftes og så videre. Der skal også oprettes ansvarsforsikring på begge hunde, jeg har så sygeforsikring oveni, til begge hunde, og det er altså dyrt, men godt givet ud hvis uheldet skulle være ude.

Ellers er de faktisk som et par siamesiske tvillinger. De sover sammen, spiser fint ved siden af hinanden, leger konstant sammen, slikker hinandes ører, og synger også sammen, når der er musik i huset. De keder sig aldrig, heller ikke når jeg bare har lyst til at slappe lidt af.

Så min erfaring med 2 hunde er kun positiv.

Søssan

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 11-03-06 19:48

Hej - jeg har haft to Cairnterrier - tæver. Det gik utroligt godt. Den ældste var 1 1/2 år, da vi fik nr. 2. Det var utroligt let. Den ældste tog sig nærmest af opdragelsen af den yngre. Der var ikke behov for at lære den yngste, at den ikke måtte spise sko, ledninger etc., det tog den ældste sig af at lære den. Derudover havde de utroligt meget glæde af hinanden og legede godt sammen. De kunne nærmest ikke undvære hinanden. Den ene gang, de var adskilt, da den anden skulle igennem en større tandrensning hos dyrlægen med narkose etc., så lå den anden henne ved udgangsdøren og bare "sørgede og ventede" på, at den anden skulle komme hjem igen. Stor var glæden da også, da vi var ude og hente den ældste. Nu har vi en Cairn, der er snart to år gammel. Vi vakler lidt, om hun skal have en legekammerat, eller om hun er nået at blive for "gammel", før vi har truffet denne beslutning. Birgit

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 11-03-06 19:53

Det er mig med Cairnterrierne, der skriver igen.

Jeg glemte at nævne, at en nabo har haft 2 West Highland Terrier - hanner - sammen i mange år, og det er også gået utroligt godt. Birgit

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-03-06 22:20

Hvor mange hunde har du tilbage?

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 25-03-06 08:31

Kære Flash77

Du er HELT gal på den, når du tror at små yorkie hunde æder hinanden!!! Måske handler det i dit tilfælde mere om opdragelse af hunde...

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 26-03-06 12:01

Hej Flash 77

Hvis det er mig, du mener med sætningen, "hvor mange hunde har du tilbage", så er det kun 1. De to første blev henholdsvis 13 og 14 år gamle og eksisterer desværre ikke mere. Vi købte først ny hund, da vi ikke have nogen hund længere. Vi var fristet til at anskaffe nr. 2, da der kun var 1 hund tilbage, men vi mente, at det var synd for den "ældre" hund, at hun skulle finde sig i en hundehvalp på sine gamle dage, så vi ventede. Måske "nøjes" vi med 1 hund denne gang.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 27-03-06 16:12

Hej flash...

Det var da ikke mig der spurte om hvor mange der var tilbage..men dine egne ord???!!!!!!