/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Mixerpulten
Fra : rolandkorg
Vist : 918 gange
100 point
Dato : 25-02-06 22:52

Hej

Er der en som kort vil fortælle mig om mixerpultens opbygning ?
Hvad betyder GAIN, EQ, AUX og PAN, og hvad sker der når man drejer på de dertil hørende knapper?

Kommentar
Fra : larslynge

Dato : 25-02-06 23:27

gain er en knap til og styrke feks en vokal, eks. hvis man trækker næsten alt hvad forstærker kan yde så kan man gaine mere styrke ud af forstærkeren, man kan osse bruge til og gøre vokalen stærkere, men pas på da for meget gain vil få den til og hyle og kan i værste fald ødelægge din højtaler.

Eq bruges til og få den jævne lyd med, det vil sige eqen bruges til at lave lyd instillinger i alle frekvenser, som den nu kan.

aux er en indgang til det man nu ønsker i i forstærkeren eller mixeren.

pan er at panorer lyd til højre eller venstre side.

mvh. lars

Kommentar
Fra : larslynge

Dato : 25-02-06 23:28

ps der sker ikke noget ved og prøve og skrue på de knapper der er og finde en god lyd som man synes om.......

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 110 point
Dato : 25-02-06 23:46

Gain er en volumenkontrol til indgangssignalet - dvs. det der foregår i forforstærkeren - modsat volume, der er en regulator for udgangsstyrken.
Ved at regulere på Gain kan du kompensere for et svagt eller stærkt signal fra din kilde. F.eks er et mikrofonsignal ofte svagt og et guitarsigal stærkere osv.
Guitarister bruger f.eks. gain til at regulere forvrængningen med. Ved høj Gain overstyrer man indgangssignalet, så forstærkeren forvrænger - Volumen regulerer så selve styrken på lyden.

Eq står for Equalizer, som betyder udjævning. Denne kan være opdelt i forskellige områder f.eks. high, mid og low og knapperne her regulerer så styrken på det pågældende frekvensområde. Større Eq'er kan være opdelt i f.eks 12 eller flere områder, der kan reguleres hver for sig. Det kan bruges til at kompensere for forskellige lokalers forskellige indvirken på lyden eller som en måde til at ændre lydens karakter på. Prøv f.eks. at fjerne al bas og diskant og give fuld mid så har du en "gammeldags" lyd. Bas og diskant knapperne på en radio er en simpel 2-bånds Eq.

Aux betyder auxiliary som oversættes ved ekstra og er blot en ekstra linieindgang (linieindgang/line in er en indgang, hvor gain er tilpasset et andet apparat f.eks båndoptager, radio o.l.).

Pan er - som også tidligere nævnt - blot en knap der panorerer lyden fra side til side i stereobilledet. De kan f.eks. bruges til at skille 2 instrumenter/stemmer fra hinanden ved at dreje dem lidt til hver side af midten.

Håber det gav lidt syn for sagn.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 25-02-06 23:57

aux er en UDgang, hvor du kan sende et signal - fx en vocal til fx en effektmaskine, og så få signalet fra FX maskinen tilbage i din mixer på en lineindgang .. Du kan også bruge din aux til fx at sende et signal til en monitor.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 26-02-06 00:19

AUX betegnelsen anvendes BÅDE til INDgange og UDgange.
Yamaha opererer f.eks. på nogle af deres mixere med AUX-sends og AUX-returns og - som Birgitte32 rigtigt skriver - ofte anvendes til et loop til en effektmaskine. Ofte står der bare send og return eller send og line in eller line out og line in. Alt sammen er egentlig bare forskellige navne for det samme - nemlig linie ind- og udgange. Kigger du på en alm. stereoforstærker har den ofte en AUX-indgang ud over de sædvanlige til CD og tape m.m.
Hvis et AUX-signal skal sendes til en monitor, kræver det, at den er aktiv - dvs. at der er indbygget forstærker i monitoren, da et AUX-send er et u(effekt)forstærket signal.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-06 11:00

http://www.soundcheck.dk/uploads/pdf/19/det_perfekte_mix.pdf den her artikel er faktisk "guld" i denne sammenhæng.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-06 11:28
Godkendelse af svar
Fra : rolandkorg

Dato : 28-04-06 10:46

Tak for svarene.