/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Når dagene længes----
Fra : dabj
Vist : 2229 gange
100 point
Dato : 25-02-06 21:18

vinteren strenges, er der et gammelt ordsprog der siger---og det er jo ganske vist.
Men kan nogen give mig en forklaring på hvorfor??
Det ville vel være mere naturligt, hvis kulden var værst, når dagene var kortest og ikke som nu hvor de er øget med omkring 3 timer.
Findes der en fysisk eller teoritisk forklaring på dette fænomen??
Nu tænker I jeg ordentlig om ---jeg har en kasse humle på højkant

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-02-06 21:41

Tror bare det føles sådan! Der er ikke rigtigt belæg for det på temperaturkurven!
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/klimanormaler.htm

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-02-06 21:48

->tedd
Mon ikke du lige skal studere kurven en gang mere eller sammenligne temperaturtallene for dec. og feb.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 25-02-06 21:57

Nå ok du tænker på hvorfor jan og feb er de koldeste? Det er jo på grund af at havtemperaturen falder. Altså at vand virker som et temperaturresorvar i højere grad end landjorden! Så det tager længere tid at varme op og køle ned end land! Derfor vil du ikke opleve de extreme temperaturændringer her i DK, men det gør du f.eks i fastlandsklima som meget af Rusland og USA/Canada har! Men tendensen er så at januar og februar er koldest her!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-02-06 22:38

->tedd
He-he--så har jeg vundet 30 stk. humle, håber bare ikke at andre har en anden forklaring
Golfstrømmen holder jo Nordsøen tempereret og herfra stiger varmen op og vil om vinteren bevirke at den fremherskende vind kommer fra øst og trækker kulden fra Sibirien/Rusland med sig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-02-06 00:26

Tedd glemmer bare at nævne Golfstrømmen der jo er den egentlige årsag til at vejret arter sig anderledes i Nordatlanten end i andre havnære områder i andre dele af verden der ligger på samme breddegrad. Den varme Golfstrøm som kommer sydfra og løber op langs med Europas Vestkyst, er grunden til at "sæsonen" ændres her. Samme Golfstrøm har også stor betydning for dannelsen af lav- og højtryk, der jo også har stor betydning for såvel nedbør som temperaturer i Nordeuropa. Svaret på dit spørgsmål er altså ikke helt så simpelt som Tedd antyder, men han har da fat i noget af det rigtige. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-02-06 00:32

Men nu nævner du jo selv:
Citat
Golfstrømmen holder jo Nordsøen tempereret og herfra stiger varmen op og vil om vinteren bevirke at den fremherskende vind kommer fra øst og trækker kulden fra Sibirien/Rusland med sig.

Og det har du jo helt ret i.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-06 08:57

teori (som vel også er fakta her) :
når dagene længes vil vinteren strenges = mod slutningen af vinteren føles den koldere fordi vi ønsker og længes efter foråret

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 26-02-06 11:08

Nedtælling til foråret
Dagene længes - vinteren strænges, skriver Brorson i "Her vil ties - her vil bies". Men der er lys forude

Der er 21 frostdage i februar, men om bare 24 dage er det for-år. Vi skal blot lige over februar, der statistisk er årets koldeste måned.

Du har nok fået forklaringen i indlæggene ovenfor... Men jeg vil dig lige tilføje at går vi tilbage i tiden var dette ordsprog nok mere relevant end idag... Bare husk på at Svenskerne marcherede over det tilfrosne hav for at overraske os i krig!!! Idag er det blevet så "varmt" at vi er blevet nødt til at bygge en bro for at komme derover og omvendt...

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 26-02-06 21:28

Tak for svaret tedd.
Hik-hik-- er igennem halvdelen af øllerne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-02-06 00:36

Husk de skal være kolde