/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
gnider sig mod gulvet
Fra : vombatsi
Vist : 1741 gange
100 point
Dato : 25-02-06 16:34

Jeg har en sund og rask hunkat på 2 år som lige pludselig er begyndt at gnide sin bag mod gulvet en stol eller lignende jævnligt.
Der er ikke noget at se på katten, og den har fået ormekur for nylig.
Er der nogen der har et bud på hvad problemet kan være?
vh vombatsi

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-02-06 16:39

Hej.
Til dyrlægen med den, det kan vi/burde ikke gætte om
Den har sikkert fået noget betændelse i urinvejene eller værre.
Tænk på det har været en kold vinter, hvis det er en udekat.
Og masser af træk, hvis den er inde.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 25-02-06 16:41

Hunde gør det, når deres analkirtler trænger til at blive tømt - men aner ikke om det er det samme med katte..???

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 25-02-06 16:46

OK det har de - fandt denne gamle tråd:

Lucas havde det tit. Han slikkede sig så bagi så det sprang - og det
Stank!!! Der var aldrig noget at se på ham inden, og dyrlægen mente at han
simpelthen tog sig af det ligesåsnart det begyndte at genere. Hvis man holdt
ham når det sprak kunne man være sikker på at være nød til at gå i bad og
skifte tøj for ikke at genere sine omgivelser.

Jeg ville tage Neo til dyrlægen, og få ham/hende til aat ordne der - så
slipper du for at hele huset stinker.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-02-06 16:49

Er din kat en ude/indekat?

Ved du om den kommer af med sin afføring?

Som tidligere nævnt skal du kontakte en dyrlæge.

Din kat er jo ikke sund og rask, når den gnider sin bag.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 25-02-06 16:50

Der kan gå betændelse i analkirtlerne. Oftest kommer betændelsen efter udførselsgangen stopper til, lidt ligesom når vi får en bums fordi en talgkirtels udførselsgang stopper til. Proppen i gangen kan forsvinde igen, evt. hjulpet på vej af hundens anstrengelser (biden, kuren på rumpen henad gulvet). En tilstoppet analkirtel hæver op og bliver mere fyldt med sekret. Evt. går der betændelse i sekretet. Begge dele gør ondt. Betændte analkirtler kræver et dyrlægebesøg med undersøgelse, om muligt udklemning af kirtlerne og antibiotikabehandling. Tilstoppede kirtler kan man forsøge at klemme ud selv hvis man har fået instruktion i det. Man skal dog være sikker på hvad man gør – de er tit meget ømme. Det kan også være svært at vurdere om der er betændelse i eller ej.

Katte har sjældent disse problemer, især betændelse i analkirtlerne ses yderst sjældent hos kat. Sekretet i deres kirtler er sammensat på en lidt anden måde sådan at udførselsgangen ikke så nemt stoppes til.

Det er nok en god ide at gå til dyrlægen og få set på problemet.

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-02-06 16:50

Tror ikke en hunkat får de problemer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-02-06 16:53

Hedder katten Neo, det vidste jeg ikke.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 25-02-06 17:40

En ELLERS sund og rask hunkat troede jeg ligesom lå i det når jeg nu spurgte, men tak for de forskellige råd - vil ringe til dyrlægen på mandag
vombatsi
Og nej katten hedder ikke Neo, men Gatti

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-02-06 17:58

Hvis du har mulighed for det, så hold din kat inde i weekenden, så du kan konstatere om den kommer af med afføring eller ej.

Det vil sikkert være det dyrlægen bl.a. vil spørge om.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 25-02-06 18:00

vombatsi...Der er da ingen grund til lyde fornærmet.
Alle kan give et bud på hvad din kat fejler, men vi er ikke dyrlæger.
Jeg tror, den har fået træk, eller kulde, og fået en betændelse.
Men kan ikke vide det.
Min kat løber også ude, men har aldrig oplevet det, medmindre den har orm.
Selvom den lige har fået ormekur, kan den have kastet pillen op, medmindre den har fået det som sprøjte, af en dyrlæge, så er du sikker på kuren virker.
Det kan også bare være irritation, der går over af sig selv.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-06 18:08

Du skal under alle omstændigheder have katten til dyrlæge, som de andre skriver. Det kan være, det er analkirtlerne, der er tilstoppede, eller det kan være det er orm - eller noget helt tredie. Det er jo ikke alle ormemidler, der virker mod alle typer orm. Har du set nogle orm?

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : jtj45

Dato : 25-02-06 18:30

hej
er den stereliseret eller hvad?

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 25-02-06 18:40

Ville altså ikke lyde mopset, men blev alligevel lidt stødt over at det lød somom jeg ikke tager mig godt nok af katten - ville bare høre om der var nogle bud, måske noget jeg kunne gøre inden hun skal til dyrlægen.
Hun er udekat og skider aldrig inde på bakken, så det med at holde hende inde i morgen vil jeg også prøve, så jeg kan svare på evt spørgsmål i den retning. Og hun er steriliseret, er en intrnatkat. Jeg har ikke set orm hos hende siden hun fik kur for en lille måned siden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-02-06 18:59

Jeg synes ikke du har lydt mopset.

Jeg har på nuværende tidspunkt en syg hankat. Den har jeg holdt inde i flere dage. Dyrlægen spurgte mig om den kom af med afføring, hvor meget den tissene og hvor meget den spiste/drak.
Det kan du kun have styr på, hvis du holder den inde.

Hvis jeg var dig, ville jeg få den ind nu og holde den inde til du har talt med dyrlægen.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 25-02-06 19:15

Hej din kat kan have bændelomer som klør. Har den ikke hård mave så er
det fordi det klør. du er nødt til at tager hos dyrelægen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-02-06 13:48

Din kat har højst sandsynlig betændelse i analkirtlerne, og det kan både katte (uanset køn), samt hunde få, selvom det ikke er så tit forkommende for katte som for hunde. I første omgang kan du sagtens vente med dyrlægebesøg, hvis du selv presser og udtømmer analkirtlerne. Garder dig med et stykke køkkenrulle, tag fat på begge sider af endetarmsåbningen et lille stykke fra denne på hver side, medens du holder katten i ro ved at holde fast omkring haleroden med den anden hånd, og press sammen. Regn med det sprøjter ud og at det stinker. Kommer der noget ildelugtende væske ud, så er der dét, der har generet katten. Hvis der intet kommer, - er kattens gener af andre årsager, og du bør i så fald kontakte dyrlægen.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 22-05-06 20:41

Jeg håber, katten i dette indlæg nu har været til dyrlægen , men kan da fortælle af den ene af mine gjorde det jævnligt - alternativt fandt jeg små hårde klumper afføring forskellige steder i huset. Han gider ikke drikke vand af skålen, medmindre der VIRKELIG ikke er nogen anden mulighed, så når han kun blev fodret med tørfoder, fik han ikke væske nok.

Nu får han - til hans store fornøjelse - dyrlægeordineret vådfoder hver dag........ikke meget, men nok til at jeg nu kun sjældent finder hårde klumper. Så det kan være et ganske simpelt fordøjelsesproblem.

Mange hilsner

Slambert

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 23-05-06 03:22

?????????
Long Time No ????
Håber mennesket har dett VÆRRE

Dyr bør ikke lide på grund af uvidenhed, NOGEN DER GIDER HENRETTE MIG.........'

Annuller spørgsmålet
Fra : vombatsi

Dato : 03-08-06 20:33

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål