/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
På hvilken side?
Fra : sprit73
Vist : 1659 gange
50 point
Dato : 24-02-06 10:27

Hej med jer,

Jeg hvalpetræner med min lille hundehvalp på hjemmebasis - idet vores hvalpemotivationskursus endnu ikke er oprettet.

Jeg er nu ved at lære ham at gå i snor - men hvilken side (af mig) er den korrekte at han går på, når vi går tur?

/sprit

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-06 10:30

Hunden skal gå på din venstre side.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-06 10:34

Når man kalder en hund "på plads" skal den også sidde ved din venstre side.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 24-02-06 10:45

Altid venstre og hundens skulder skal være ved dit ben - ikke foran og ikke bagved.

God fornøjelse og husk tålmodighed.

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 24-02-06 10:49

altid venstre

Kommentar
Fra : Sanne09

Dato : 24-02-06 11:16

Jeg vil vove den påstand at det kommer an på om hundeføreren er højre- eller venstrehåndet.
Min mand er venstrehåndet og jæger. Når han går på jagt med hund, skal hunden gå på hans højre side, så venstre hånd er fri til at hæve geværet.

Generelt er det vel også mest praktisk at man har sin "gode" hånd fri, når man går med hunden.

Sanne09

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 24-02-06 11:36

http://www.hundeinfo.dk/Aktiviteter/Lydighed/

Her er fra A-Z om din hund og hvad du skal gører
Ja venstre
God fornøjelse

VOV
Zita

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-06 11:36

Citat
LINEFØRING
Hundens plads ved førerens venstre side skal være således, at den højre skulder er ud for førerens venstre ben. Hunden skal uden kommando eller tegn sætte sig ved førerens venstre side ved standsning. Linen holdes med højre hånd eller med begge hænder, således at der er slap line mellem fører og hund. Følgende momenter indgår i øvelsen: gang - løb - vendinger under bevægelse - 3 skridt bagud - 3 Skridt frem-ad - 3 skridt th. - 3 skridt tv. - på stedet venstre om - højre om - og på stedet omkring - samt stå i 10 sekunder. Det er tilladt at snakke dæmpet med sin hund, men egentlige kommandoer samt ryk i linen vil medføre tab af point. I forbindelse med stå må der gives tegn og/eller kommando. Hunden må dog ikke berøres.

http://www.dansk-hunde-skole.dk/dhs_kursusinfo.html

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 24-02-06 12:16

Hundens placering ved venstre side har bl.a. den fordel, at når man som jeg bor på landet med veje uden fortove - og hvis man ellers går i den "rigtige side" af vejen - vil hunden være skærmet for trafikken.
Men ellers er det vel noget, man har vedtaget, at sådan skal det være.
Jægeren, der har opdraget sin hund til at gå/sidde på plads på højre side, ser vi vel aldrig til lydighedsprøver og udstillinger alligevel, så fred være med det.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 24-02-06 14:07

Hej, sprit73.
Tillykke med din lille goldenhvalp. Hvor gammel er den nu?? Jeg går ud fra, at du næsten lige har været ude og hente den, og den er omkring 2 mdr. gammel...
Så er det lige tidligt nok og spekulere i om hunden skal sidde på den ene eller anden side.
Det er rigtig nok, at en voksen velafrettet hund altid går og sætter sig ved førerens venstre side.

Men din baby skal allerførst have lært, at det er sjovt at følges med dig. Det vil sige, at DU skal være så sjov og interessant, så den (er det en hun eller han?) -har lyst til at komme hen til dig.

Det opnår du ved sjove lyde, ved at vifte med legetøj og give godbidder, og ved masser af ros. MASSER AF ROS!!
Du gør kun livet besværligt for dig selv og din lille hund hvis du irettesætter, -eller værre: skælder ud, og hvis du hiver i snoren. Snoren skal helst være slap hele tiden. HVIS din hvalp trækker for at komme hurtigt af sted (og det gør alle hvalpe), så står du bare HELT STILLE og venter på at snoren bliver slap igen. Så roser du og går videre indtil snoren bliver strammet... så stopper du igen... Hvis du synes, at I kommer for langsomt af sted på den måde, så holder du dens opmærksomhed fanget med et stykke legetøj eller en godte samtidig med at I går.
Du må bare ikke lade den trække af sted med dig. Og du må heller ikke rykke i halsbåndet når den trækker.

Jeg håber, at I snart kommer i gang med hvalpemotivation. For det er rigtig sjovt, og man får mange gode tips til opdragelsen. Hvor skal I gå til motivation henne? Og hvornår starter I?

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 24-02-06 15:21

Tak til jer alle for de super gode svar.

Birgitta -
Min lille skønne han-hvalp er ganske rigtig 8 uger og jeg fik ham i tirsdags.

Han er bare det skønneste væsen man kan forestille sig!

Vi legetræner og han elsker det! Selvom jeg sikkert lyder ganske fjollet for forbipasserende - med min konstante fine rosende stemme - så nyder vi det begge i fuld glæde

Han kommer allerede når jeg kalder - han følger mig også selvom jeg ikke kalder - han er tæt på at kunne sitte (utroligt hvad godbidder og mors sjove stemme kan udrette) og ja, så er vi begyndt at gå i snor.

Grunden til jeg stilte spørgsmålet var blot fordi jeg tænkte, at vi ligeså godt kunne lære det på den rigtige måde med det samme

Vil da også lige glædes strålende fortælle, at min skønne lille hvalp kun har haft 2 tisseuheld indenfor på de 4 dage jeg har haft ham

Han er bare SÅ skøn!!

Mange glade hilsner,
sprit

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 24-02-06 18:10

Man kan godt gå til fx. lydighedsprøve med hunden gående på højre side, men det kræver at man på forhånd har ansøgt om lov til det med en god begrundelse. Fx. går med en krykke i venstre hånd.

Så som hovedregel skal hunden gå på din venstre side.

mvh estrid

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-06 19:54

Iiiiiiih, tillykke med ham! Han skal nok blive til noget! Alt hvad han får lært i sine babydage, det sidder fast.. Selv om der vil være perioder, hvor han "glemmer" det, så vil det komme nemt tilbage.
Jeg håber, at I snart skal i gang med at gå "rigtig" i skole? (Eller børnehave er det nærmest i starten) Hvad hedder han?

Han kan sagtens lære kommandoen "sit" og "dæk" allerede. Simpelthen ved at du fortæller ham, at han sitter, -og roser. Og med en godbid i hånden nede på jorden kommer han sikkert let ned og ligge.

Det gør lidt forskel, om du har meldt ham til retriever-babytræning eller og det er lydigheds-baby-motivation for forskellige racer.
Retriever babyer lærer noget med at hente ting, som han også vil elske, og som er forberedelse til brugs- og markprøver. Og på et blandet hold er det mere noget med skægge øvelser, som at "kravle" sammen med ejeren eller lignende. OG legen med de andre hvalpe er vigtig ved begge slags træning. --Jeg har prøvet begge dele med Silke.
Det allervigtigste begge steder er, at det skal være sjovt!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 25-02-06 00:22

Det er meget påfaldende,at ingen i denne debat har nævn.at en af årsagerne til,at hunden skal lære at gå på venstre side blandt andet er fordi man går højre om i en udstillingsring.
Anvendes hunden ikke til det er det komplet lige meget,hvor hunden lære at gå.Blot det er den samme side hele tiden og altid.Skal man cykle med hunden er det dog en stor fordel,at lære den også at gå ved venstre side.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-06 12:02

What?? Mener du ikke "HØJRE SIDE" under cykling, bb1??
Ellers kommer hunden jo til at gå ud mod trafikken. --Hvis den løber på højre side, kan den løbe på fortovet.

Min første hund lærte ligesom alle mine senere hunde, at kommandoen "plads" betød venstre side, -uanset om føreren gik, stod eller sad.
Men da vi ønskede at cykle med hende, så "opfandt vi en ny kommando "plyds", som betød det samme som "plads", men på højre side. Det var der faktisk ingen problemer i. Hun kunne sagtens skelne, så de allerfleste steder kunne hun løbe løs på fortovet, men skulle vi over en krydsende vej, så var kommandoen "plyds" og så gik hun klods op af cyklen på højre side.

Ingen af mine senere hunde har lært at cykle. Det har jeg ikke haft brug for, -og jeg tror nok, at jeg synes, at trafikken i dag er for farlig til at jeg ville vove det. --At cykle med hunden i snor anser jeg ikke for at være særlig sundt for hunden.

Trafikken var anderledes dengang. -Det er 35 år siden..

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 25-02-06 15:22

Det kan du da have ret i,men nu bor jeg altså på landet og cykler kun på skovveje med mine hunde.Kunne aldrig finde på det i en by.Filosofien i det er for mig,er at mine hunde er jagthunde og skal derfor lære en masse andet,så derfor forsøger jeg at gøre tingene ens hver gang og at begrændse opgaverne.

Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 25-02-06 16:49

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-06 16:56

Citat
Skal man cykle med hunden er det dog en stor fordel,at lære den også at gå ved venstre side.

bb1, jeg forstår ikke meningen med at lade hunden rende ude på midten af vejen når man cykler?? Uanset hvor man cykler..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-06 17:06

Hej, sprit73. Tak for accepten af mit svar. Jeg håber, at vi hører mere om din goldenklumpen i et andet spørgsmål. Rigtig god fornøjelse med ham.