/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
tillidsmand...................
Fra : benles44
Vist : 2394 gange
100 point
Dato : 23-02-06 21:01

Hej nu kunne jeg godt tænke mig om man ikke kan spørge sin tillidamand om en ganske alm. spørgsmål mand til mand (selv om jeg er kvinde) uden han lufter det for ens ledelse.
Kort fortalt så havde vi på mit arbejde blevet enige om at jeg godt kunne holde ferie, mellem jul og nytår hvis der skulle komme sne måtte mine kollegaer godt kalde mig på arbejde for at rydde sne,
Bagefter hørte jeg så et sted at man ikke må kalde folk på arbejde i deres ferie,
Ok det er så i orden, jeg var så bare nysgerrig og ringede til vores tillidsmand for at høre, og han sagde så at det måtte man ikke, ok det er så helt i orden.
Så får man så at vide at han har informeret ledelsen om at jeg har stillet det spørgsmål, så føler jeg mig ærlig talt lidt røvrendt, jeg troede da måske i min naivitet, at man godt kunne stille sin tillidsmand et spørgsmål uden det kommer videre, er jeg helt forkert på den eller hvad????????????

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 23-02-06 21:17

Din tillidsmand har fuld tavshedspligt, hvis du henvender dig til ham - hvor han skal iklæde sig rollen som tillidsmand -
Du kan dog også henvende dig til ham som kollega... og der har han ikke specifik tavshedspligt udover det normale. Men der er vel en kæmpe gråzone. Han har vel ikke opfattet det som specielt hemmeligt, at du har spurgt ham om det. Men måske man skulle sige "jeg spørger dig, da du er min tillidsmand og du har tavshedspligt... må man bla bla bla...." hvis man ikke vil have situationen skal nævnes for andre.

Mvh Tokeren

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-06 21:21

En tillidsmand skal man have tillid til................Basta.
Hvis du ikke udtrykkeligt gør din tillidsmand forståeligt at du vil have spørgsmålet taget op på ledelsesplan (evt. LSU) .............................så bør det være en snak mellem ham og dig.
Men men - da fridage i julen ikke er den ubrudte sommerferie, mener jeg godt at man frivilligt kan afbryde sine fridage og hjælpe i firmaets tarv (aftalt på forhånd med firmaet og tillidsmanden)

Kommentar
Fra : birkenfeldt

Dato : 23-02-06 21:36

vil jeg nok sige at din tillidsrepræsentant har, ... du har ret i at man som tr til kollega skal have en hvis tillid, derfor ordet tillidsrepræsentant. Og hvis du har i fuld fortrolighed har spurgt din tr omkring det her med ferie eller ej, og hvilken muligheder der er der - så er det et stort svigt at gå til ledelsen uden at have snakket med dig om det først

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 23-02-06 21:50

Din tillidsmands svar er korrekt. Ledelsen kan ikke kalde dig på arbejde i din ferie. Hvis din tillidsmand, har refereret dit spørgsmål, bør vedkommende ikke være din/jeres tillidsmand mere.
Det er dog svært at afgøre "tvisten" hvis du selv her indgået en aftale, med at rydde sne.
Hvilket job har du? Er du vicevært, eller noget lignende?
Under alle omstændigheder, skal du have "kompensation/penge" for den tid du har brugt til at rydde sne, i din ferie.

Prøv lige at fortælle lidt mere. Hvilken fagforening er du medlem af?

Med venlig hilsen

Franksp (Fællestillidsmand i mere end 10 år)

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 24-02-06 00:39

Jeg forventede, et svar fra dig, her i aften. Jeg har ventet indtil nu. Nu smutter jeg i seng. Håber at høre fra dig i morgen.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 24-02-06 05:42

uh det må du undskylde jeg sidder normalt ikke så længe oppe, da jeg plejer at stå op kl 5 om morgenen. Jo jeg er ejendomsassistent i en boligafd. og jo jeg har fået mine 2 erstatnings feriedage for det og 5 timer mere oveni.
Så det er da helt i orden med afregningen.
jeg står i ESL. ( ejendoms- og servicefunktionærernes landssammenslutning).
Og som sagt ved jeg godt at jeg selv gik med til at de bare kunne ringe til mig, og så var der en snestorm på vej, og vi var i mandskabsmangel i forvejen da vi havde en sygemeldt.
Men det var osse bare fordi jeg var nysgerrig for at vide om det vi havde aftalt var i orden, jeg var ikke ude på at skore noget ekstra som det så ligepludselig blev udlagt som.

Kommentar
Fra : kent-s-t

Dato : 24-02-06 09:26

Hejsa,

så vidt jeg er orienteret, så MÅ man rent faktisk ikke arbejde, når man holder ferie ( jeg orker ike lige at læse ferieloven igennem, for at finde det - så bær'over med mig )
Men ja, hvad man ellers kan lave af "lokums-aftaler" er der efterhånden ingen grænser for - men nok om det!

Selvfølgelig har en TR tavshedspligt, og han/hun SKAL da heller ikke gå til ledelsen med noget, med mindre at den det omhandler har sagt god for det - men hvis en TR går til Ledelsen for at orientere om, hvilke spørgsmål der rører sig i marken, så de kan være obs på, hvad de evt skal orientere om, så ser jeg det ikke som et problem.

Jeg kan ikke rigtig se, om du er blevet nævnt ved navns nævnelse overfor Ledelsen, eller det blot har været en generel orientering TR'eren har givet.

Hvis du er i tvivl om, hvor du har din tillidsmand henne, eller du har mangel på tillid til vedkommende, så sig det til vedkommende, og en anden gang, så afslut dine spørgsmål med "...og det her, skal IKKE videre"!!!

Men god weekend, når den rammer jer!

...og husk, en TR kan altid væltes - det er blot et spørgsmål om modkandidater

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-06 11:41

Feriefridage er ikke en sammenhængende ferie, hvis det er dem som er afholdt.
Forhåndsaftale om evt. at afbryde et antal feriedage i særlige tilfælde (denne snestorm) mener godt at man kan. Dog bør tillidsmanden orienteres for evt. accept.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 24-02-06 14:32

jeg ved udmærket godt at man ikke må blive kaldt på arbejde i sin ferie, nu var jeg jo selv gået med til det så det er så ikke lige der at problemet ligger, det jeg er rimelig sur over er at tillidsmanden er gået videre, og det er med navns nævnelse, og som bekendt bliver enfjer jo hurtigt til 5 høns, og lige pludselig hedder det sig jeg skulle se om hvor meget jeg kunne få ud af det.
Og den eneste der ikke hører så meget om det er mig selv før jeg sidder til en mus samtale med min mester, og han så siger at jeg havde givet ham en kniv i ryggen fordi han lige bliver ringet op højere oppe fra ledelsen.
Nu havde jeg jo selv fortalt ham at jeg havde spurgt tillidsmanden og det var i en kaffepause hvor alle havde været til stede af mine arbejdskollegaer.
Jo jeg har da osse lært det af det at jeg skal da ikke have spurgt om mere en anden gang.........

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-06 15:39

En tillidsmand er både sine kolegers mand og firmaets mand................på den måde, at han skal forsøge, at få arbejdspladsen til, at fungere så godt som muligt.
En tillidsmand der skaber splid og utrykhed - har helt misforstået sin opgave.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 24-02-06 17:47

Hej folkens, der er sagt meget rigtigt her på siden!

1. der må ikke arbejdes i ferie - BASTA. Ferie må ikke afbrydes §15,3 Ferie afholdes i hele dage også ferieloven. Ferie loven er her: www.retsinfo.dk og søg på ordet ferielov så er den der.

2. en tillidsrepræsentant (som det korekt hedder i dag) har ikke tavshedsplikt, en TR (som forkortelsen er) skal sikre et godt og konstrukttivt samarbejde mellem medarbejdere og ledelsen, men skal samtidig varetage sine kollegaers interresse - i denne sammenhæng er det kun de kollegaer som er medlem af den organisation som er part i den overenskomst som TR er vagt til at varetage.

Det er ikke sikkert om i blot kan vælge en ny TR hvis i er utilfredse med den i har, nogle overenskomster har faste valgperioder.

Hilsen Morten

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 01-03-06 05:43

jeg ved at der er ikke andre der vil stille op og være tillidsmand, så jeg kan så bare konstatere at man ikke i fremtiden kan forvente noget hjælp.
Så synes jeg at jeg har fået svar på mit spørgsmål, jeg er så bare lidt i tvivl med hensyn til tavsheds pligten, har en tillidsmand tavshedspligt eller ej???????????

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 01-03-06 10:52

TR - tavshedsplikt - nej ikker mere end andre, det skrev jeg også sidst.

Hilsen Morten

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 04-03-06 15:27

okey tak for svarene fra jer allesammen og fortsat god weekend til alle