/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvis min datter flytter ind???
Fra : TheRipley
Vist : 1293 gange
500 point
Dato : 23-02-06 16:57

Jeg har et spørgsmål med mange facetter, og har ledt på familieadvokaten, men kan ikke finde svar.

Min datter og mit 2 årige barnebarn bor pt. til leje i et rækkehus. vi er begge to for nylig blevet enlige, jeg har i oktober købt et mindre hus, og da min datter i dag var på besøg, foreslog hun, at hun flyttede ind hos mig.

Bortset fra om vi kan finde ud af det rent praktisk, så er der også en del juridiske problemer blandet ind i det.

Jeg er ikke indstillet på, at lade hende købe sig ind i huset, det er mit, så det må blive en form for at leje et par værelser med adgang til køkken og bad og lave en lejekontrakt.

Min datter får pt. boligtilskud, ekstra børnetilskud som enlig mor og tilskud til dagpleje pga. en lav indtægt - og jeg er i tvivl om, hvorvidt hun økonomisk kan blive dårligere stillet, af at flytte ind hos "Moar", hvis det ikke lige havde været min datter havde det været nemt nok, men hvornår holder man op, med at være "hjemmeboende barn" - det skal lige siges, at hun er 25 år og at jeg ikke har boet sammen med hende i 7 år.

Vi kan ske at ende ud i, at det nok ikke vil kunne gå, uden at vi blev uvenner, men jeg ville have det fint med, før vi begynder at snakke alvor, at have en konkret viden om, hvordan det vil påvirke hendes (og min) økonomi.

Jeg håber, at nogen kan hjælpe.

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 23-02-06 17:08

Det lyder da dejligt, hvis i kunne få det til at fungerer, ril fælles glæde for jer alle tre.

For at være helt på den sikre side, ville jeg skrive her til http://www.friproces.dk/ngr/
de plejer at svarer ret hurtigt på hverdage.

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 500 point
Dato : 23-02-06 17:20

Ring til socialforvaltningen og spørg om du kan leje ud til din datter, og om tilskud til dagindstitution, bolig og lignende vil blive beregnet ud fra husstandsindkomsten eller din datters indkomst.

Spørg osse om din datters status som enlig bliver ændret fordi du er hendes mor. Det betyder nemlig 0 børnetilskud. Børnefamilieydelse og bidrag fra faderen bliver ikke påvirket.

Du bliver jo også beskattet at leje indtægten, Spørg på skat om denne beskatning.

Held og lykke til Jer alle tre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-06 17:30

Krav til boligen
For at få boligsikring skal boligen være en helårsbolig, og der skal være eget køkken eller kogeniche og afløb.

Øv øv her er der allerede den første hindring, med mindre i laver en lille kogeniche.

Det lyder ellers som en rigtig god ide for jer tre, så jeg håber det vil lykkedes både som familie og økonomisk

http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328443&_dad=portal&_schema=PORTAL

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 23-02-06 17:51

Altså ingen boligsikring, men jeg ved reelt heller ikke, hvad hun betaler i husleje nu, så det må jeg have fundet ud af.

Mit hus er heldigvis billigt at sidde i, så jeg behøver ikke tage en vild husleje, men på den anden side set, ved jeg jo godt, at jeg i realiteten kommer til at afgive hele huset, så lidt rimelighed akal der jo også være

Kan jo ikke fortælle mit barnebarn, at Mormor vil se fjernsyn alene nu, hvis hun også bor der......

Men det kan jeg tage stilling til, når det juridiske er på plads, jeg har skrevet et spørgsmål til linket, men der kommer en fejlmeddelelse, når jeg vil sende det, så jeg prøver socialforvaltningen i morgen - jeg skal heldigvis møde sent.

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-02-06 18:27

hmm har hørt ret meget forskelligt - men i er jo familie så husstands indkomsten vil vel blive højere , i hvertfald hvad jeg har erfaret flere steder.

Hvis i skal komme ud af at I bliver betragtet som en samboende familie skal lejemålet der lejes ud have separat toilet/bad og køkken (kan det lade sig gøre ???)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-02-06 18:34

Hej, Ripley. der er vist meget du og din datter skal have snakket igennem inden I kaster jer ud i det projekt.
For både hendes -og din egen skyld så skal I nok have en realistisk opdeling af huset i "dit", "mit" og "vores". F.eks. hver sit værelse og nogle fællesrum: stue-køkken-bad.
Og så er der jo ikke noget i vejen for, at der er fjernsyn både i fællesstuen og inde hos dig selv.
I vil få det rarest sammen, hvis I respekterer hinandens private rum. Det kan dit barnebarn sagtens lære også. Men for det allermeste så er I jo nok alle tre i fællesrummene, og så er der jo ingen problemer med det.

De økonomiske aspekter er det nok bedst, at du snakker med socialforvaltningen om. Gætteri kan du ikke bruge til ret meget, så det må alligevel være dem, der sidder med svarene.

Hvad er årsagen til, at din datter vil flytte sammen med dig? Jeg tænker på, er det for at bo billigere -eller er det for hårdt at være alenemor -eller er hun på vej til at miste sin nuværende bolig? Eller noget helt fjerde?

(((Jeg håber, at hun ikke ryger....... )))))

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 23-02-06 20:00

Birgitta, jeg har kun børn, der er antirygere

Og jo, jeg ved godt, at det ikke er "sådan lige", det tror jeg faktisk også min datter ved, så det er kun på tænke-stadiet endnu............

Men hvis man skal tænke seriøst, så er man jo nødt til, at have nogen facts at forholde sig til

Knus Ripley

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-02-06 20:12

Forhåbentlig får du nogle svar fra socialforvaltningen i morgen.. pøj, pøj med det..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-06 17:33

Hej, Ripley.

Hvordan går det? Fik du noget fornuftigt at vide af socialforvaltningen?

Godkendelse af svar
Fra : TheRipley

Dato : 28-02-06 20:22

Tak for svaret viviborgen.

Vi har bestemt os for, at det nok ikke ville kunne fungere i det lange løb, jeg trives fint ved at bestemme selv - og det gør min datter også ( skyldes nok den opdragelse hun har fået) Så hun finder ud af noget selv, og jeg vil nyde at få besøg af hende og min dejlige prinsesse.

Men selvfølgelig ville det rigtige være at ringe til socialforvaltningen, og det var du den første, der foreslog, hvorfor mon jeg altid bruger KanDu

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-06 21:10

Okay, Ripley. Det er nok det klogeste, selv om det jo fungerer i nogle familier med flere generationer under samme tag.
Jeg ville heller ikke kunne gøre det med mine børn...