/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Regnestykke.
Fra : Mosebaek
Vist : 591 gange
200 point
Dato : 22-02-06 17:43

Hej i kvikke kandu`er!
Det her med Megapixels kontra Megabytes,kilobytes og bytes,svirrer rundt i hovedet på mig.
En pixel i en kamera,er det det samme som en 1/8 byte.Jeg har f.eks. et billede på 598 KB,det
svarer til 612.488 byte.Vil det så sige,for at finde "beløbet" i megapixels,ganger man bare med 8.
Altså 612.488 x 8= 4.899,904 pixel. Mit kamera er på 5.2 MP. Er det = 5.200,000 pixels ????
Har det igen noget at gøre med hvor høj opløsning,man kan ta`et billede med.
Som i nok kan fornemme,er min børnelærdom gået lidt i "opløsning".
Jeg vil blive glad for lidt "udregning".

VH.Mosebaek,kamerafører.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 22-02-06 18:49

Jeg kan godt forstå du er forvirret. Det skyldes også at mange bruger udtrykkene i flæng.

en pixel er et af de punkter, som et digitalt billede er bygget op af. Det er mange af de såkaldt analoge billeder i øvrigt også.
MP betyder megapixels. men her begynder det allerede at være tvetydigt. Mega står normalt for million eller 1000000 ; men mange datafolk bruger betegnelsen for 1024 x 1024 fordi det er potenter af 2 og ca. en million , men omkring 5% mere. Når en sælger vil prale med hvor mange MP et kamera har, er det formenlig rigtige millioner der regnes i , for det giver et lidt øjere tal.

Hver pixel skal beskrives med farve og lysstyrke . det kan gørespå forskellig vis men kan nemt fylde 6 bytes pr pixel. Dit billede i højeste opløsning vil så blive omkring 30 MB ( megabytes) i bitmap format.
Derfor vil alle amatørkameraer komprimere billederne inde delagres. hvad de så kommer til at fylde som jpg komprimerede , kommer både an på billedets indhold, programmet i apparates lille computer og hvordan du har indstillet kameraet. Derfor kan der være væsentlig forskel på billederne fra forskellige kameraer, selv om de i princippet kan have den samme billedchip.

Datafolkene plejer at regne på denne måde
1 byte er 8 eller 9 binits

en kB er kilobyte og 1024 bytes

en MB er 1024 kB
mB eller mb skulle vel betyde millibyte.Det er ikke noget der findes.

Det er sikkert et emne som kan give en livlig diskusion, idet der er så mange hjemmelavede opfattelser både af navne og betydning. Folk læser så meget på engelsk, så de ikke engang ved hvad det hedder på dansk. Se bare de mange forvrøvlede indlæg på kandu.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-02-06 19:56
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-02-06 19:58
Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-02-06 22:46

Transor skriver noget om forvrøvlede indlæg. - Hmmmmm.....

Du må ikke blande Mbyte sammen med Mpixel. Det er to forskellige ting.
En opløsning på fx. 800 x 600 = 480000 pixel = 0,48 Mpix da det er et ti-talssystem.

Modsat er det med Byte og bit, som er et 8 talssystem, hvor der går 8 bit til en Byte, lige som der går 1024 Byte til et kByte - 1024 kByte til en MByte.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-02-06 09:46

Tak for svaret transor.

Det er en stor og flot artikel,du har taget dig tid til at skrive.
Udført i klare vendinge,som jeg tror,selv jeg kan forstå.Mange tak.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : haeggelin

Dato : 28-02-06 21:21

Godt opyst, jeg vil høre om du måske vil lære os digitalkamera bruger[Nikon D70] bruger opløsning optimal for der er faktisk mange, jeg har problemer med modlys, solnedgang og ligende.
v.h. haeggelin

Kommentar
Fra : haeggelin

Dato : 28-02-06 21:34

Det er også noget om hvad du bruger Nikon og Canon og hvad de nu hedder behandler plix/opløsning på hver der måde og det går du ikke kun betragte foto ud fra hvor mange plix du har.
V.h. Jan Hæggelin