/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Fysik
Fra : Nik_
Vist : 358 gange
50 point
Dato : 22-02-06 13:10

Jeg skal vide noget om det elektromagnetiske spektrum og skrive lidt om hvilke forskellige typer elektromagnetisk stråling der findes, og hvilke bølgelængder de har. Jeg har søgt på internettet, men det jeg har fundet fatter jeg ik rigtig. Nogen der kan hjælpe?

Mvh. Nik_

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 22-02-06 15:01

Hej

Prøv at søge efter stikord som fx: lys - uvlys - infrarødt lys - varmestråling - mikrobølger - radarbølger - radiobølger - gammastråling.

Begreber som du kan arbejde med: bølgelængde - frekvens - lyshastighed - bølgemodel - partikelmodel - strålingsintensitet - sortlegemestråling - farvetemperatur - fotoner - kvantemekanik.

Der er selvfølgelig også nogle helt praktiske sider, som kan være interessante: radio- og tv- sendere og modtagere, mirkrobølgeovnens virkemåde, anvendelse af røntgenstråling, lysudsendelse fra stoffer, laserlys, virkemåde af cd-skiver og meget andet.

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 22-02-06 15:14
Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-06 19:36

Se i lærebøger, opslagsværker og lignende, og lad være med at spilde tiden på internetsøgning, når det gælder fysik. Der står så meget forfærdeligt meget misforstået amatørvrøvl på mange hjemmesider.
Kun hvis man har kendskab til emnet, kan man vælge det rigtige. Med kendskab behøver man jo ikke søge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-06 20:01

Betegnelserne på den Wikipedia side, der henvises til, er det nok ikke alle der er fuldstændig enig i.

Hvis det er en skoleopgave, med en lille afhandling du skal lave , vil jeg foreså dig at skrive om de forskellige bølgelængders egenskaber og gå mere let hen over de mange opfindsomme navne.

eksempelvis om hård gamma stråling der er ufarlig fordi den går lige gennem legemet uden at have nogen virkning på det. Den bløde kan opfanges i gonader og linende væv og er derfor mere farlig.
Uv strålingen som kun skader de yderste hudlag. OSV

Annuller spørgsmålet
Fra : Nik_

Dato : 24-02-06 19:48

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål