/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Litex plader og gulvvarme
Fra : vaxen
Vist : 7705 gange
250 point
Dato : 22-02-06 11:38

Så står vi for at skulle i gang med at renovere vores lille badeværelse.

Vi skal selvfølgelig have gulvvarme med vand fra vores centralvarmeanlæg, og forsøger at finde den mest enkle (billige) løsning.

Under badeværelset er der et fyrrum, lige nu kun adskildt af et trægulv. Dette gulv skal brækkes op og spørgsmålet er nu, hvordan man lettest får lagt nyt gulv.
Vi har kigget på disse her kassetter til slangerne, men er nu løbet ind i disse Litexplader, som tilsyneladende kan lægges og derefter kan monteres slanger på og til sidst spartles.

Er det rigtig forstået? Er der nogen, der har erfaring med disse plader? Og kan det overhovedet betale sig?

umiddelbart ligner det en let og effektiv løsning, men om den holder i byretten har jeg ingen anelse om...
http://www.litexdanmark.dk/default.asp - lidt om pladerne.

Jeg mangler med garanti at give en bunke oplysninger, men dem må vi tage efterhånden

Vaxen

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 22-02-06 12:26

kobler mig lige på

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 22-02-06 12:30

Hvis I skal bruge Litex som gulv, skriver Litex, at det skal under varmerørene, men her skal I jo alligevel etablere et nyt gulv (Litex er ikke bærende), og hvorfor så ikke bare få det støbt. Det vil være mindre bøvlet, mere enkelt med færre lag, og der vil ikke være tvivl om holdbarhed. Det er efterprøvet gennem årene.

Litex er i det hele taget bare en overskuelig løsning til gør-det-selv folk (som mig selv), men efter et lignende projekt tror jeg hverken det er sværere og slet ikke dyrere, hvis man vælger selv at etablere en gummimembran. Husk også, at Litex tilføjer et reelt lag på jeres murværk, hvilket teoretisk ikke just gør konstruktionen stærkere, og så gør den faktisk jeres lille badeværelse endnu mindre for det fylder i højden, hvor en membran males direkte på væggen og næsten ingenting fylder. Se membranløsninger hos:
http://www.alfix.dk/dk/ramme_produkter_dk.htm , http://www.lip.dk/?ID=230&WEBID=0 , http://www.mira-byggeprodukter.dk/Default.aspx?ID=19
Som jeg ser det, er eneste virkelige gode anledning til at bruge Litex specielt formede vægge og kar-/rørkasser samt vægflader, hvor der kan opstår revner (vi har en sådan fra kælder til loft langs skorstenen). Vær opmærksom på, at Litex heller ikke er særligt egnet til cisternekasse, hvor der kan være et meget stort punkttryk. Her skal man bruge de gipsmættede vådrumsspånplader (ka' ikk' lige huske navnet).

Spørgsmålet om kassetter til vand er også lidt i samme boldgade, for det er smaddersmart på store gulve, hvor der skal holdes lidt styr på banerne, men i et lille badeværelse, er det vel nemmere bare at etablere en el-måtte med timer/sensor eller simpelthen et par baner pex-rør, der er spændt op på et tilklippet stålgitter.

De smarte løsninger er tillokkende, men de gode gamle fungerer bare - og de er mere enkle at opbygge og vedligeholde.

God arbejdslyst

Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-02-06 12:49

Når I vil bruge vand fra centralvarmen til gulvvarme kan jeg ikke se nogen fordel ved Litex.
Litex er smart til el-varme fordi elvarmen kan ligge umiddelbart under fliserne mens varme fra vandslanger skal ligge væsentligt dybere af hensyn til varmefordelingen.
Det er en del år siden jeg har lavet gulvvarme og der er kommet smartere materialer til siden, men umiddelbart vil jeg tro, at problemet ligger i dels den temperatur der er i varmen fra vand kontra el og så afstanden mellem slangen sbugtninger kontra el-varme ledningens bugtninger.
I hvert fald er det en vigtig detalje som I skal få styr på.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-02-06 12:52

Der er ingen tvivl om, at den lette løsning ville være at montere el gulvvarme, men vi vil få en enorm besparelse på det andet, derfor er det valgt.

Du nævner pexrør på gitter - jo, men det skal jo stadig ligge fast på noget. De muligheder vi har overvejet indtil nu er kassetter til trægulv og kassetter til beton - begge med plads til pexrør.
Oven på gulvet skal der lægges klinker.
Det, der taler i mod trægulvet er den maximale vandtemperatur, der må være i rørene nedenunder. Derfor virkede løsningen med rørene ovenpå en litexplade noget lettere og hurtigere at have med at gøre.

Et andet problem er, at der allerede nu er niveauforskel i gulvhøjden i forhold til det tiltstødende rum (mellemgang). Jeg kan ikke se, hvordan vi overhovedet kan komme ud over det.

Vi skal i øvrigt ikke have klinker på væggene, så de skal under alle omstændigheder enten fuldspartles eller sættes gips på....

Undskyld det er lidt rodet...

Vaxen

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 22-02-06 13:26

Jeg er helt enig i det økonomiske argument for valg af vandvarme.

Pexrør på gitter - skal ikke ligge fastpå noget. Hvis I klipper gitteret, så det passer nogenlunde til gulvets form, så er det gitteret, der holder rørene fast med strips.

Jeg er ikke sikker på, at trægulv er lovligt, selvom der findes et vælg af flotte løsninger (bl.a. trip-trap). Det er vel heller ikke så unormalt at træde lidt op, når man skal ind på et badeværelse. Bare niveauforskellen er tydelig for brugeren.

MichaelSP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-02-06 13:41

Der er flere ting I skal tage højde for ved ombygning.
Brandsikring, fugtsikring.
Husk at væggene vil danne god grobund for skimmelsvamp hvis de ikke er glatte.
Gipsplader i vådrum er en nødløsning og det skal være godkendte plader med godkendt opsætning.
Gulvet skal være vandtæt ellers vil der kunne trænge fugt ned i underliggende konstruktion og forårsage alvorlige skader.
Fyrrum er et hyppigt arnested for brande og derfor skal der brandsikres i etageadskillelsen over fyrrummet. osv....

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 22-02-06 13:46

Forresten.... lige et par tips, hvis I vælger at lægge fliser på gulvet.

En kandu-bruger skrev tidligere, at man kan bruge en rystepudser (uden sandpapir forstås) til at ryste gulvfliserne på plads. Rådet kom lidt for sent til mit projekt, men jeg synes, det lød som en god idé.
Mine gulvfliser endte ikke i perfekt niveau med hinanden, og et af problemerne var simpelthen at mase fliseklæb rundt under mine store fliser (30x30). Et godt råd kan derfor være at bruge mere vand i fliseklæb, så den bliver mere medgørlig. Husk blot at give den længere tørretid, før I går på den eller åbner for gulvvarme (i forvejen mindst 2 uger). Mindre fliser er en anden mulighed, men så tror jeg bare det bliver sværere at sikre et helt fladt gulv med lige fald, og så er I lige langt.

MichaelSP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-02-06 13:52

Man spartler underlaget plant og bruger en tandspartel hvor tandafstanden passer i forhold til fliserne så er der ingenting der skal mases på plads og det holder.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-02-06 15:23

Jeg skal ud at handle nu, men vil rasende gerne uddybe... Jeg håber, det er ok...

Vender tilbage lidt senere

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-02-06 19:36

Jeg har vist udtrykt mig forkert - der skal under alle omstændigheder klinker på - det er underlaget, vi er i tvivl om. Man kan få kassetter både til at støbe i og til at lægge vådrumsspånplader på.

Udgiften til de kassetter ville vi jo vældig gerne spare, derfor tænkte vi, at vi kunne bruge litexpladerne. Dermed ville vi også være ud over problemet med vandtemperaturen, da pexrørene jo ligger ovenpå pladerne.

Når du, Michael, skriver om gitternet, mener du så at vi eksempelvis kunne lave gulvfladerne af vådrumsspånplader, give det membran, lægge net og pexrør, spartle på og imellem rørene og derefter lægge klinker?

Vaxen

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 23-02-06 09:20

Hej Vaxen

Jeg er altså ikke fagmand, men du bliver nødt til at starte din beskrivelse af gulvets opbygning lidt mere struktureret, så misforståelser undgås.

I skal have et bærende gulv mellem etagerne, for Litex-plader kan ikke bære et gulv. Dette gulv kan lige så godt støbes på gammeldagsfacon i beton med stål, for så bliver det med garanti bæredygtigt og så skal der ikke gøres mere, før I kan lægge varmerør spændt op på et tyndt gitternet, der er klippet til. Alle rør og andet der skal gennem gulvet, skal selvfølgelig på plads inden støbning.
Oven på varmerør hælder I et nye lag, som siden males/spartles med vådrumsmembran (dette gøres 10-12 cm op ad alle vægge og op ad brusevæg, se særlige regler!).
Slutteligt bruger I fliseklæb til at fæstne jeres fliser (og selvfølgelig bruger man tandspartel, som BjarneD skriver, men hvis man ikke har prøvet det før, så får man ikke lige det perfekte håndelag på de første 4 m2, så se mine tidligere råd) og når fugemassen er på plads, og alt har fået en tørretid på ca. 2 uger, så kan I åbne for gulvvarmen.

Der er måder, hvor I først kan lægge krydsfiner på træbjælker (Litex viser det på hjemmesiden), men det ved jeg simpelthen for lidt om. Litex skriver selv, at man sparer tusindevis af kilo - men det skriver ikke, at man sparer tusindevis af kroner, og jeg synes nu, at det er rart at føle solid grund under føderne - særligt på badeværelset, så jeg ville klart vælge beton fremfor en pladeløsning. Da badeværelser i det hele taget er rum, hvor der skal efterleves mange regler, kan jeg kun anbefale, at I kontakter en fagmand til at kigge på det. I kan evt. kontakte en murer, der har vibrator og lignende til at gøre det ordentligt, og det bliver sikkert slet ikke så dyrt.
Prøv at indhente tilbud via nettet. I kender jo rummets størrelse, så I kan beskrive opgaven præcist, og I kan spare lidt ved selv at være arbejdsmand for ham. Det gode ved at starte projektet med en murer er også, at I kan stille den stakkels mand en forfærdeligt masse spørgsmål, mens han knokler med betonen, og med viden givet ud fra jeres badeværelse, bliver det meget lettere selv klare resten af murerarbejdet.

NB! Husk lige reglerne om, hvad I selv må lave. I bliver formentlig nødt til at have VVS'er til samlinger/returtermostat og ventil til gulvvarmen, så I kan jo også starte med at rådføre jer med sådan én, og de har jo også en god viden om hvordan gulve normalt bliver opbygget.

MichaelSP