/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Macro/record i Elements 2
Fra : emesen
Vist : 896 gange
50 point
Dato : 21-02-06 19:18

Jeg kunne tænke mig at automatisere nogle tasteslag da jeg tit skal beskære mange billeder.
Så - kan man som i eks. word - bare lave en slags macro.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 50 point
Dato : 21-02-06 21:00

Det kan du også i PS! Om det lige er hver enkelt "tasteanslag" er jeg ikke klar over, men den "optager i hvert fald hver handling du foretager dig.
Du går ind under ACTION (ligger i paletten ved siden af HISTORY) og vælger NEW ACTION og navngiver den (f.eks. Billedebeskæring).
Nu kan du så foretage dig det på ét af de billeder du ønsker skal gøres med resten (eks. gøre billedet mindre, sætte en ramme rundt om, lave det om til RGB fra CMYK, give det en blur...you name it)
Så kan du ved at indhente alle de andre billeder "afspille" denne ACTION få gjort lige præcis det samme ved disse

God fornøjelse!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 21-02-06 21:11

I word, kan du oprette macroer lige så "tosset" du vil. Vælg funktioner og indspil macro. Det kræver lidt læsning og forsøg, men det er vældig smart når man lige som har lært det. Det har jeg ikke, men jeg bruger det meget i Exel. i words kan du jo også redigere billeder. Men det ved du sikkert.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-06 21:44

Det lyder jo godt Pallenoc.
Men jeg kan ikke finde det i min " Element 2 "

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 22-02-06 06:45

Undskyld emesen, jeg skal vist have nye briller
Jeg læste dit spørgsmål som et PHOTOSHOP-problem...jeg er ikke helt klar over om min beskrevne funktion findes i PS Elements II??

Jeg "trækker i land igen"
Mvh
Palle

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-02-06 20:02

Eme:
Det ved jeg ikke en snus om, har aldrig haft
brug for den funktion.Egentlig tror jeg også det er ulovligt

Hilsen
Keldd..)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-06 20:31

Tja - jeg havde jo frygtet at Keldd ville kigge ind i spørgsmålet.
For billedmanipulation er vist hans stærke side.

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 24-02-06 20:33

Tak for svaret pallenoc. Jeg må nok hellere lægge en photoshop ind og bruge din anvisning der.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-02-06 21:20

TAK for din accept emesen.
Jeg vil lige tilføje at du kan oprette både en såkaldt BATCH som kan hente alle billeder i en bestemt mappe og "behandle" dem med de ACTION og gemme dem i en ny mappe (du evt. selv difinerer), eller lave en DROPLET som du placerer på dit skrivebord og blot trækker de billeder du vil "behandle" hen over denne DROPLET...mere "snildt" kan det da ikke være

Mvh
Palle