/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
mén grad
Fra : 7777
Vist : 2747 gange
50 point
Dato : 21-02-06 14:47

er der nogen der kan hjælpe mig? jeg har en mand der kom ud for en arbejdsulykke for 5 ½ år siden. der er nu kommet brev fra arbejdsskadestyrelsen at hans mén grad er sat ti 50 % procent. han har fået en masse følger efter hans arbejdsulykke, b.la. brækkede han ryggen det har han fået 5% for. han fi kraniebrud og har idag personligheds ændring, og en posttraumatisk dement af let grad det er sat til 25%. nakkesmerter er sat til 5%. vandleaningsbesvær er sat til 15%. efter ulykken har han fået tinnitus men det vil de ikke vurderer da de mener det ikk er et audiologisk mén? men det er jo noget der er kommet efter arbejdsulykken. så jeg håber der er nogen der er villig til at hjælpe mig, om min mands sag skal ankes eller er det iorden med de 50% han er vurderet til. jeg synes bare ikke det kan være rigtigt at de ikke vil give mén grad for hans hørelse, da det er et stort problem for min mand. skal vi anke sagen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-06 14:51

Min mand har prøvet det samme. Han henvendte sig til en ørerlæge, som vurderede sagen, og henviste ham til hospitalet mm, derefter gik sagen videre til arbejdsskadestyrelsen, som brugte div. vurderinger. I kan også bruge din mands fagforening, til at råde og vejlede.

Sikken dog en rædselfuld oplevelse, både før og nu. Håber i kan få den hjælp i har brug for begge to

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-06 14:53

Jeg glemte at sige, at hvis i selv skønner, at menet er mere end 5% ville jeg anke, og det kunne det godt lyde som om, så derfor - ank -

Pøj pøj

Kommentar
Fra : 7777

Dato : 21-02-06 15:00

tak for svare Nordsted1, ja min mands fagforening hjælper os med sagen for ellers var vi da kørt helt ned.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-06 15:04

Af bitter erfaring vil jeg lige sige til jer, at når i får erstatningsbeløbet udbetalt, så sørg for at det bliver et engangsbeløb, dette er skattefrit, hvis det er løbende udbetalinger, bliver det modregnet i en evt. pension, jeg kan ikke se logikken, vi var ikke klar over det, og mistede rigtigt mange penge

Kommentar
Fra : 7777

Dato : 21-02-06 15:10

tak for det, det er også noget vi har snakket meget om hvordan det skal udbetales. min mand får idag den højeste pension, og kommer aldrig ud på arbejdamarkedet mere. men fik din mand anerkendt hans tinnitus?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-06 15:35

Prøv selv at kigge tingene efter i mén bekendtgørelsen
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C19991105060
Det er et helvede at kæmpe sig igennem og med hensyn til erstatning så vil den jo også trække ud hvis I anker.
Erstatningen for erhversevnetab udbetales som udgangspunkt som løbende skattepligtig ydelse, men alt efter skønnet af tabt arbejdsevne vikl der kunn eforekomme hel eller delvis kapitalisering. Den periode der går fra sladen og indtil udbetalingen vil være at betragte som løbende udbetaling og er skattepligtig og modregnes i pension. Læs selv.

http://www.ask.dk/arbejdsskader_2004/hvad_kan_du_faa/kapitalisering.asp

http://www.ask.dk/udgivelser/vejledninger/html/erstatning_for_tab_af_erhvervsevne.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-06 15:42

Når alt er faldet på plads, så sørg for at mengrads udbetalingen bliver et engangsbeløb, så er det som sagt skattefrit, det er noget i selv skal gøre opmærksom på. Vi mistede 80.000 kr da vi ikke vidste det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-06 15:52

Nordsted1 er du sikker på, at du ikke roder rundt i mengrads erstatning og erstatning for erhvervsevnetab??

Jeg mener, at mén erstatningen er et engangsbeløb, mens erhvervsevnetabet er løbende udbetaling, som kan kapitaliseres i den udstrækning det er beskrevet i linkene ovenfor.

Jeg har selv været møllen igennem med en sagsbehandlingstid på 4½ år.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-06 16:02

Det er nok ikke Tinnitus der vil gøre den store forskeli erstatningen
Citat
Tinnitus

Stærkt generende vedvarende tinnitus (øresusen) efter traumer, hvor der samtidig er opstået sikker påviselig varig, men ikke nødvendigvis erstatningsberettigende hørenedsættelse
5-8

Ved et anerkendt støjbetinget høretab kan der i særlige tilfælde gives et tillæg for stærkt generende tinnitus. Tinnitus vurderes i disse tilfælde som et tillæg på
2-5

Erstatning for hørenedsættelse og tinnitus kan lægges sammen.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 21-02-06 16:04

Når i får udbetalingen skal i altid anke, de giver aldrig så meget som de er villige til at udbetale. Jeg kender flere der har været møllen igennem de har anket med det resultat at de fik flere penge. Den ene af mine venner fik tre udbetalinger og endte med at få over dobblet så meget udbetalt som han fik i første omgang. Så bare ank indtil de ikke hæver erstatningen mere.

Mvh. Jacob

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-06 16:13

Ja vel er de nærige, men det er faktisk kun i tilfælde hvor der ikke er truffet afgørelse i tilsvarende sager, at der kan ankes.
Jeg oplevede, at de selv sendte anke ind når jeg stillede spørgsmål ved div. afgørelser og til sidst måtte jeg bede dem om at stoppe det fordi det anken kunne indbringe ville være mindre end det beløb jeg tabte ved at få løbende udbetalinger i stedet for kapitaliseret erstatning. Det var skat og fradrag i pension der var årsagen, men det afhænger af de konkrete forhold.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-06 18:02

BjarneD...Du har ret, det er erhvervsevneerstatningen, der skal udbetalet som et engangsbeløb, for at man ikke skal miste til skattevæsenet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-06 19:11

OK!
Det her er så kompliceret, at man aldrig skal være for sikker og selv skadestidspunkt er afgørende for reglerne.