/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Honda CBX 550 F aflader
Fra : dark_minded
Vist : 838 gange
100 point
Dato : 20-02-06 17:57

Ja, sagen er den at jeg har en Honda CBX 550 F stående herhjemme, som jeg skal igang med at have gjort klar til sommeren. Der er monteret et nyt originalt batteri af sælgeren, men den står hele tiden og aflader, og jeg har ingen anelse om hvad det er som tapper strømmen, er der nogle som har en ide?

Ps. Jeg har sselvfølgelig tjekket alt lys

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 20-02-06 18:15

Et batteri vil altid miste noget af strømmen / tabe spænding - hvor hurtigt sker det ?
Oplad batteriet med en autolader, og lad det stå UDEN ledninger til MC'en, så ved du om det er batteriet, eller det virkelig er MC'en.

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 20-02-06 18:37

Det sker på et par dage, hvis jeg lader det helt op, kan der lige gå et par dage uden at den bliver rørt, og er batteriet så afladet at den lige kan trække starteren rundt et par gange i et nogenlunde tempo, men så bliver den meget svag. Batteriet er helt nyt, så jeg vil helt klart tro at fejlen ligger på MC'en, jeg aner bare ikke hvor jeg skal starte med at lede

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-06 18:45

Har du slukket al lyset?
Har du noget eftermonteret elektronikfis ?

Kan være den ikke bliver ladet ordentlig op. Husk også at koldt vejt giver høj indre modsand i selv det bedste batteri og stiv kold olie sætter store krav til selvstarterens strømkilde.

Den eneste måde reelt at måle om den taber ladning er ved at måle syrens vægtfylde og kompensere for temperatur efter en tabel, som kan fås fra seriøse batterifabrikanter.
Spændingsmåling og fornemmelse er ikke meget bevent.

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 20-02-06 18:58

Alt lyset er selvfølgelig slukket, og der er så vidt jeg ved og kan se ikke monteret noget der tager strøm.

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 20-02-06 18:59

* "Eftermonteret noget der tager strøm" skulle der have stået

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 20-02-06 19:45

Med et amperemeter har du mulighed for at finde fejlen. Man kan købe et amperemeter der simpelthen klemmes på elkablet og kan der med måle om der er en afladning såvel som en opladning. Elnettet på en MC er mere kompliceret end man umiddelbart forestiller sig og især hvis det er en ældre maskine hvor der er foretaget reparationer af ledningsnettet. Her taler jeg af erfaring som ejer af en Yamaha XJ 650 årg. 1984, så på med klemmen

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 20-02-06 19:51

Jeg har en "Virago" som skal klargøres til 010306 så dækker forsikring igen! Jeg har prøve startet den nogle gang og det starter kun når batteriet er fuldt opladet. Da vi har haft meget kold verjet her i vinter tror jeg der er problemet, jeg har ikke haft nogen problemer om sommeren. Jeg mener når jeg kør en tur er det med til at hold batteriet godt opladeret. Husk at oplader strom skal vær ca. 14,5 volt på en 12 volts batteriet. Da de flest M/Cer er født med den generator siom passrer til normalt brug, D.V.S. at alle extra lys og tingel tangel kan gøre at generatoren ikke kan hold batteriet ved lige.

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 20-02-06 19:55

Der er ikke noget ekstra lys på, men jeg vil da lige prøve at sætte et amperemeter på, evt. med batteriet monteret, og afmonteret. Jeg kan bare ikke rigtig finde ud af hvad det skulle kunne være som kan sluge al det strøm.

Kommentar
Fra : mikkelbach

Dato : 20-02-06 21:48

Et forslag er, at afmontere batteriet, lade det op og måle det med en syretester. Et fuldt opladt batteri skal vise, så vidt jeg husker 13,8 v de betyder 2,3 v pr. celle. prøv så efter et par dage at måle syretallet igen. Hvis batteriet kan holde spændingen uden særligt tab, er batteriet i orden, men lad det blive inde i varmen.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 21-02-06 10:16

Et fuldt opladet batteri skal kun have en spænding på ca 12.7 -12.8 v.
Hvis spændingen er 13.8 v. som mikkelbach skriver er det overopladet.
En mere korrekt måde at måle ladetilstanden er med en syremåler- massefylden på elektrolytten.
nilsg