/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
MOBNING ER ET PROBLEM!
Fra : Gevelia
Vist : 713 gange
100 point
Dato : 20-02-06 11:07

Hejsa!

Jeg har et projekt i skolen hvor jeg bl.a. mobning. Her er nogle punkter:

•   HVORFOR MOBBER DU?
•   HVAD KAN DEM DER BLIVER MOBBET GØRE?
•   HVAD TROR DU DET GØR VED EN NÅR MAN MOBBER?
•   HVORDAN HJÆLPER MAN DE RAMTE?

Jeg er selv blevet mobbet i mit liv folk har sagt meget grimme ting til en. f.eks.

Ha' du har godt af at din far er død. Det er rigtig godt for dig du kan lære det!

Ha' din mor er alkoholiker. Det gjorde hun pga. dig. fordi du er så grim at du selv græder når du ser dig i et spejl.

Ha' du er alene med alt og ingen vil nogen sinde hjælpe dig fordi du er en taber.

Ha' du er da for klam fordi du er til fyre.

Sådan nogle ting er der nogle meget onde børn og unge mennesker der kunne finde på at sige.

Kan i fortælle mig hvad der for folk til at sige sådan noget og har i selv været udsat for sådan en behandling.

Dette en debat der kørre i denne uge. så vil meget gerne have svar fra mangeaf jer... Tusinde tak på forhånd og i håb om at få gode råd.

Mvh. Per/gevelia

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 20-02-06 11:18

Du bliver nok nødt til at ændre lidt på hele samfundsstrukturen.
Hele opbygningen i dag er kun til vindere/tabere.
Jeg er ikke blevet mobbet.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-02-06 11:21

Nu kommer et meget upædadgogisk og ikke acceptabelt svar: Giv dem et par på bærret.

Hvis du har svært ved at agere fysisk, så meld dig til et selvforsvarskursus, det vil helt sikkert styrke dig og give dig det kropssprog som får andre til at passe sig selv.

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 20-02-06 11:30

Super godt svar qfha.

Jeg har selv 3 sønner. Og den ældste opdragede vi MEGET pædagogisk. Ikke slå osv.

Det gik fint, så længe han gik i dagpleje og børnehave.

Men da han gik i skole, gik det helt galt.

Han blev mobbet, så det spar to. Og faderen og jeg lavede reglerne om:

Du må stadigvæk ikke slå - med mindre, andre slår dig, eller du kan se, du ikke kan undgå at få bank. Så slå først, og slå HÅRDT.....

Det hjalp.

Knus supersine669

Kommentar
Fra : h_tina

Dato : 20-02-06 11:42

Ja kan vel ikke påstå jeg er blevet mobbet, sådan direkte, men har da prøvet og blive holdt udenfor og i bund og grund er det vel også en eller anden form for mobning!

Lige præcis hvad der får folk til at mobbe er jo i sig selv et rigtig godt spørgsmål, men tror bare at der er nogle der hele tiden føler at de skal "kanøfle" andre fordi de ligefrem har det godt med det...

Er heller ikke et sekund i tvivl om at dem der mobber har et eller andet problem, for jeg som "normalt" menneske (tror jeg da nok!) kan ved gud ikke forestille mig at man som person skulle kunne få noget som helst godt ud af at mobbe andre! Og er til enhver tid også overbevist om at dem der bliver mobbet har det RIGTIG elendigt, mener ligefrem at det sandsynligvis er noget der vil sidde på ens rygrad psykisk resten af ens dage, medmindre man får taget så meget hul på problemet og får snakket sig ud af mobningen!

Som pårørende til én der bliver mobbet mener jeg helt klart at disse mennesker har et stort ansvar i at få gjort noget ved problemet! Hvis min søn fx. blev mobbet i skolen og jeg vidste besked om det, så ville jeg da hurtigst muligt få snakket med enten lærerne, eleverne eller forældre om det, for at finde ud af årsagen til mobningen og få det STOPPET!! For tror i bund og grund en del af mobberiet kunne stoppes ved "tale" men mange steder er der nok bare for meget tabu omkring emnet endnu, selom vi lever i 2006!!!

Godkendelse af svar
Fra : Gevelia

Dato : 20-02-06 11:43

Tak for svaret emesen.

Værdifuldt svar! tusind tak

mvh. Per

Kommentar
Fra : h_tina

Dato : 20-02-06 11:44

Svar til både supersine669 samt qfha ... er faktisk også normalt imod at man slår, men er nok nød til at give jer ret, i nogle tilfælde er det ski tiltrængt!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-02-06 12:10

Hmm, det var godt nok en kort debat, jeg synes ellers at mobning er et utroligt vigtigt emne og havde set frem til mange gode svar.

At lave om på hele samfundsstrukturen?
Ja sikkert, men hvad gør man så lige nu? - På vej mod denne ændring af samfundsstrukturen? At ændre hele molevitten viol tage generationer - hvad med alle de der bliver mobbet i mellemtiden?

At slå igen?
Jeg tror ikke problemerne løses sådan - vold avler vold, er det dét vi skal?

Efter min mening begynder det hele i hjemmet og den alle tidligste barndom, i vores opdragelse af vore børn. Vi skal sørge for at vores børn har den selvtillid der skal til for at klare sig i livet. Hvis selvtilliden er i orden, kan man stå imod og klare sig.

I øvrigt er også voksenmobningen efterhånden et kæmpe problem som spolerer mange menneskers hverdag.

Mobning er en af mine kæpheste men jeg kan se at spørgsmålet er lukket, så jeg vil vandre videre og spare krudtet til en anden god gang.

Held og lykke med opgaven Per.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Gevelia

Dato : 20-02-06 12:34

tusind tak for jeres svar. jeg kan bruge det til noget...

men til dig h_tina hvad vil du gøre hvis du fik af vide at du ikke kunne bruges til noget? Hvordan vil du reagere. jeg kan ikke slå andre, men jeg kan sige det til dem der mobber at det ikke er smart...

Jeg går nu på en mobbefri skole. men den dag jeg fortalte til min bedste veninden jeg var til fyre var der nogle bag hende der lyttede og bygyndte at mobbe. s´man kan sige jeg selv var uden om det, men at det er fejt... Jeg skrev en sang i skolen som gjorde at skolen blev tavse hvor de bag efter kom og sagde undskyld. Nu i dag er jeg fuldstændig respekteret som et almindeligt menneske og jeg for fuld støtte fra skolen det er rart men oplevelsen kommer først nu... Jeg har selv gjord noget for at det blev sådan. men har haft det virkeligt svært både at forsøge selvmord og stikke af fra det hele og snakke med i profesionel. men entet hjalp. men nu har selv taget initaitivet til at det hele er blevet sådan i dag. så nu er der ingen der mobber ihvertfald ikke lige nu...

mvh. Per / Gevelia

p.s men dette er til projektet tror det bliver virkeligt at hårdt at gen fortælle det jeg har oplevet..-. har du enlig oplevet noget lignende.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 20-02-06 14:19

Mobning er kun et problem for den som bliver mobbet. Hvis bare alle mobbede hinanden ville der ikke være noget problem med mobning!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-02-06 15:08

Hej igen Per.

Jeg har købt spørgsmålet fordi emnet er stort og interesserer mig.

Først - Flash>

Citat
Mobning er kun et problem for den som bliver mobbet. Hvis bare alle mobbede hinanden ville der ikke være noget problem med mobning!

Sikke noget VRØVL at skrive!
Hvis du virkelig mener som du gør, er der seriøst noget du alvorligt har misforstået! Dén der mobber har det lige så slemt som 'offeret'! Nogle gange endda værre!
Hvis du derimod skriver som du gør, for at joke?? Jamen så synes jeg emnet er FOR alvorligt til jokes - sorry, det er blot min usle mening.

Per> Situationen som du beskriver, dit eget forløb, er uhyggelig og forfærdelig og jeg kan levende forestille mig hvordan det har været at være dig! det kan jeg tillade mig at skrive fordi vi har været igennem et forløb der ligner dit, med vores datter. Hun kom helskindet igennem men det kostede mange kræfter og mange spekulationer, for os alle i familien, ikke mindst for hende.

Mere held og lykke med dit projekt!
Du er SEJ Per! FLOT at du fandt denne fantastiske måde at tackle mobbe problemet på, for dig selv og på din skole, det er utroligt flot klaret!
Måske du, engang i fremtiden, vil kunne bruge dette, til et virke blandt folk der forsøger at få afskaffet mobning (hvilket jeg dog ikke tror på, kan lade sig gøre) - men i det mindste at få problemet tacklet på en ganske anden og meget mere fornuftig, måde end det sædvanligvis bliver tacklet på nu. Som det er nu, så virker det som om alle så gerne vil gøre en hel masse men når det kommer til stykket, så aner man ikke hvad man skal/kan gøre.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 20-02-06 15:26

Først og fremmest skal du sige til dig selv, at det ævl de siger bare er noget de lukker ud for at være onde, og ellers ingen betydning har.

Hvis ikke de kan se og mærke på dig, at du bliver ked af det eller gal så holder de snart op. Der er ikke meget ved at drille end, der er ligeglad.

Hvis de går over til håndgribeligheder, er det straks værre. Så kan du blive nødt til at slå igen. Resolut og hårdt.
Fremfor alt må de ikke tro du er bange for dem. Det er det de spiller på, og som regel er de selv nogle krystere når det kommer til stykket.
Måske er det en god idé, hvis du kan gå til en eller anden form for kampsport, for ar styrke din selvtillid .

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 20-02-06 15:31

Læste lige dit spørgsmål igen. Ja jeg er selv blevet moppet én gang. 2 drenge der var et par år ældre mente at jeg skulle kanøfles.
Jeg var en lille hidsigprop så jeg smækkede den ene en midt i fjæset. Han fik næseblod og da hans kammerat så blodet, besvimede han.
Jeg blev aldrig moppet mere.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-03-06 22:43

Med ondt skal ondt fordrives! MOB IGEN!