/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
samfundsøkonomisk litteratur
Fra : gigasound
Vist : 298 gange
120 point
Dato : 19-02-06 22:13

Hej...

Da min store passion er samfundsfag, og i særdeleshed: samfundsøkonmi, vil jeg gerne blive klogere på dette felt - hvilket normalt vil ske gennem læsning af bøger. Mit problem er bare, at jeg er forholdsvis ny i bogverdenen, og har af den grund intet overblik over, hvilke bøger man bare "skal læse".

Jeg håber, at nogle af jer vil kunne give mig et par forslag til bøger - eller steder hvor man kan finde inspiration - om: samfundsøkonomi, som beskæftiger sig med en overordnet betragtning, og altså ikke dybe afkroge af emnet.

MVH.
Rasmus Thomsen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-02-06 06:46

Nu er det lidt svært at komme med nogle forslag til bøger, når man ikke kender din bagrund. Hvor vil du starte, er det på gymnasieniveau eller højere. I givet fald er det samfundsvidenskabelige område så stort, at der skal en bestemt vinkel til. Lad os høre om din baggrund på området, og hvilken vinkel du synes er mest interessent. Så skal du få nogle bud.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : gigasound

Dato : 20-02-06 12:31

Ja det kan du ha' ret i.

Jeg går på gymnasiet, men vil mene mit niveau er en smule højere. Jeg har en basal viden om de mest fundamentale ting inden for samfundsfag. Jeg har planer om, at læse samfundsøkonomi på uni efter gymnasiet.

mht. vinkel. Jeg ved kort sagt ikke, hvilke vinkler der er interessante, da jeg aldrig har beskæftiget mig med noget dybdegående indenfor samfundsøkonomi. Samfundsfag på gymnasiet, søger blot at opbygge en grundlæggende forståelse for samfundet.

Kom venligst med nogle spændende forslag.

Rasmus Thomsen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-02-06 13:34

Spørg evt. din lærer om sammenhængen mellem de videnskabsteoretiske holdninger, og de forskellige klassiske teorier for at få en forståelse af, hvorfor der er forskellige holdninger til de økonomiske teorier.

Andersen, T.M. (2000) Makroteori, kapitel 2 i Chr. Hjorth-Andersen: Udviklingslinjer i økonomisk teori, København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag

Fink, H. (1996) Samfundsfilosofi, Århus Universitetsfolag

Jespersen, J. (2002) John Maynard Keynes, København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag

Kurrild-Klitgaard, P. Adam Smith, København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag

O'Connor, James (1973) The Fiscal Crisis of the State, NY: St. Martins Press

Phelps, E.S. (1990) Seven Schools in Macroeconomics, Oxford: Clarendon Press

Popper, K. (1957) Historicismens elendighed, København: Samlerens Bogklub, 1996

God læsning.
mvh
qfha