/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Beton gulv er støbt for højt
Fra : tlyngsoe
Vist : 4095 gange
200 point
Dato : 19-02-06 16:45

Jeg har lige støbt 12 m2 gulv, men har ikke været nøjagtig nok, så gulvet er nu for højt i forhold til de andre rum i huset. Jeg skal fjerne mellem 5 og 20 mmm beton.

Er der nogen der har en god ide?. (Jeg har set man kan leje en betonhøvl, kan den måske gøre det)

Torben

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 19-02-06 17:59

20 mm er nok i overkanten for en betonhøvl, så prøv først at skrælle det meste af med betonhammer.
Regn med at det kan svine en del.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 19-02-06 18:27

Hvor tyk ca. er hele betonlaget? Jeg tror det bliver et dårligt resultat at prøve at fjerne det overskydende - selvfølgelig afhængig af hvad der skal ligge oven på.
Umiddelbart ville jeg hakke gulvet op og støbe det ordentlig igen - sorry ikke megen opmuntring.

Kommentar
Fra : i56

Dato : 19-02-06 20:17

Mellem 5 og 20 mm. kan godt klares med f.eks. en Festo betonfræser, men da den kun arbejder i en bredde af ca. 100mm., kommer det til at tage en del tid. Den kan dog indstilles i dybden, så det ikke bliver så svært at styre.
Den efterlader også overfladen rimelig pæn, så du kan nøjes med at lave et tyndt puds/slidlag, når du er nede i den ønskede dybde. Hvis du skal lægge plader over betonlagt, kan du godt forsvare at lade betonlaget stå som efter fræsningen.
Husk at leje en støvsuger sammen med fræseren, da støvmængden er enorm, men begrænses betydeligt med f.eks. en Festo støvsuger med stor slange.
Inden du begynder, bør du nok overveje om ikke det vil være charmerende med et lille trim op til køkkenet, eller hvad det nu drejer sig om.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 19-02-06 20:18

Det er en ommer

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-02-06 16:34

ommer

Accepteret svar
Fra : teknik06

Modtaget 200 point
Dato : 21-02-06 09:11

Det er ikke nødvendigvis en ommer. Tal med Ramirent ( eller et andet udlejningsfirma) om leje af en betonhøvl. Den kan gøre det, men det skal tages af flere omgange, sviner af pommeren til og gulvet er absolut ikke jævnt bagefter. Men alt i alt så tager det også meget tid at hugge det gamle op, køre væk osv. Husk at få en kant-høvl med.

Hvis du skal lægge tæppe bagefter, så skal du efterspartle gulvet. Skal du lægge fliser så læg dem ud først for at sikre dig at der ikke er forhøjninger de kan ride på. Så knækker de.

Jeg har selv prøvet det, og det er mange timers ekstra arbejde du har givet dig selv.

Husk som I56 skriver - en god industristøvsuger er uundværlig.

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 12-06-06 21:38

glem alt om at høvle , det er hurtigerer at brække gulvet op og støbe nyt, som en anden en siger, det er en ommer

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-06-06 10:35

Yes, som jeg skrev tidligere. Alt andet giver et dårligt resultat.

Godkendelse af svar
Fra : tlyngsoe

Dato : 15-06-06 10:39

Tak for svaret teknik06. Jeg fik høvlet gulvet og efterfølgende spartlet med selvnivelerende spartel og det er blevet rigtigt godt..