/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Optik på kikkert
Fra : stig54
Vist : 671 gange
50 point
Dato : 19-02-06 09:29

Jeg kunne måske have valgt foto til dette spørgsmål, men jeg prøver her sidder jo mange kloge hoveder.
Såvidt jeg forstår er en kikkert på 12 x 60 med 12 gange forstørrelse og 60 mm linsediameter.
jeg har set på en kikkert med 40 x 70 optik, men den må da være umulig at holde stille, jeg mener med den førstørrelse. Det svarer vel til at zoome 40 gange ind på et videokamera, det er umuligt.
Det er en hånsdkikkert

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-06 09:32

Så bruger man et stativ.

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 50 point
Dato : 19-02-06 12:13

I handelsflåden (og de fleste lystsejlere) bruges almindeligvis 7x50 kikkerter, idet disse er de nemmeste "at holde stille" i forhold til rimelig zoom/lysfølsomhed.

I øvrigt er et godt tip til håndholdte kikkerter at holde om kikkerten med f.eks. højre hånd med fuldt greb. Venstre støtter kikkerten med flad hånd.

Dette giver mere stabilt "billede". - Prøv selv - det virker.

Ellers må du i gang med stativet - som skrevet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-06 14:49

En 40x70 kikkert kan ikke kaldes en håndkikkert. Det er noget vrøvl. Som du selv siger, kan man ikke holde en sådan stille. Som Teil siger skal man bruge stativ for at have fornøjelse af en sådan. I den størrelse kaldes det et Teleskop. Bruges mest af Ornitologer (Fuglekikkere) som så altid benytter et 3-benet stativ for at holde motivet i ro. Gode Teleskoper koster normalt mellem 10 og 20.000 kr. Så hvis det du har set er billigere, er det nok noget billigt og ubrugeligt skidt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-02-06 20:38
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-06 21:18

Ja, nu har jeg set det. Men for at den kikkert skal kunne bruges af et alm. menneske, så skal det være et UALMINDELIGT menneske. Læs min tidligere kommentar. Kikkerten er for stor og et alm. menneske kan ikke holde den i ro. Jeg kan se at der ikke er tale om et Teleskop. Hvis jeg var dig, ville jeg købe et Teleskop. Den der kæmpe-kikkert, er til grin og dybt latterligt.
På siden står der:
Citat
DETTE ER EN VIRKELIG KVALITETS-KIKKERT SOM VIL KOSTE CA. 1800,00 KR. I FORRETNINGERNE I DK .

For pokker: En kvalitetskikkert koster mindst 2000 kr. og det er i alm. mål. 40x70 er IKKE alm. mål.

Glem det.

Vil du vide noget om gode kikkerter, så spørg igen. DEN DER er dybt latterlig.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-02-06 21:28

Hvis jeg var dig ville jeg besøge en optiker/kikkertshop og prøve en sådan sag, hvis du ellers kan finde een med det optik

Du vil nok finde ud af, at den er temmelig voldsom og som håndholdt nærmest uanvendelig - gætter jeg på.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-02-06 23:04

Har spurgt sælger og jeg har heller ikke tænkt mig at købe den.
Hans svar:"Svar: Nu er jeg ikke expert inden for området, jeg forholder mig bare til hvad der står på varen og hvad ang. forskruning til stativ, så må det jo være det som er vist på billedet..Mvh. kvanty."
Der er ikke nogen forskruning og den står til at ville koste 1800,- i butikkerne.
Har selv en 8 x 40

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 19-02-06 23:04

Tak for svaret brokke44.