/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Lav selv vin ?
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 9368 gange
100 point
Dato : 19-02-06 02:11

Hej..

Jeg er lidt lun på selv at prøve at lave vin, men har aldrig prøvet før..

Det hurtigtste vin jeg har hørt om er 3 ugers vin, så det tror jeg at jeg vil forsøge mig med..

Nogle der ved hvad man skal bruge, og hvor man skaffer en opskrift?

Mvh Simon

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-02-06 06:31

du kan da starte her.
http://www.vinolhobby.dk/
http://www.haandbryg.dk/
http://www.favourite.dk/vinklub/opskrifter.htm

http://www.matas.dk/ plejer at have nogle starterkits, men jeg finder dem ikke på deres hjemmeside.

held og lykke

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 19-02-06 09:18

Som natmaden skriver, hos Matas, plejer at ligge inde med det hele.
Men lad være med at købe den billigste Vinpakke, det giver bagslag, når du skal smage på det.
Mener der ligger nogle gode opskrifter på nettet, hvor du ikke bliver skuffet, og sikkert billigere.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-02-06 09:27
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-06 14:00

Du skal bruge stort set alle de dimser, der er linet op under "balloner og udstyr hertil" i natmadens første indlæg. (vinolhobby)
Men du skal have to balloner på hver 25 liter. De koster 90 kr. stk. Den ene hælder du vand og ingredienser i, og den anden får du brug for, når du skal "stikke vinen om" for at fjerne bundfald.

Jeg går ud fra, at du i første omgang ikke vil lave vin af frisk frugt, men af pulvere. Så snak med Matas om et startsæt. Sandsynligvis slipper du bedst fra at lave en hvidvin. Hvis det går godt, så kan du jo prøve at lave vin af frisk frugt til sommer og evt. prøve en rødvin til efteråret. Hvis den bliver for ringe, så kan man altid bruge den til gløgg.
Jeg startede selv på den måde, engang for mange, mange år siden. Jeg boede i et hus med kælder, hvor ballonerne kunne stå og boble i al fredsommelighed... Du har vel et sted, med nogenlunde konstant, lidt høj temperatur? Det lugter lidt, men boblelyden er meget hyggelig.

Men i første omgang koster det jo en del mere end at gå ned og købe 10 liter billig vin, så du skal nok overveje, om du vil investere det, det koster.

natmad: dit sidste link er til "Vinklubber" og DET er noget ganske andet!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-02-06 14:01

Har tidligere lavet en masse vin, hvor de første gode råd kom fra Matas. Senere når erfaring er opnået, kan man forsøge sig med at lave vin helt fra bunden af, f.eks. med egen frugtavl. Rabarber, viste sig ikke at være så egnet, rent smagsmæssigt, men der imod ribs, æbler og lidt rosiner, gav en fantaskisk vin, alt efter hvilke gærkulturer du vælger. Husk at spisedruer er mindre egnede til vinavl. Valget er frit, men spændende!
Held dog lykke med projektet.
MVH Akle

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-02-06 16:30

Ja der ramte jeg forkert Birgitta
jeg troede at det var som den lokale beboervinklub,
hvor at man brygger, hygger og udveksler erfaring.

sorry