/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
BIOS/Formatering
Fra : hightowernr1
Vist : 802 gange
100 point
Dato : 18-02-06 20:31

Vi har formateret vores pc, med hjælp her på kandu. Kunne ikke gå i BIOS, men har hentet program fra nettet for at komme igang. Vi har formateret, og så vil gerne have den til at boot fra cd´rom drevet, men kan ikke. Skriver: A kernel file is missing from the disk.
Insert a system diskette and restart the system.

Hvad gør vi???

Udover at skyde den

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 20:38

Du skal enten ind i BIOS elller have fat i et sæt bootdisketter til formålet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 20:40

Hvad er det for en PC, bærbar eller stationær, mærke?
På de fleste stationære trykker man jo Del under opstart og ellers er det F1, F2, F11???

Bottdisketter:
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 20:47

Har lavet bootdisketter, men melder fejl når den første bliver smidt i... Og har prøvet tror snart alle taster for at komme i bios. Det er en stationær, amitech...
Sådan noget fis her skal man altså ikke bruge sin lørdag aften, men så kan jeg lære det!!!

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 20:49

Jeg har da heldigvis min nye pc. Men ville have startet den anden op til ungerne...skulle aldrig have gjort det...

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 18-02-06 20:58

Det normale er at du sætter din computer til at boote fra cd-drev det gøres ved at du går ind i BIOS (normalt ved at trykke delete straks efter start) her sætter du cd til at være first boot device.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 20:59

Du har vist ikke fået ryddet helt op eller også er boot disketterene ikke i orden.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 21:17

Det kan godt være det er disketterne det er galt med, men jeg kan ikke brænde ned fra ny pc, da jeg ikke har floppy i den. Så må jeg ud at kører igen i morgen.. Hvad mener du med ikke fået helt ryddet op?? noget jeg kan gører anderledes?? Når jeg deleter ved opstart skriver den: Enter current password:

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 21:20

Det betyder at BIOS er pw beskyttet.
Prøv at lukke kabinettet op og udtag knapbatteriet i nogle minutter og så prøv igen. Det virker på de fleste.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 21:23

Det med oprydningen, jeg tror mest på at det er diskettefejl, men med de oplysninger du har givet kan jeg ikke udelukke andre muligheder.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 21:26

Knapbatteri.... så er jeg ved at være på herrens mark??? Jeg vil jo ikke ligefrem prale af, at jeg er geni´til dette her...alt er selvlært, syntes ellers det har kørt derudaf...

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 21:28

Jeg prøver igen i morgen, og gir lige en tilbagemelding, men tak for hjælpen indtil videre...Det sgu´rart der nogle der gider...

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-06 21:31

Man skal vel bruge sin erfaring til et eller andet når man tænker på al det bøvl manhar været igennem i tidens løb.

Det der med udtagning af knapbatteriet er en simpel måde, at nulstille BIOS. Den korrekte måde er, at flytte en jumper og lave det der hedde CMOS reset, men da udtagning af batteriet som regel kan gøre det samme er der jo ingen grund til at gøre det besværligt.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 21:35

Der sder en lille jumper på bundkortet tæt på batteriet. Der står nok nåede med reset bios, hvis ikke der gør det, så er det altså i nærheden af ´batteriet, der er 3 ben, med en jumper siddende over de 2, nu tager du jumperen og flytter den, så den sider på de andre 2, herefter sætter du starks jumperen tilbage som den sad, nu er din bios nulstillet og du skal ikke længere bruge password.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 21:35

Ja nok næremer som bjarne skriver CMOS

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 21:42

Som nævnt er batteriet en mere "brugervenlig" metode til almindelig reset.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-02-06 21:46

standard password til amitech bios er ami eller AMI!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-02-06 21:47

Står forøvrigt osse i manualen!

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 21:52

Så er batteriet utaget og sat i igen... Ved opstart står der: CMOS Settings Wrong-F1 to run SETUP
F2 to load default values and continue.

kan intet...

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 21:56

Jeg kan ikke læse vestjysk

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-02-06 22:00

sker der intet når du trykker på F1?

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:04

no

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 22:06

Prøv med delete

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 22:07

eller F2

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:07

duer it

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 22:08

Nu er det vel ikke et USB tastatur så det ikke virker før BIOS er indlæst korrekt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 22:09

Ingen tvivl om at BIOS er sat til default nu.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 22:09

Nåh ja bjarne, helt sikkert det der er problemos

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-02-06 22:09

Du skal trykke lige efter ramoptællingen!

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:11

nej ikke usb???

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 22:11

Fulgte der et omkobler stik med til dit keybord? så sæt det på og tilslut keybord til alm. indgang

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 22:12

var det sidste et spørgsmål?? Ikke usb???

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:12

Tror snart samtlige taster er trykket igennem

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 22:13

Heller ikke et webkey tastatur hvor F tasterne er ændret??

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:13

Det er sat til almindelig indgang, og ikke usb

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 22:14

ja, så skal du lige trykke flock, før du trykker F1

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:15

Det er et alm. gammeldaws tastatur u/usb.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 22:16

Lyder mærkeligt, har du prøvet med det tastatur du bruger på din nye, det er jo højst sandsynligt usb, så du skal nok bruge et omformer stik

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 22:17

Du skulle vel ikke have et andet tastatur du kunne prøve med.
Ellers prøv at trykke F1 kort, men gentagne gange.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:18

Hvad er flock? Og hvorfor skulle tastaturet pludselig ikke virke??

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 22:19

F lock, er hvis der er flere funktioner på F tasterne, F lock sidder normalt lige over Num lock knappen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 22:21

Du brugte jo Delete knappen før så F 1/2 er vel bare til at lade den passere og det har du jo ikke prøvet før så der kan være fejl der.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 22:22

Du kan starte med at se om der i det hele taget er flere funktioner på F tasterne, på mit keybord, står der f.eks. også help på min F1 knap

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 22:24

F1 var til run setup, F2 til Default Values

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:29

For lige at gå tilbage... Har dette noget at gøre med at der stod: cmos settings wrong??

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 22:30

Ja, du skal trykke F1, når du engang får det til at virke.
Ellers prøv at genstarte. Så trykker du delete gentagne gange under opstart, og ender forhåbentligt i bios.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 22:31

CMOS settings wrong betyder at du skal sætte Default Values eller køre BIOS setup hvilket nu tilsyneladende kan ske med F1.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:37

Nu har vi skiftet tastatur, og det hjalp heller ikke..Røv....prøvet både f1-f2-delete. mon vi ikke skal gå til køjs, og vende tilbage i morgen??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 22:38

Brugbar idé og kunne du så ikke lige skrive 'puterens serienr eller modelbetegnelse så man kan forsøge at støve en manual op.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:39

Hvis nu vi har nogle friske boot-disketter i morgen, gør det så nogle ændringer? eller skal vi bare glemme det nu?

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:42

Serienr: 2004220578 Vi har ellers været inde på amitech og kigge har også manualen, men kan som sagt ikke "vestjysk"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 22:44

Du skal have adgang til BIOS og kan du sætte den til at boote fra cd-rom vil du ikke have brug for disketter.
Der er noget galt og det er svært at vide om du gør det rigtigt eller der er en defekt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 22:46

Jeg gør i både vest og nordjysk så bare jeg undgår sønderjysk....

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 18-02-06 22:55

mmmm... Vi gør sikkert noget galt, manden gider sgu´heller ikke mere....Skulle være mærkeligt at der er en defekt, kørte fint i morges inden vi pillede i den. Har da også før rodet med andre pcér..Men man kan jo blive ved at lærer så længe man lever...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 22:58

Ifølge motherboard manualen er det Del knappen der skal trykkes på.

G'nat!

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 19-02-06 18:15

Ja, må sige vi har opgivet indtil videre, skal vist ha´prof. hjælp... Men det er jo heller ikke nemt

Godkendelse af svar
Fra : hightowernr1

Dato : 19-02-06 20:11

Tak for svaret BjarneD.

Håber så der er nogle der kan hjælpe mig videre...Har stillet ny ? Men for fanden hvor er det da noget rod vi har lavet... Det var det med batteriet der var galt, men vi skulle bare have det ud engang til...typisk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-06 20:42

Hvid du havde brugt koden ami som står i manuaslen ville du måske have kunnet åbne BIOS setup, men på et eller andet tidspunkt skal der skiftes batteri og så...

Der er ikke gjort noget galt i det der har været nævnt så enten er der en fejl i BIOS setup eller også har du gjort noget jeg ikke lige kan gennemskue.

Manualen til motherboardet viser at der ikke er noget som helst usædvanligt og der vil du kunne finde beskrivelse af adgang til BIOS
Citat
ENTERING SETUP
Power ON the computer and press <Del> immediately will allow you to enter Setup. If the
message disappears before you respond and you still wish to enter Setup, restart the system to
try again by turning it OFF then ON or pressing the "RESET" bottom on the system case. You
may also restart by simultaneously press <Ctrl> - <Alt>- <Del> keys.
.

En opdatering af BIOS ville måske løse problemet, men lad endelig være for så kan du ødelægge det for alvor.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 19-02-06 21:47

Ja, er ved at formatere pc med xp nu. Jubiiiiii...
Men det har også trukket tænder ud. Har haft batteriet ude flere gange,det var ok...taget strømmen fra....taget stikket fra det ene drev...og ved ikke hvad... Nu har den formateret 20%. Og alle kan sove godt i nat....Du skal fanme ellers ha tak for hjælpen....
hilsen den kommende it-xpert

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-06 21:54

Det lyder godt.
Det er jo sådan at man nogen gange må løse det. Vedholdende stædighed.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-06 21:56

Du skulle nu ha hørt på mig før du flåede batteriet ud! Ville ha sparet dig for mange timers ærgelse!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-06 21:59

Eller have læst manualen!

Et godt råd når du skal installere XP med en PC der ikk etidligere har kørt med det er, at vente med driverne til Windows kører og når du kommer så langt og evt. mangler drivere der er kompatible med XP og måske ikke lige kan gennemskue hvad de forskellige ting hedder så hent og installler denne: http://www.hcma.dk/uploads1/everesthome151.zip
Den fortæller en masse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-06 22:01

Man skal huske at se det positive og det er vel, at nu skal det nok gå når batteriet skal skiftes- i hvert fald med stædighed og ihærdighed.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 19-02-06 22:17

Til Tedd...Nu var det at det hjalp at tage batteriet ud...og nu kør det åbenbart...og jeg er.

BjarneD...Der var installeret xp før, men vi ville renseop i pcén inden ungerne skulle lege med den, måske det ikke lige var den rigtige måde at gøre det på... men nu er den snart færdig med at formatere 1-2-3 vupti...
Var lige inde og læse din debat om point systemet