/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
"Fremme til dom"?
Fra : Sophie_2002
Vist : 523 gange
20 point
Dato : 23-11-02 16:01

Ved gennemlæsning af forskellige juridiske dokumenter er jeg ofte stødt på udtrykket "fremmet til dom efter retsplejelovens paragraf...". Men hvad betyder udtrykket egentligt? Er der mon nogen, der kan hjælpe mig?
På forhånd tak!
Venlig hilsen Sofie

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 20 point
Dato : 24-11-02 13:14

Hej Sophie

"Fremmet til dom" betyder, at et forhold gøres til grundlag for domsafsigelse. Lad os sige, at en person har begået 20 indbrud, men benægter de 5. Hvis man ved, at straffen under alle omstændigheder vil blive den samme, vil man ofte se bort fra de sidste 5 indbrud og nøjes med de 15, som således vil blive "fremmet til dom".

De bedste hilsner
Rellom