/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsikring har fritstillet kun
Fra : PARKENSS
Vist : 4440 gange
300 point
Dato : 18-02-06 15:57

Hej

En ven af mig har lige modtaget opsigelser på alle sine Forsikringer.
Grunden til dette var en misforståelse omkring en skadesag. Forsikringen valgte denne løsning.
Min bekendte ville derfor tegne sine Forsikringer i et andet selskab men fik idag afslag på tegning hos dem, grundet sagen med det andet selskab !!
Hvad søren skal han gøre ?? Kan kan stå uden forsikring i Dagens Danmark --- nej selvføllgelig ikke,--han har bil - hus osv !!
Håber nogen kan komme med et lyspunkt !!

Hilsen
Parkens

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 18-02-06 16:15

Er det en "misforståelse" er det jo at få den opklaret evt ved retssag.. Er det muligt for din bekendt at forsikre sig gennem sin fagforening???
Jeg synes det lyder lidt vel barskt at de kan sige alle forsikringer op hvis det bare er en bagatel ...
Det er det der ord misforståelse jeg ikke rigtigt kan tolke ... Her kendes jo ikke alle detaljer rundt denne sag ..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-02-06 16:18

Jeg ville spørge her, det er gratis, og svaret kommer ret hurtigt på hverdage

http://www.friproces.dk/ngr/

der er også denne, hvor der er en del spørgsmål og svar, hvis man selv vil stille spørgsmål koster det ca. kr. 60

www.familieadvokaten.dk

Hvis din bekendt er blevet smidt uretmæssigt ud af forsikringsselskabet, kan han få hjælp på ovennævnte link. Hvis der er tale om forsikringssvindel bliver det svært at finde et nyt forsikringsselskab, da de "taler" sammen

Held og lykke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-06 16:30

Tjae, det er desværre sådan nu om dage, at der ikke skal være mange "kurrer på tråden" før nogen selskaber griber til den løsning, gad vide om det kommer af, at så mange i tidens løb har "omgået reglerne lidt for lempeligt i forsikringssager", eller om selskaberne bare ikke bryder sig om kunder der "koster lidt penge".

Ofte risikerer kunder at blive blacklistet og opsagt p.g.a. en enkelt skadesanmeldelse.

Og det bliver registreret i et fælles register, alt lige fra skyldnere, og så til dem der bevisligt har lavet bedrageri, og så dem som selskaberne opsiger som "dårlige kunder".

Så din bekendte kan i værste fald risikere, at han efter at have prøvet rigtig mange selskaber, at finde et der evt. kun vil tegne de lovpligtige forsikringer.

Din bekendt kan selvfølgelig klage over afgørelsen

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Klagemuligheder/Klage%20over%20privat%20forsikring.aspx

men om han vil få medhold er så en anden sag.

mvh dova

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 18-02-06 17:15

Ja desværre kan man godt blive sagt op af sit forsikringsselskab - har selv prøvet det efter et indbrud.

Det er bare ikke alle forsikringer forsikringsselskabet må sige op!
Et selskab må f. eks ikke sige en lovpligtig hus forsikring op, da det er påkrævet og have en lovpligtig brandforsikring.
En livsforsikring må et selskab heller ikke sige op, sådan bare lige uden videre.

Men hvis din ven har misbrugt sine forsikringer groft, står han meget dårlig stillet.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 19-02-06 00:23

Ok --alt i alt tyder det på, at min Ven kan komme i skrap modvind med at blive genforsikret. Men det selskab han er blevet opsagt fra, må de godt opsige de lovpligtige forsikringer ??

Accepteret svar
Fra : arnely

Modtaget 300 point
Dato : 19-02-06 10:04

Som jeg skrev tidligere er en brandforsikring lovpligtig. Så jeg kan ikke se hvordan forsikringen kan sige den op, før der tegnet en ny et andet sted.
Når en forsikring er lovpligtig, ”betyder det at det er besluttet ved lov”, og man derfor er forpligtiget til og have sådanne en forsikring.
Hvis din vens forsikringsselskab opsiger en lovpligtig forsikring, er de jo med til og gøre din ven til en lovbryder.
Dog mener jeg at der står i forsikringsloven at en forsikringer dækker op til 2. år efter den er opsagt. Men det er en anden sag.

Men jeg vil råde jer til og spørge her http://www.ret-raad.dk/ det er gratis og så får i det med juraen på plads.
For forsikringsloven er meget kringlet og det er "HARD BUSNESS" i er oppe imod.

Godkendelse af svar
Fra : PARKENSS

Dato : 19-02-06 13:30

Tak for svaret arnely.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 19-02-06 13:55

Tak for point PARKENSS - held og lykke, ja det er sku svært

Kommentar
Fra : cgra00

Dato : 29-05-08 11:09

Hvis nogen har problemer med at de er opsagt af deres forsikringsselskab, så vil jeg gerne høre fra dem.

Jeg er journalist på DR. Mit telefonnummer er : 2854 1171 og mail: chrg@dr.dk

Ring eller skriv.

Mvh

Christian Grønning