/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fraflytning
Fra : jysch
Vist : 2599 gange
100 point
Dato : 17-02-06 13:47

Jeg er ved at fraflytte et hus hvor jeg har boet i 22 år.

Jeg vil derfor gerne høre om hvor meget kan udlejer forlange lavet - jeg har hørt at huset skal gennemrenoveres.

Det er en privat udlejer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-06 13:56

Det kommer ganske an på hvad din lejekontrakt siger.

Kommentar
Fra : morn

Dato : 17-02-06 14:15

Prøv at se hvad der står i din lejekontrakt.
Udlejer kan aldrig forlange at huset afleveres i bedre stand end ved indflytningen.
Almindelig slid og ælde skal udlejer acceptere.
Hvis du ikke har en lejekontrakt, er det lejelovens bestemmelser der gælder, og dermed er du sandsynligvis bedre stillet end med en lejekontrakt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-06 15:57

...ellers er det med pronto at få sig meldt i LLO. De er rimelig skrappe til at bistå i den slags opgaver.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 17-02-06 16:58

Fin din lejkontrakt og find ud af, hvad der påhviler dig. Bed udlejer om at komme og gennemgå lejligheden med dig, hvor i bliver enige om, hvad der skal laves af dig og af ham. Skriv det ned i bliver enige om og skriv under begge to. Så har du et dokument, som er juridisk gangbar, hvis der skulle opstå problemer.

Kan I ikke blive enige, så er LLO en løsning, men du kan også benytte det lokale huslejenævn, som du kan skrive til i din kommune.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-02-06 17:14

Hent evt. lejeloven på Nettet (går jeg da ud fra, at man kan )

Hanne

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-02-06 17:20

Udlejer kan som regel forlange lejligheden istandsat dvs malet overalt og gulve lakeret.
Herudover kan han forlange skader - udover alm. slid - udbedret.
Det er en penibel sag, hvis udlejer er "ubehagelig", og der har været mange virkeligt grove sager igennem tiderne.
Hvis lejligheden alligevel skal gennemrenoveres, ville jeg lave en aftale med udlejer (hvis han ellers er til at tale med) om at gennemgå lejligheden med håndværkerne og derefter "slå halv skade" om "istandsættelsen".
Husk at lejligheden skal synes senest 14 dage efter fraflytning.

Vedr. LLO - ja, de er skrappe til dette, men i forhistorien har de - måske naturligt nok - nægtet at tage sager for lejere, der har meldt sig ind med problemer. Der er med andre ord en vis karenstid.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-02-06 17:45

Hvis der er vedligeholdelseskonto med i lejemålet, skal disse penge bruges til istandsættelse efter fraflytning, ikk'?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-02-06 18:11

Camillasmoster.

Jo, det skal de skal de så sandelig - men vedligeholdelseskonti er sjældne i private lejemål.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 17-02-06 18:58

Vedligeholdelseskonti har intet med fraflytning at gøre, og kan derfor ikke bruges i den sammenhæng. Hverken den indvendige eller udvendige.

Vil man bruge den konto skal det gøres som lejer i lejemålet, men der jo ingen der kan sige noget til, at man fraflytter kort efter vedligeholdelsen. Men husk de kan ikke bruges efter lejemålet er fraflyttet. En vedligeholdelseskonto følger lejemålet og dermed den nye lejer.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-02-06 20:01

Jeg vil tro, at det kommer an på, om der skal en ny lejer ind inden renoveringen.

Jeg har selv flyttet fra en lejlighed, der skulle gennemrenoveres, ALT skulle udskiftes, vægge isoleres, gulve skiftes, -nyt badeværelse og køkken og tag. Så der var ingen mening i at begynde at male og lakere.
Så jeg betalte ingenting til istandsættelse, og fik mit indskud overført ubeskåret til den nye lejlighed.
Men det er nok en speciel situation, da jeg var nødt til at flytte på grund af renovationen.

Men du skal jo næppe betale for en istandsættelse som ikke bliver foretaget på grund af den forestående renovering.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-02-06 23:23

Citat
Vedligeholdelseskonti har intet med fraflytning at gøre, og kan derfor ikke bruges i den sammenhæng. Hverken den indvendige eller udvendige.

Det er ikke helt rigtigt. Den fraflyttende lejer har til en vis grad råderet over vedligeholdelsekontoen til at istandsætte lejligheden til fraflytningsstandard. Dette skal naturligvis udføres medens lejemålet løber eller i en overgangsperiode, der er aftalt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-02-06 00:04

I vores opgang bliver lejlighederne totalt renoveret ved udflytning.

Indtil da var der en vedligeholdelseskonto til hver lejlighed.

Hvor forsvinder de penge hen, når der efter renoveringen ikke mere er den vedligeholdelseskonto?

De indgår vel i renoveringen?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-02-06 10:09

Vedligeholdelseskonti, der følger det enkelte lejemål, er - så vidt jeg ved - udfaset.

Udlejer/boligselskab har dog pligt til at henlægge en vis procentdel af huslejeindtægter til vedligehold/renovering. Det henlagte følger boligmassen som helhed og kan ikke frit disponeres.

Nu var det jo ikke de store summer, der henlå på de "gamle" konti, og saldo efter fraflytning var som regel i udlejers favør.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 18-02-06 14:42

Der er forskel på privat og social udlejning.

I privat udlejning skal der indbetales en bestemt andel til Grundejernes Investeringsfond, hvilket er lovpligtigt. Lejeren har ikke ret til at få indsigt i, hvad der står på denne konto medmindre der er en beboerrepræsentation i forbindelse med lejemålet, hvilket der i det pågældende tilfælde ikke er, da det kræver min. 8 lejemål at etablere og det er lejerne, som etablerer det.

I tilfælde med beboerrep. kan lejerne kræve vedligeholdelse sat i værk, hvis de kan påpege finanseringen via GI-midler.

Det gælder først og fremmest energisænkende foranstaltninger de så kaldte §18 b midler; udskiftning af vinduer, termostater etc.

Hensættelser til ´vedligeholdelse har således intet med fraflytning at gøre, men det kan bruges i forbindelse med renoveringen. Disse midler må så ikke indregnes i den omkostningsbestemte husleje. Det er der dog en tendent til at udlejerne gør alligevel.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-02-06 19:57

viviborgen

Vedligeholdelse af selve ejendommen (udvendig vedligeholdelse) har intet med indvendig veligeholdelse ("lejers" konto) at gøre.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 19-02-06 07:36

Som sagt er det en privat udlejer, og der skal i hvert fald laves noget renovation af huset. Der er ingen hårde hvidevarer, for dem tager jeg med og huset er meget slidt. Det eneste som er lavet ved huset i de 22 år jeg har boet der, er 2 vinduer som blev skiftet for ca 12 år siden og så er der nogle rør som han har været nød til at skifte, da de har været utætte bl.a. et vandrør for 1½ år siden.
Jeg har hørt at det vist skal renoveres med henblik på salg.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-02-06 07:49

Ja, v' do hva' jysch - stil huset til storskrald - så er du ovre det

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-02-06 21:26

Det ved jeg camilasmoster.

Tag en snak med den udlejer. Det lyder ikke som om han bliver noget problem.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 20-02-06 14:26

Hej, jysch. Har du fundet huslejekontrakten frem? Der må stå noget om vedligeholdelse og istandsættelse ved fraflytning, -selv om den er 22 år gammel.

Hvis du er så heldig, at renoveringen af lejligheden er lige oppe over, så der ikke flytter nye lejere ind før efter renoveringen, -så skulle det nok være muligt at få en aftale med udlejeren om hvad du skal betale ved fraflytningen. Der er jo ingen mening i at istandsætte noget, der måske alligevel skal renoveres. -Så der kan være noget at vinde for begge parter hvis I indgår en aftale fremfor at hænge jer i rettigheder og pligter.

Men det er så forudsat at renoveringen er NÆRT forestående, og at udlejer er til at snakke med.
Ellers må du følge huslejekontrakten. Og hvis det er udlejer, der istandsætter lejligheden for dine penge, så må du forlange dokumentation for, at istandsættelsen rent faktisk finder sted..

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 11-04-06 10:06

Tak for svaret Birgitta.

Jeg lavede den aftale med værten, at huset var gjort ren - og så var det det!

Så ville de selv male og renovere.

Og så beholdt de mit indskud på 5.000 - men man får jo heller ikke malet meget for de penge. Så jeg var tilfreds og han var det vel også - og hans yngste søn er flytte ind.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-04-06 14:59

Hej, jysch.
Tak for accepten af mit svar.
Og tillykke med den gode udgang på problemerne. Det er nu rarest at man hurtigt kan lægge sit gamle hjem bag sig så man kan koncentrere sig om sin nye bolig og sit nye liv. Jeg håber, at du er faldet til. Det er en glimrende årstid at flytte på.