/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kobber ring
Fra : bublebee
Vist : 3479 gange
50 point
Dato : 17-02-06 12:16

Ved ikke lige om spørgsmålet er placeret rigtigt, men nu blev det her

Vi har en tommelfingerring i kobber, som bliver ved med at smitte grønt af på fingeren.
Hvad kan man gøre ved dette, for det er da irriterende ?

Kan man spraye den ind i bil lak eller noget ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 17-02-06 12:26

Jeg ville bruge klar neglelak

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 17-02-06 12:29

Du kan da godt give den lak, men det vil blive slidt af. Du kan såmen nøjes med klar neglelak.

Men kobber er ikke sundt at gå med på huden, det er giftigt, så det var nok bedre at tage den af.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-02-06 12:33

ehm.... mange bruger ellers kobberarmbånd for at lindre gigtsmerter??

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-02-06 12:43

er det giftigt ? hvorfor sælger man så den slags smykker ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-02-06 12:52

Kontakt den forretning, som du har købt ringene i.

Hvis de ikke kan give dig en forklaring, så ring til en guld/sølvsmed.

Det skal nok være en kobbersmed.

Jeg tror ikke ringene er forarbejdet godt nok (efterbehandling)

Jeg tvivler på at lak vil kunne holde.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 17-02-06 16:48

Kobberen i sig selv er ikke giftigt, men det er den patina, som det danner, ir. De grønne aflejringer på din finger er ir.

Kobber irer ikke med mindre der kommer urenhed til. Og det kan jo ikke undgås med et smykke.

Hvis du vil have kobber til at ire hurtig, er et godt råd, at tisse på det, så er det irgrønt på 2 uger. Det er urenhederne i urin som fremmer processen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-02-06 00:08

Det skal ikke blive grønt, pointen var, at få den til at lade være med at smitte grønt af på huden hele tiden.

Om man kunne lakere den eller noget andet smart

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-02-06 00:14

Kontakt forretningen, hvor den er købt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-02-06 11:10

mange nikkelallergikere kommer klar neglelak på buskeknapper osv, det hjælper så metallet ikke er i dikrete berøring med huden, derfor ville jeg da bruge neglelak, det er nok ikke en holdbar løsning, men ikke det store besvær at gentage, når lakken evt. skaller af

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-02-06 18:21

en fuldstændig afrensningefterfulgt af to lag zaponlak holder problemet væk længe. HVOR længe afhænger af, om du har ring på, når du udfører slibende arbejde (jordarbejde). Jeg har lige i forbindelse med tømning af min mors bo hentet en gongong, jeg lavde i skolen for 64 år siden. Den er hamret ud i messing, højglanspolereret, affedtet og fik ét (1) lag zaponlak og står stadig blank.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-02-06 20:03

Og hvordan afrenser man og hvor køber man det lak?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-06 10:32

Pudsecreme, køkkenrulle - og så det svære og UDEN AT HOLDE MED FINGRENE: grundrens med fin lille børste (eks. kasseret tandbørste), afskylning, tørring. Zaponlak er standardvare hos farvehandleren og muligvis hos bekendte, som arbejder med metal, der skal se pænt ud. Møbelfolk, hobbyfolk og den slags.
Det var noget sludder, jeg skrev i går. Det er 46 år siden og ikke 64!
Men spørg hos ham, der reparerer møbler. Høflige henvendelser med et par velsmagende fyraftensbajere på et tidspunkt hvor han ikke har travlt og med den afrensede dims uden fingeraftryk kan muligvis gøre et indtryk på det arbejdende folk. Den gang jeg selv var håndværker var høflige henvendelser altid velsete. Og det kan godt være, han selv køber"krudtugler" eller Harboe Pinsler når ingen ser det, men det er altså ikke det, du skal have med.
Alternativet er, at du kender nogen eller selv investerer i lakken. Med nutidens timeløn er det måske enklest.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-06 10:35

Kender du nogen der bruger klar neglelak, er det måske det letteste, men det kræver osse ordentligt forarbejde (lissom næsten alt andet med lak og maling). Til gengæld gætter jeg at holdbarheden er knapt så lang.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-06 10:36

Billak efter afrensning lyder egentlig osse fornuftigt - men igen: Ren bund!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-02-06 12:20

Lige nu er der neglelak inden i den fordi i blev så trætte af at den smittede af, men når det er slidt af vil vi afprøve det med at pudse den ren og give den lak

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 22-08-06 15:18

Tak for svaret Nordsted1. Det virkede perfekt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 15:27

Selv tak, godt det hjalp