/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Krønikken / Rudy Dushe
Fra : Trine08
Vist : 1312 gange
50 point
Dato : 16-02-06 22:24

Hej

I det afsnit af Krøniken hvor Idas nye kæreste bliver taget tilfange af politiet, der samligner kæresten den anholdelse samme med en bog ?
Han siger bla. "Det er jo det rene Rudy Dushe"...eller sådan noget lig.
Noget med at Rudy Dushe bliver anholdt da han fejlagtigt låner sin kones cykel....

Nogle der ved hvilken bog jeg taler om ?
Og evt kan gensige den samligning at Idas kæreste kommer med ?

hee...på forhånd tak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-06 00:25

Det var skam ingen bog Trine08, men virkeligheden han hentydede til, jeg er ikke så god til tysk men prøv om du kan finde noget rothe arme fraktion (ved ikke om det er stavet rigtig)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-06 00:33
Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 17-02-06 00:45

Okay, takker.
Man kan jo heldigvis sætte den om til engelsk http://en.wikipedia.org/wiki/Rudi_Dutschke
Hvad mener du med at det var virkeligheden han hentyder til ?
Og hvad er rothe arme fraktion ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-06 01:22

Rothe Arme Fraktion eller RAF var en terror organisation i det tidligere Vest Tyskland, de sidste medlemmer blev fanget og eller skudt da Berlinmuren faldt og Øst- og Vest Tyskland blev til Tyskland, det er mulig jeg blander tingene sammen, men Rudi Dutschke var socialistisk studenter oprører mente at huske han var medlem af RAF, vi må håbe der kommer nogle mere historie kyndige ind i dit spørgsmål, før jeg roder mig ud i flere påstande

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 17-02-06 01:28

Det må være det her du hentyder til så http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6da_arm%C3%A9-fraktionen

Men jeg kan altså forstå, at der umilbart ikke er noget om nogen bog ?
Noget med han låner konens cykel og bliver anholdt, ved en fejl.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-06 01:39

Nu er det jo længe siden Trine08, men så vidt jeg husker blev han anholt under lignende omstændigheder og efter hvad jeg kan finde ud af, havde han ikke noget med RAF at gøre, han boede iøvrigt i Århus i perioder når politiet i Tyskland var efter ham

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-06 02:04

Og dog det ser ud som han har udgivet en bog sammen med RAF lederen Andreas Baader

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-02-06 02:50

Andreas Bader var hovedmanden i 'BaderMeinhoff', men jeg tør heller ikke rode mig for meget ud i dette, jeg husker det ikke helt nøjagtigt.
Ulrikke Meinhof var den anden 'hovedmand' i gruppen af tyske venstreekstremister der hærgede med deres terror i 70erne.
En frygtelig gruppe som blandt meget andet stod bag mordet på skuespilleren Sharon Tate og hendes ufødte barn.

Natnat herfra.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-02-06 04:45

Rote Arme Fraktion stod ikke bag mordet på Sharon Tate! Det Var Manson klanen i USA! RAF's mest berømte/berygtede attentat var nok mordet på den tyske arbejdsgiverformand Hans Martin Schleyer http://www.leksikon.org/art.php?n=2119
Rudi Duschske og RAF udsprang fra den samme bevægelse (Osse den forrige tyske forbundskansler Gerhard Schröder stammer herfra!) men var som sådan ikke forbundet da de valgte vidt forskellige veje for at opnå deres mål!
Når man i Krøniken snakker om at det var rent Rudi Duschske er det nok mest en hentydning til den Hetz som Springerpressen i vesttyskland kørte mod Rudi Duschske! En hetz der forøvrigt førte til at en af Springerpressens læsere skød Rudi Duschske! Det var så igen grunden til at Rudi kom til Danmark da han frygtede for sit liv i tyskland!
Han har forøvrigt en dansk datter som vistnok stadigvæk bor i Århus!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-02-06 04:51

Jeg vil næsten tro at den bog der hentydes til er Kafkas "Processen" der dog ikke handler om Rudi, men mere om en "den lille mand" der kommer i klemme i systemet! http://da.wikipedia.org/wiki/Franz_Kafka

Den var meget op i tiden under ungdomsoprøret!

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-06 06:10

Ok Blev lige nysgerrig! Man kan jo se Krønikken på dr's hjemmeside!

Den bog du snakker om er Hans Scherfigs's Skorpionen hvor en lektor blir anholdt da han er på vej ned efter morgenbrød, og det synes ham Søren jo passer på situationen da han bliver anholdt mens han skal købe forårsruller! og fortsættelsen er så at Ida skal forklare at politiet at Søren ikke er Rudi Duschske hvad der jo er osse er en sarkastisk kommentar til politiet fordi Søren jo blev sat i forbindelse til demonstrationen foran den amerikanske ambassade, bare fordi han havde fuldskæg og lignede en venstrefløjsaktivist!
http://www.nyborgbibliotek.dk/nytweb/nbVoksne/Scherfig/TemaHansScherfig.htm

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 17-02-06 09:09

Hahaha... du har simpelthen set det afsnit nu ?
Selvom jeg ikke forstod meget af den scene, var der noget der sagde mig at den var rigti god.
(scenen med Søren hos politiet) Derfor fik jeg simpelthen en sådan lyst til at læse den bog.
Jeg smutter op på bibloteket en af dagene, så håber jeg at de har den, og at den ikke er alt for tyk. :P
(puha, syntes der er så meget jeg mangler at vide om verdens historie og skøn literatur....suk)
Rigti tusind mange tak for svaret tedd.
Og også til vil.du og o.v.n for jeres deltagelse.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-02-06 09:21

Scherfig har skrevet nogle rigtige gode bøger! Meget morsomme og samfundskritiske! Du kan roligt låne set meste han har skrevet!

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 17-02-06 15:58

Dutschke var IKKE med i RAF! Han var en af lederne af SDS, den socialistiske studenterbevægelse i Vesttyskland/Vestberlin og blev i den forbindelse skudt i hovedet under en demonstration af en fyr, der sandsynligvis var blevet ophidset til sin handling af Bild Zeitungs hetz mod studenterbevægelsen. Hændelsen er fastholdt af sangeren og sangskriverenWolf Biermann (stedfar til Nina Hagen) i en tekst, der bl.a. findes i antologier til tyskundervisningen i den danske gymnasieskole.
Johannes Sløk, professor i filosofi ved Århus Universitet åbnede sit hjem for Dutschke og gav ham mulighed for at rekreere sig i Danmark.
Jeg så Dutschke i en paneldiskussion (Dan Turell var en af de andre deltagere) på Københavns Universitet i 1978, hvor han virkede yderst åndsfrisk. Jeg tror, at anledningen for diskussionen var ti-året for studenteroprøret i 1968. Rudi Dutschke havde samme dag besøgt Christiania, som han ikke var helt vild med, fordi han syntes, at der var for mange mennesker derude, der levede for usselt. En christianit eller Christiania-sympatisør ville forsvare Christiania med, at det var "et socialt eksperiment", hvortil Dutschke svarede (på engelsk, tror jeg): "Mennesker eksperimenterer man ikke med!"

Han døde vist i Århus 1½ år senere i forbindelse med et julebesøg hos Sløk. Han mistede bevidstheden (sandsynligvis en eftervirkning af det gamle skudsår), da han var i bad og gled ned under vandet og druknede.

Bl.a. også i kraft af hans tilknytningsforhold til Danmark findes nogle af hans tekster i dansk oversættelse.