/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
frames problem...
Fra : zlug
Vist : 716 gange
81 point
Dato : 16-02-06 21:48

jeg er normalt imod frames... men lige netop i dette tilfælde er jeg nød til at bruge det... (følgene frameset kan ikke opsættes på andre måder med det jeg skal bruge det til)

først ndex:

<html>
<frameset rows="*,20%">
   <frameset cols="15%,*">
      <frame src="menu.php" name="menu">
      <frameset rows="20%,*">
         <frame src="top.htm" name="top">
         <frameset cols="50%,50%">
            <frame src="ikke.htm" name="f1">
            <frame src="ikke.htm" name="f2">
         </frameset>
   <frame src="ikke.htm" name="f3">
</frameset>
</html>

da de andre frames er irelevante for mit spørgsmål vel jeg kun vise menu.php:

<html>
<head>
<style>
body {
   margin-top: 0px;
   margin-left: 0px;
   margin-right: 0px;
   margin-bottom: 0px;
}
</style>
</head>
<body>
<iframe width="100%" height="100%" src="test.htm" target="??" frameborder="0" />
</body>
</html>

hvilken fil der hentes ind i i framen er ligegyltigt men et hvilket somhelst link i denne iframe skal endre framen ved navn f1...

og igen... jeg kan ikke endre på frame strukturen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-06 22:56

..følgene frameset kan ikke opsættes på andre måder... ???

..og har du tænkt dig at lægge de 'fremmede URL'er i iframen? ...eller andre frames for den sags skyld?

..så GLEM det :

Kode
<script type="text/javascript">
if (top.location!=self.location)
top.location.href="frameset.htm"
</script>

..eller:
Kode
<script type="text/javascript">
if (top.location!=self.location)
top.location.replace=("frameset.htm")
</script>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-06 23:04

Det jeg mener er : Der er altid en vej ud af framesets. Hvad enten man er 'klient' og vil undgå at blive indlæst eller vil lave et layout.
HTML handler om indhold= Hvad skal være på siden; tekst, billeder, lyd, film, mm.
CSS handler om layout= Hvor, hvordan, hvorledes.

Frames er på vej UD. Findes f.eks. ikke i XHTML 1.1

(target=".." er på samme vej )

http://www.useit.com/alertbox/styles_vs_frames.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : zlug

Dato : 17-02-06 08:43

jeg ved godt at det er fortid.. og jeg plejer normalt også at undgå dem for enhver pris (skriver i xhtml 1.1) men lige netop i dette tilfælde kan den funksion jeg ønsker kun opnåes med frames (detsvager)

er ikke så meget inde i java (endnu (arbejder på det)) er du venlig lige at forklarer?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 81 point
Dato : 17-02-06 09:23

Alt om brug af iframes : http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/html/iframe.html

..men du skal vel bruge target="..." attributten: http://www.htmlhelp.com/design/frames/usage/targeting.html

..som beskrevet her: http://www.faqts.com/knowledge_base/view.phtml/aid/36285/fid/127

Med javascript kan du opdatere flere frames samtidig: http://www.sbrady.com/hotsource/javascript/twoframes.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : zlug

Dato : 17-02-06 10:10

enten kan jeg bare ikke finde det eller også står det der ikke...

Kommentar
Fra : zlug

Dato : 17-02-06 10:39

damm... hvorfor virker noget så simpelt som det her:

<html>
<frameset cols="100%" framespacing="0" border="0" frameborder="0">
   <frame src="test.htm" name="menu" target="_blank">
</frameset>
</html>

ikke.... (damm jeg hader frames)

Godkendelse af svar
Fra : zlug

Dato : 17-02-06 12:19

min fejl... det jeg sagede kan slet ikke lade sig gøre...