/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
selv valgt opgave
Fra : jeppenp
Vist : 652 gange
70 point
Dato : 16-02-06 20:43

vi skal selv planlægge et forsøg til en selvalgt opgave, det er på 2 år htx så nivuet må gerne være lidt høj. og samtidig er det meget vigtigt at forsøget er sjovt... har tænkt på det nok meget kendet forsøg med vandraketten.. men findes der noget teori eller formler der understøtter dette....

jeppe

alle gode ider er velkommen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-06 21:21

http://www.kartoffelkanon.1go.dk/links.html

Det er sjovt og der er en masse fysisk indbygget.

Kommentar
Fra : tartra00

Dato : 19-02-06 14:54

af fysik derer indbygget, skal du omkring, TRYK, Raketbaner, newton osv.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 35 point
Dato : 19-02-06 18:38

Du kunne jo også tænke på en sodavandsdåsekanon - et rør omgivet af en svær kobberspole med relativt få vindinger/tørn. Du lægger en tømt dåse (alu-) ned i røret og aflader en stooor kondensator ladet op til en høj spænding gennem spolen. Hvis alting stemmer: Dåsens masse og placering, kondensatorens kapacitet og spænding og spolens induktans (selvinduktion), vil dåsen flyve ud af kanonen og give et nydeligt smæld, når den rammer målet. Prøv og check google for "beer can cannon" eller noget i den stil. Jeg snublede over emnet en gang, jeg var ude efter noget helt andet.
mvh
pbp

PS hvor går du på htx henne i Verden?

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 23-02-06 21:00

ville meget gerne høre lidt mere,, gerne med en øvelse vejledning,,, skal aflevere i morgen.. og har noget andet jeg os bliver nødt til at lave :( ... ...

har tænkt at kople det samme med Op- og afladning af kondensatorer, for der findes masser af teori på det område.... håber i kan hjælpe hurtigt...

jeppe

htx i nykøbing F

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-02-06 15:55

prøv og tjek google

Godkendelse af svar
Fra : jeppenp

Dato : 05-04-06 12:59

Tak for svaret pbp_et.

super fed ide... skolen er bare ikke så glad for den